Hej
Har en boxer. Nu har jag satt upp en parabol för att kunna se Astra och Hotbird. Kabeln från parabolen kopplade jag ihop med kabeln från teveantennen i ett kombinationsfilter för att använda den befintliga teveantennkabeln och slippa att göra fler hål i fasaden. Signalerna delas sedan på insidan via ett väggutag.
Allt fungerar men med ett undantag. All VHF kanaler föll bort i Boxern. Här i Halmstad sänder man nämligen bland annat BBC entertainment och National geographic på VHF medan rsten får på UHF.
Vi har ytterligare en lednign från teveantennen direkt till en annan tv och där tar den boxermottagaren med VHF kanalerna.
Min fråga är om det behövs ett speciellt kombinationsfilter i de fall där teveantennen tar emot både VHF och UHF och man vill leda ner den signalen tillsammans med parabolsignalen.
 
Är det en passiv TV-antenn, dvs utan inbyggd förstärkare?
Har du alltid haft två ledningar från TV-antennen? Du tappar ca 3.5 dB i en sådan förgrening men det gör nog inte så mycket om antennen har inbyggd förstärkare.
Ge oss en länk till kombinationsfiltret du använder. Ska det klara VHF enligt spec?
 
Skärmavbild 2014-12-12 kl. 20.57.51.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



För övrigt så pixlar det på tv1 ikväll kanske beroende på storm.
 
tommib
Det är inte så att signalerna från parabolen hamnar på samma frekvensband som dina bortfallna VHF-frekvenser?
 
VHF: 47-230 MHz
Sat (Från LNB till mottagare): 950-2150 MHz.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.