Vilket FTX aggregat är driftsäkrast / underhållsfriast?

Ska vara på Vinden.

Kör idag ett Rexovent med korsväxlare och två fläktar = Inte mycket som kan gå sönder.

Blir antagligen ett FTX med roterande växlare nu men vill inte köpa det billigaste aggregatet för att sedan måsta reparera det varannat år.

Förslag? Egna erfarenheter?
 
Har ett Östbergs Heru som gått utan problem sedan 2011. Står på kallvind.
 
Varför byta ? Är en med rotor så mycket bättre ? Jag har själv en Rexovent RDAA från 1978, som jag tycker fungerar bra.
 
Bytte ut mitt RDAA mot Heru 130 ifjol. Vad vann jag? Framför allt betydligt lägre el kostnad, bättre filter och slipper dräneringen. Värt varje krona i mitt tycke. Tycker man kan jämföra med en bil varför byter man ut en gammal trotjänare typ Volvo 240 mot en nyare bil som är snålare och behöver mindre underhåll. 😉
 
Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Som Mattias säger med ett par tillägg.
Möjlighet till bättre styrning tex forcera ventilationen tex på morgonen när alla duscha för att sedan sänka ventilationen när huset står tomt, eller när det är extra mycket gäster, semesterläge. Högre verkningsgrad, möjlighet att styra på önska tilluftstemperatur, har du öppen spis kan det finns möjlighet att tillfälligt skapa övertryck för att få till bättre drag när du tänder.
Några fördelar.

Ser inga direkta nackdelar förutom kostnader/jobbet att byta. Bytte själv till Heru för ett par år sedan isamband med utbyggnad och gamla rexoventen inte räckte till samt att lagren var slut i fläktarna.
 
Jag lånar tråden lite med lite samma fråga fast om ett annat aggregat.
Jag har en bacho minimaster i mitt hus som jag måste byta ut pga skurna lager och rostskador.
Just nu går det inte att använda några längre stunder innan man blir galen av oljudet den för.
Vad finns det för bra ersättare för det?
Vad jag har läst hittills så måste jag fortsätta ha det ovanför spisen i köket om jag inte vill dra om en massa rör.
 
Hej
Titta på Luftmiljö hemsida, dem har utbytesagg, till Bahco.

MVH/Pär



Pierre_r skrev:
Jag lånar tråden lite med lite samma fråga fast om ett annat aggregat.
Jag har en bacho minimaster i mitt hus som jag måste byta ut pga skurna lager och rostskador.
Just nu går det inte att använda några längre stunder innan man blir galen av oljudet den för.
Vad finns det för bra ersättare för det?
Vad jag har läst hittills så måste jag fortsätta ha det ovanför spisen i köket om jag inte vill dra om en massa rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.