Hej

Jag skulle vilja ha tips på hur jag löser följande:

*kamera 1 bild+ev ljud utomhus
*bildskärmssignal 1 från en vanlig vga-kabel
*kamera 2 bild+ev ljud utomhus
*bildskärmssignal 2 från en vanlig vga-kabel

Vga-kablarna är fast installerade ca 20 meter isär, kamerorna ska sitta i närheten av respektive vga-kabel.

Dessa 4 signaler vill jag ska sändas trådlöst till en mottagare som pluggas in i en dator som behandlar dessa signaler så att datorns bildskärm visar "fyra bilder i en".

Datorn befinner sig ca 150 meter ifrån signalkällorna.

Det finns ingen Wifi 3G eller likn, det är på en skjutbana ute i ingenstans.

Kamerorna är inte inköpta tips mottages!
 
Sätt upp en WiFi router och köp vanliga trådlösa bevakningskameror.
 
Ja det kanske löser kamerorna, men skärmsignalerna hur får jag de luftburna?
 
Nu får du förklara vad skärmsignalerna är för något. Kommer de från en dator eller liknande?
 
Ok signalen som jag vill sända trådlöst kommer ifrån en specialdator (industri) av okänt ursprung med endast en utgång (VGA) för bildskärmen.

Finns det någon produkt som går att koppla in mellan datorn och bildskärmen med VGA-anslutning som sänder trådlöst till en annan mottagare (som sen kopplas in i en annan dator) ?
 
Det brukar finns programvara för kameraövervakning för NAS-lagringsenheter. Mobilt internet borde kunna fungera om det finns täckning.

Det finns kameror som jägare sätter ute i skogen för att spana på vilt. Kanske något att titta på.
 
hackatall skrev:
Finns det någon produkt som går att koppla in mellan datorn och bildskärmen med VGA-anslutning som sänder trådlöst till en annan mottagare (som sen kopplas in i en annan dator) ?
Jag googlade lite på "wireless VGA extender" och det verkar finnas, men du får nog räkna med att lägga ut över 5000 spänn på den. Problemet är ju att en VGA-signal blir rätt mycket data, med en upplösning 640x480, 16 bitars färg, 60 Hz bildfrekvens (detta är "standard" för Windows) så blir det nästan 300 Mbit/s som ska överföras. Och jag antar att du nog kör högre upplösning är 640x480?
 
Nerre skrev:
Jag googlade lite på "wireless VGA extender" och det verkar finnas, men du får nog räkna med att lägga ut över 5000 spänn på den. Problemet är ju att en VGA-signal blir rätt mycket data, med en upplösning 640x480, 16 bitars färg, 60 Hz bildfrekvens (detta är "standard" för Windows) så blir det nästan 300 Mbit/s som ska överföras. Och jag antar att du nog kör högre upplösning är 640x480?
Om man inte ställer så höga krav (eller några alls...) så blir det nog billigare att gå från VGA till "TV" dvs S-Video eller dylikt, och sedan köra S-Video trådlöst. För båda dessa så finns det billiga (skräpiga) boxar som fungerar "sådär". Då får du bild av tvivelaktig kvalitet för några/flera hundralappar. Kolla exv. E-Bay eller dylikt.

Frågan om det är värt det är svårt för någon annan än TS att svara på.
 
VGA till kompositvideo är dyrare än man tror (jag tittade på det förut för att kunna köra karaoke på TV utan HDMI/VGA-ingång). Fast det kanske blir billigare än 5000 totalt i alla fall. Men bildkvaliten... är det text som man ska kunna läsa så är det nog bara att glömma.
 
Att överföra en analog bildsignal 150 meter med någon bibehållen kvalitet låter svårt/dyrt. Jag antar att "specialdatorn" styr någon form av utrustning. Finns det ingen möjlighet att byta ut den mot en modern dator? Eller går det att ta ett helt annat grepp, t ex att koppla in datorn på ett lokalt nätverk och köra den remote via ethernet?
 
Tack för alla svar, jag ska kolla upp om datorn går att ansluta till något nätverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.