Hittar inget här på forumet som svarar på min fråga. Vi har ett gammalt hus på stor sluttande tomt med ganska liten strand med tillhörande brygga. Fiskerätt finns. Huset ligger ca 200m upp från stranden. Stor trädgårdstomt. Ängar och en liten vacker björkskog närmast sjön. Fick inte bygga bastu vid stranden vid förfrågan (dock ej bygglovsansökan). Har i år även frågat om bygglov för ett nytt hus då min bror ville bygga lite närmare sjön men i höjd med bebyggelse på två granntomter. Nej. Inte helt oväntat. De två granntomterna är före vår tid avstyckade och sålda till fritidshusområde från det som tidigare hörde till den fastighet vi nu äger. (Sedan 20år). Dessa tomter svänger en bit in åt oss till men vi äger marken ca 100m nedanför dem. De har alltså ingen strandtomt (även om de tar ner träd (våra) vid sjön som nu har blivit jättefint buskage med rejäl undervegetation - en liten avvikelse från ämnet).

Vi avvaktar lite och väntar på ny person på posten hos byggnadsnämnden. Tvekar därför att höra med denna nämnd angående huruvida man kan lägga till med en flytande bastu och/eller en flytande gäststuga/gästbåt. Skulle vilja höra lite åsikter och tankar från er andra här på forumet.

En detalj som jag inte vet om den spelar någon roll är att bakom vårt hus mot vägen ligger en fastighet som är bebodd året om. Där bor ett tyskt par och mannen där är svårpratad då han är så gott som döv. Och lite konstig. Eldade upp ett träd på vår tomt som hade brutits av. Fanns bålgetingar där som han inte gillade. Fridlysta eller inte. Grejen är att han gick in på vår tomt sent en kväll och vi var hemma. Märkte inte detta förrän morgonen efter. Själv trodde jag att de eldade skräp hos sig. Trädet står högst 5m från vårt hus. Suck.
 
Jag är inte helt säker men skulle själv göra en båtbastu tidigare, den kräver ju inte bygglov och du kan ha den var du vill, om man sen drar upp den på land så är det ju fortfarande en båt. Tänkte ha 9 st 1000 litersfat i plast som pontoner.
 
  • Gilla
Chrillin
  • Laddar…
En båtbastu kräver också bygglov. Om den är länge på fastigheten. Samma sak som med långtidsuppställning av husvagn.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Vad för slags bastu tänkte du ha? Bygga helt själv eller prefabricerad? En motor måste väl finnas också så att det är en båt och som kan förflyttas. Sen är det ju det där med bygglov och sånt.
 
Ja, tänkte väl det. Var just sånt jag funderar över. Aldrig får man göra som man vill. Men en eka får väl ändå ligga vid bryggan året om utan bygglov? Dum fråga, jag vet, men det blir lite bisarrt alltihop. En stor fin motorbåt som man kan bo på får väl inte heller ligga året om då om den ligger vid en fastighet och kan bos på. Känns som flytande regler. Ursäkta anspelningen, faktiskt oavsiktlig.
 
Jag vet inte om det finns några rättsfall om båtar, men det känns som om "äkta" båtar kan klara sig utan bygglov.
 
  • Gilla
Gladsheim och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Hur långt upp på tomten sträcker sig strandskyddet? (För jag antar att det finns strandskydd.) Om det är 100 meter så kan du kanske få bygglov för en bastu/gäststuga vid 100-metersgränsen vilket är betydligt närmre stranden än bostadshuset.
 
  • Gilla
Chrillin
  • Laddar…
Vet inte hur långt strandskyddet går riktigt. Verkar inte vara helt klart, har inte fått besked om det faktiskt. Vi får bygga en bit ovanför där grannarna har sina hus, nära vårt bostadshus. Eventuellt. Mer än så har vi inte fått svar på. Man tycker ju att det borde kunna gå att få bygga jäms med deras. Det går e n bäck tvärsöver tomterna och bäcken styr lite uppåt mot vårt hus på vår sida, det blir som en gräns där. Nedanför den (där björkskogen ligger) får vi inte bygga även om det blir mer jäms med de andras hus även om bäcken eg ligger mitt i det där jämshöga. Vi får eg inte bygga nära bäcken på s a mma sida som vårt hus ligger. Det ska vara ännu närmare huset enligt damen från byggnadsnämnden. Men visst kanske man kan fråga om att få bygga en bastu på a ndra sidan bäcken och närmare sjön. Det har vi inte frågat om. ( Helst skulle jag i så fall vilja ha den vid ängen framför grannarna. Ha, ha, skojar. Men är trött på deras krav på hur det ska se ut nere vid stranden. Helt kalt och det är skitfult tycker jag. De vet inte hur mycket jobb det är med gräsklippning och att hålla rent från sly och annat jox. De kan vara glada att det är någon som som sköter fastigheten noggrant de har till granne. Helst borde de skaffa sig egen strandtomt och hålla tyst.)

Tack så mycket till er som svarat. Uppskattar det mycket.
 
Det låter som de räknar även bäcken som vatten för strandskydd. I så fall gäller väl troligen 100m på varje sida av bäcken.
 
  • Gilla
Chrillin
  • Laddar…
Korvgubbe
Med hjälp av Google hittade jag den här länken, som kanske kan vara en öppning.

Vad det gäller grannarna så kanske det går att få till en lösning där de själva får stå för slyröjning och stamsågning av träd om de nu vill hålla det fritt. Det upplägget har jag vid min stuga, jag får med markägarens goda minne röja och hålla fint vilket leder till att han får fina träd att avverka och jag ser vattnet istället för en kompakt grön vägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Chrillin
  • Laddar…
Vi fick inte heller bygga bastu där vi ville men (utanför stadsplanering) om vi har en "båt" vid vår brygga som vi kan flytta på och åka runt på så var det grönt!! image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har snabbfästen och båtmotor till vår bastu :)
 
  • Gilla
Chrillin
  • Laddar…
Hempularen: Tror du? Aldrig tänkt på. Så är det säkert. Jösses. Egentligen ska vi inte ens klippa gräset (vi har en klippt gång ner) eller ta bort sly. Påpekades av byggnadsnämnden men hon som var hos oss brydde sig inte om det. Så egentligen ska allt växa igen, undrar lite hur bra det skulle vara egentligen. Inte så lätt att utnyttja allemansrätten då och det är inte ovanligt med folk på tomten. Ja, ja.
 
Korvgubbe: Tack för länken!
Angående grannarna så vill vi att de pratar med oss först, det gör de inte nu även om vi är där (är vi ofta). Inte så kul när de sågar ner bara så där, en slump att vi såg dem sist. Visst hörde vi ett jäkla motorsågande en bra stund men man tror ju inte att någon sågar på ens egen tomt. Inte vill de särskilt gärna ta hand om joxet efter sig heller. Inte så kul att behöva säga till gånger flera. Just nu ordnar vi själva snyggt och sjön syns fint, särskilt från dem. Ett litet träd eller två kan inte göra nåt. Blir knäpp på folk som inte tål en enda liten gren, det är hysteriskt tycker vi och är inte så som vi vill ha det. Och vi vill också trivas. Men visst, städar de bara efter sig ordentligt så. Inga enochenhalvmetersstubbar bara - de får göra det snyggt och det gör de inte nu. Litar inte på dem riktigt. För grannsämjans skull så bråkar vi inte, tycker kanske att de får tänka på det lite också. Men det är rätt lugnt. Vi kommer överens bra, inget bråk. Bara jag i familjen som har taggarna utåt och tänker elaka tankar. Som att ställa bastun på hjul mitt på ängen framför deras. Kommer inte att hända dock. ^_^
 
Redigerat:
Villa Nema: Oj vad fint! Precis så tänkte jag också. Tack för bild och svar! Ha det bra.
 
Vad gäller strandskyddet så är det 300 meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.