Byggt på 60-talet. Panel är bytt, alla fönster....
 
Om jag skulle spekulationsrenovera ett hus skulle jag framförallt satsa på billiga åtgärder som syns, som ett nytt ikeakök, fräscht badrum och ytskikt, men strunta i sånt som är kostsamt och osynligt, t.ex tak, dränering, vvs, isolering etc. Och jag skulle vara skeptisk till att köpa ett sånt hus.
 
Men om de hade velat fuska hade de väl knappast bytt ytterpanel, alla fönster, tak, all el osv? Har sett många fuskrenoveringar men det kändes bra här... Skit om su har rätt ;)
 
C
Allt det där är ju grejer som syns och därmed lätt höjer värdet i marknadens ögon, vilket ju är hela poängen med en spekulationsrenovering.
 
Men det är ju samtidigt dyra rätt omfattande grejer? Vill man bara tjäna pengar målar man väl befintliga grejer och sätter nytt kök - inte lägger nytt tak och drar ny el?
 
C
Beror väl på hur det såg ut innan? Om det köptes för 1 mkr var det säkert jämförelsevis rätt risigt. Går ju inte att sminka upp grisen hur mycket som helst utan att det lyser igenom :D
Nä, jag skall inte måla fan på väggen, det kan vara ett toppenhus. Men jag håller med andra om att en viss vaksamhet är påkallad så att man inte bländas av ytan.
 
Lyft på några takpannor och kolla så att läkt och papp är utbytt och inte bara dom synliga pannorna, i samband med takbyte brukar hängrännor och vindskivor oxå behöva bytas, skorstensbeslag och huvar måste som regel anpassas till ny höjd på pannor.
 
Papp, läkt och pannor är bytta!
 
O
Som sagt tidigare, det behöver inte alls vara dåligt renoverat, men var bara uppmärksam. hade jag renoverat ett hus för å sälja så hade jag bara gjort det nödvändigaste, och så enkelt som möjligt...
Men var bara uppmärksam och lite kritisk så kommer du klara dig mycket bättre!
 
luscious skrev:
Papp, läkt och pannor är bytta!
Har du kollat och sett detta med egna ögon ?
Det KAN vara ett toppenhus, men undersök extra noga. Och se till att få det besiktigat av en besiktningsman du anlitar själv.

Det är lite som att köpa bil. För mig är en nylackerad bil en signal om att kolla allt väldigt, väldigt noga. Hellre en naturligt åldrad än en som renoverats och ser "fin" ut. För ingen vet hur den ser ut under, och vad det var som behövde döljas....
 
Om man kalkylerar lite. Någon har köpt det här huset för 1 milj (gissar vi). Renoverar och säljer för 2 milj. Hur mycket pengar är det rimligt att denna renovering har kostat?

Säljaren har betalat 1 milj, han kan shablonmässigt antas ha haft en kapitalkostnad på 5% för köpet, 50 000. han har haft en lagfartskostnad på 15 000 (om det är en privatperson, annars högre). till detta kommer renoveringskostnaden. Och så vill ju säljaren göra en vinst, dels för att det överhuvudtaget skall vara någon vits med affären, dels för att täcka risken, huspriserna kan ju gå ned. Jag skulle kunna tänka mig att man inte ger sig in i denna affär om man inte gör en vinst på minst 100 000. Och jag gissar att ett utgångspris på 2 milj, innehåller en optimistisk vinst på typ 250 000.

Dvs. det återstår ca 5 - 600 000 i renoveringskostnader.

Om vi då antar att man bytt taket, nytt kök, nya badrum (1, 2 eller flera?). och fixat alla ytskikt.

Nytt värmesystem? Byta el? Byta VVS stammar?

Det är inte möjligt att ALLT detta görs för de pengarna.

Även om man räknar med att göra en del själv som spekulativ köpare/säljare, så måste man ju räkna med en rimlig timpeng för eget arbete (plus vinsten som skall täcka risken), annars kan man ju lika gärna lägga tiden på att jobba som anställd. Så det egna arbetet från "entreprenören" sänker bara kostnaden marginellt.
 
Har sett några hus som renoverats på liknande sätt. De har sett väldigt fina ut på ytskiktet, men har oftast haft några knepiga detaljer som avslöjat att det gjorts snabbt utan tanke på att leva där. T ex ett kök där man satt en hel kakelvägg ovanför bänken, utan överskåp, och kört med förvaring på motsatt vägg. Ser väldigt snyggt ut, tills man börjar titta efter eluttag ovanför bänken. De hade glömts bort, eluttaget satt på motsatt vägg. Förlängningskabel?

Genomgående har polska byggvaror använts, och jag förmodar polska hantverkare. Utan att vilja racka ner på endera, eller starta en diskussion om dess för/nackdelar, tycker jag det finns all anledning att undersöka hur renoveringen gjorts, med vilka material och firmor, och kvaliteten på utfört arbete.
 
Det finns det ju oavsett vilket hus man köper, så det är som vilket hus som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.