Eftersom vi i Sverige har vinter (nåja) vissa delar av året och utomhuskontakter (motorvärmare) befinner sig -utomhus ;), undrar jag om det finns någon inbyggnadsmöjlighet i en utomhus - stickkontakt.

Vad jag förstår av att ha läst på forumet finns det tot. 1 st utomhuskontakt för z-wave och den klarar temperaturer ner till 0 grader.

Även om den globala uppvärmningen gör sitt så finns det ju faktiskt vinterdagar då temperaturen kryper gott och väl under -20 grader. (Bor i Norrland)

Därför skulle det vara fint om det gick att bygga om/in något i själva kontakten. Finns sådana lösningar eller är man hänvisad till 433Mhz? Berätta om du löst det på något annat fiffigt sätt.
 
Är det inte lättare att sätta z-wave delarna där du matar utomhuskontakten? Någonstans inne i huset bör du ju ha en kopplingsdosa som kontakten utgår ifrån.
 
Ja, ingen dum idé men jag har två utomhuskontakter som i nuläget matas med en kabel och som i så fall också skulle matas med en microswitch.

Jag är inte säker men jag tror inte att en switch klarar av mer är ca 2 kw vilket innebär att jag skulle få sätta in en switch för vardera uttaget och i så fall dra om kablage till dessa. Puh!

Hur blir det då i de fall då utomhuskontakterna skall användas till annat? Kontakterna blir helt beroende av hur switchen står, antar jag.
 
Redigerat:
Om bägge uttagen sitter på samma matning så spelar det ju ingen roll vart du säker z-wave brytaren. Den kommer ju alltid att stänga av hela uttaget ändå. Vill du kunna styra uttagen separat så måste du antingen ha separata uttag eller ett uttag med separat brunnständning. Hur svårt det är att dra ut matning till ett separat uttag beror ju på hur elen är dragen. är det draget med VP-rör så är det ju lätt att stoppa i en extra tändtråd för det uttag som ska styras av Z-wave men är det utanpåliggande kabel så behöver man ju byta hela kabeln.
 
Det verkar som om det blir till att dra ny kabel till uttagen - kulo dessutom. Är det möjligt att koppa brunntändning till bef. uttag eller måste det vara speciella avsedda för just brunntändning?
 
Likstupet skrev:
Ja, ingen dum idé men jag har två utomhuskontakter som i nuläget matas med en kabel och som i så fall också skulle matas med en microswitch.

Jag är inte säker men jag tror inte att en switch klarar av mer är ca 2 kw vilket innebär att jag skulle få sätta in en switch för vardera uttaget och i så fall dra om kablage till dessa. Puh!

Hur blir det då i de fall då utomhuskontakterna skall användas till annat? Kontakterna blir helt beroende av hur switchen står, antar jag.

Aeon har en kraftig sak, 3600W eller något i den stilen. Dock är den rätt ny, så kolla att din controller har stöd för den!
(kan ju vara trevligt även om du kör bara ena brunnen)
 
Likstupet skrev:
Det verkar som om det blir till att dra ny kabel till uttagen - kulo dessutom. Är det möjligt att koppa brunntändning till bef. uttag eller måste det vara speciella avsedda för just brunntändning?
Är det någon som vet?
 
Jag tror puckarna utvecklar tillräckligt med effekt själva för att värma en tät liten IP-klassad låda över 0 grader.
 
n0ir skrev:
[länk]
[länk]

Själv kör jag med en Vera med RFXtrx433, så jag kör med 433MHz uttag utomhus.

OK, 9600W, inte 3600W! :surprised: Minnet är bra men kort. 75% rätt iaf. :)
 
Vad du än gör så har inte kulo och utomhus något med varandra att göra. Om du kan ha separat brunnständning vet man först så man öppnar uttaget.

Hos mig sitter ett qurbino relä i en dosa på insidan. Klarar max -10 så att montera den ute går ju inte.
 
Nåväl, uttryckte mig lite slarvigt. Utomhuskabel är det i vilket fall som helst.
 
JLov skrev:
Hos mig sitter ett qurbino relä i en dosa på insidan. Klarar max -10 så att montera den ute går ju inte.
...om inte effekten den utvecklar värmen dosan tillräckligt. Mina dimmers (!) är i alla fall lite småljumma. Det skulle nog kunna hålla dimmern vid >10 minus vintertid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.