R
Håller på att lära mig hur renoverar badrum men även tvättrummet behöver också fräschas upp.
Huset är från 1990. I tvättrummet ligger våtrumsmatta på golvet, väggarna har bara tapet som är målad med våtrumsfärg. Tvättrummet har två brunnar, en vid diskhon som är lätt att komma åt, däremot så sitter det även en brunn i hörnet under varmvattenberedaren. Hur ska man gå tillväga om man nu vill lägga klinkers på golvet och våtrumsmattan måste bort och eventuellt byta brunnarna i samma veva? Jag antar att brunnen under varmvattenberedaren är till för om beredaren börjar läcka? Men om de läcker från denna kommer de ju rinna till brunnen under diskhon tillslut iaf eftersom de är samma golv?
Golvet är av betongplatta med vattenburen värme i. Vad gör man?

mvh Henke
 
Mattan är ju med all säkerhet inte godkänd för att ha klinkers på, den måste bort och nytt tätskickt dit och för att få det ok så lär brunnarna bytas. Du måste ju förmodligen tömma hela rummet ink varmvattenberedaren så det är ju snabbt gjort att byta den brunnen under den med.
 
R
shit, att få bort varmvattenberedänns kommer nog döda detta projekt..
 
R
Insåg just att man kan öppna en lucka framtill på beredaren och då blotta brunnen. Vilka "handverktyg" är lämpliga för att knacka ur en plastbrunn från 90-talet? Specialverktyg?
 
Roland112 skrev:
Insåg just att man kan öppna en lucka framtill på beredaren och då blotta brunnen. Vilka "handverktyg" är lämpliga för att knacka ur en plastbrunn från 90-talet? Specialverktyg?
Låter som att hyra en lagom stor bilmaskin är rätt väg att gå. :)
 
R
kollade men de ser trångt ut...lägger ner detta projekt. tack iaf!
 
Varmvattenberedaren står ju på golvet antar jag? Den måste ju på nåt sätt lyftas i vilket fall som helst. Har liknande problem i min tvättstuga fast jag har träbjälklag men beredaren kommer plockas bort när jag gör detta.
 
1990 ? När är brunnarna så gamla att dom skall bytas ? Har hus från 1993 och brunnarna tycker jag ser ut som dagens.
 
R
Gränsen går just vid 1990. Men denna brunn är i princip alltid torr då den ska ta hand om vatten från beredaren om den skulle springa läck - hur ofta nu de händer och sen sitter de ju en brunn till i tvättrummet dit de också kommer rinna men som sitter mer lätttillgängligt att bila upp.
En kollega på jobbet tyckte jag skulle strunta i att byta brunnen och bara riva bort våtrumsmatten och lägga nya tätskikt genom att lyfta på ett ben i taget under beredaren...? Nån som testat?
(Benen går att skruva ut)
 
Att inte byta den kan resultera i att vid eventuell vattenskada så utgår det ingen ersättning från fb.

Ett alternativ är att istället plugga den och sedan gjuta igen brunnen och bara ha en golvbrunn som är godkänd.

Sen kan säkert någon kunnig här svara på om det är godkänt att plugga och gjuta över en golvbrunn.
 
Ska du renovera rummet måste beredaren ut, vahellersom...blit tappabrallaz-bygge annars...
 
Har du tänkt på om varmvattenberedaren är från 1990 så täcker försäkringen på den bara fem år till. Beredaren behöver bytas snart om den inte pajar i morgon. Planera en renovering samtidigt som du planerar ett byte av varmvattenberedaren.

Det gjorde jag med en beredare som höll i 33 år tills jag bytte den. Grannens höll i 16 år och han valde att byta den för någon månad sedan. I vår kvartersgård gick varmvattenberedaren sönder. Försäkringen täckte inte eftersom beredaren var över 30 år. Det skyndade på mina renoveringsplaner.
 
Redigerat:
R
Det är tanken till ett luft/vatten värmesystem/tank från 2007.
 
Roland112 skrev:
Det är tanken till ett luft/vatten värmesystem/tank från 2007.
Okej då var det ingen lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.