Efter mycket tveksamhet har jag nu gått med på att det ska göras en terrassdörr på sommarhuset (skånelänga från sent 1800-tal). Det ska alltså göras en dörr rakt ut dörr rätt ut i trädgården från stora rummet. Hur gör man det på bästa sätt?

Mina tveksamheter gäller 1) kallras och drag som kan komma från dörren rakt in i rummet (detta är sydvästläge, dvs mycket stark och ihållande blåst från det hålle)t, 2) utseendet ska vara "byggnadsvårdsmäsigt" men ändå behagligt inifrån. (Dörren ska ersätta ett befintligt fönster som är enda fönstret åt det hållet.)

Jag tänker mig en enluft dubbelkopplad trädörr med fast spröjs som harmoniserar med fönstrena. Med tanke på hur kallt det är vid fönstrena är jag övertygad om att det kommer dra som sjutton via dörren. Därför behövs något ytterligare. Antingen en yttre dörr i form av en plankdörr som man stänger på vintern och vid dåligt väder, eller en inre dörr i form av en hel ospröjsad glasdörr av isolerglas. Går det att få helt tätt mellan vägg och karm? (Min relativt nygjorda ytterdörr är inte tät mellan vägg och karm) Plankdörrsvarianten skulle se kulturhistoriskt korrekt ut på avstånd (som en vanlig uthusdörr) men det trista är att man då mister all utsikt inifrån när dörren är stängd. Det lockande med den varianten är å andra sidan att spröjsdörren skyddas, dvs man har mindre jobb med att målning och kittning.....

En annan tanke som vi har är att eventuellt i framtiden förlänga huset med en gammeldags glasveranda. I så fall skulle man redan nu välja en dörr som passar ihop med en glasveranda.

Tacksam för synpunkter och erfarenheter hur jag löser detta på bästa sätt!
 
Fortsätter samtala med mig själv:
Kanske man skulle satsa på någon slags av energi-glas? Undrar om det blir någon skillnad i utseende?
 
Har du en gammal Skånelänga, med gamla levande glas, så glöm allt vad moderna floatglas heter. (Om du vill hålla stilen/charmen/kvaliteten enl byggnadsvårdskonceptet.) Kan iofs fungera om du har riktiga vackra gamla glas på utsidan.

Kalldrag - ja, mkt sannolikt.
Bästa sättet att minska kalldrag är nog en rejäl värmefläkt som ser till att all luft i rummet, från golv till tak, håller samma temp.

Hur stora fönster i dörrarna pratar vi om?
Franska fönsterdörrar, dvs glas nästan hela vägen nerifrån och upp, eller bara ett normalstort glas på den övre halvan?

Typ av dörr - enkelglas/dörrblad eller kopplad?

Även en hemmasnickrad plankdörr kan ha glas, om än mindre än normal fönsterstorlek. Är det ett sommarhus så kanske det inte är så kritiskt om det är dåligt med dagsljus inne på vintern när ingen är där?

Annars är nog en innerdörr inte så dumt. (Om man kan leva med det fulbrutala konceptet av modernt snitt som hugger i ögonen av råfulhet och klumpighet i jämförelse med vackra gamla hantverksmässiga hus.)

Klart det går att få tätt mellan karm och vägg.

Väljer du en dörr som passar huset i stilen så kommer den också att passa en kommande gammaldags glasveranda.
 
Tack Oldboy för din input!

Att jag kan ha ett fönster i den yttre plankdörren är en intressant idé. Om innerdörren ska vara spröjsad så kräver det en viss eftertanke så att dörrarnas fönster matchar. Eller så gör jag en rejäl ytterdörr med fönster och kompletterar med en inre glasdörr bestående av en hel ruta isolerglas..

Det är framför allt utsikten som är viktig för mig. Även om huset ej används vintertid så är vi där vår och höst. Då vill jag kunna stå och spana ut mot horisonten. Då kan det fortfarande vara så kallt att man vill ha den yttre dörren stängd. Därför vore det inte dumt med fönster i den yttre dörren (ett enklare alternativ än att ta upp ett fönster i väggen)

Hade faktiskt inte tänkt bygga plankdörren själv utan beställa rubbet av en snickare. De gånger tidigare då jag beställt "plankdörr" har jag fått en massiv dörr med frästa spår, vilket utseendemässigt varit en besvikelse, men ändå har vissa praktiska fördelar. Nu är frågan om jag ska insistera på en dörr byggd av plankor (oisolerad och skev kanske den ändå duger som väderskydd för "altandörren") eller om jag ska ha en modern dörr med isolering och frästa spår.

Den dörr jag har tänkt mig är en variant av modern altandörr men med gammeldags look, dvs fast spröjs, profilerad som fönstren, Två eller tre rutor i bredd och träfyllning den nedersta halvmetern, ungefär. Rutorna kommer att vara större än fönstrens men ha samma proportioner vad gäller höjd och bredd (mera höjd än bredd). Tänker mig en dubbelkopplad enkeldörr (dvs ett dörrblad, ej två). Eftersom jag inte har tillgång till gammalt glas till överkomligt pris får det bli vanligt fönsterglas, möjligtvis med isolerglas i den inre rutan. (Om huset i framtiden får en rik ägare så är det en enkel sak att byta till något mera kulturhistoriskt). Denna dörr skulle då för värmens skull kompletteras med antingen en inre glasdörr eller med en yttre plankdörr. Vet ej vilket, ännu. Priset för de olika lösningarna spelar också in..

Tar gärna emot synpunkter på olika lösningar och ser gärna bilder på dörrar som skulle kunna passa i stilen.

(PS - att ha en stor värmefläkt i ett så lågt rum tycks mig varken snyggt eller kulturhistoriskt. :) Då hellre dörrar som klarar hålla kylan ute)
 
Det låter bra.

Finns hantverkare som gör riktiga gamla dörrar, t ex http://www.qvesarum.se/sv/doerrar/.

He, he, den stora värmefläkten var pga att vi själva har en pardörr/balkongdörr/terrassdörr i vardagsrummet utan något element i närheten. När vi satte in en LLVP som värmde och skyfflade runt luften så blev värmekomforten väsentligt bättre än tidigare. Detta, plus att jag tvivlar på att ett element vid sidan av dörren klarar att hålla kalldrag borta.

Vad gäller levande glas så går det utmärkt att köpa begagnat på Blocket. Vilka (tillräckligt) gamla fönster som helst. Eller växthusglas. Sedan bara dela ner till rätt storlek. Finns ingen anledning att köpa dyrt specialglas när man kan köpa äkta vara mycket billigare.
 
Tack för tipsen. Ingen av dörrarna har så mycket glas som jag egentligen önskar. Ger inte direktkontakt med trädgården. Däremot kanske som yttre ytterdörr och innanför den en hel glasrutedörr som sommardörr?

Men, rätta mig om jag har fel, brukar man inte rekommendera att sådana här snickarbyggda dörrar får något slags regn- och väderskydd för att inte slå sig? En mycket vindutsatt sydvästgavel är nog inte idealiskt? (Man ser på fönster och annat att vädret sliter hårt från det hållet)

Vad gäller gammalt glas så var det möjligt för en 15-20 år sedan att hitta gamla fönster på loppisar för en spottstyver. Har själv låtit sätta in gammalt glas i mina fönster (delvis repiga o fula, visade det sig...) Numera är det inte så lätt att hitta, varken på loppisar eller Blocket.Brukar hålla utkik. Kan inte låta dörrprojektet gå i stå för den sakens skull....
 
Redigerat:
Ska det vara lönt att införskaffa hantverksdörrar så förutsätter jag att hantverkarna är lika kompetenta som de var förr i tiden, och använder rätt virkessort/kvalitet och rätt metoder för att motverka att det slår sig.

Att billiga nytillverkade trädörrar slår sig beror ju på avsaknad av rätt material, kunnande och metod.

Är nog värt att ta diskussionen om vädertålighet med dörrhantverkarna.
 
Jag undrar, alla dom som numera har hus med jättestora glaspartiet, hur löser de problemet med att kylan kommer in den vägen?
 
Golvvärme?
 
En reflektion kring detta med kyla från fönster. Åtminstone hos mig är det påtagligt hur mycket mer kyla det kommer från fönstrena när det blåser häftigt. Det tyder bara på en sak, jag har inte problem med kallras utan drag.
Tror det är rätt vanligt att man förväxlar kallras och drag. Fundera på vad det är du har problem med, om det är värre vid blåst. I såna fall har du ett fönstertätningsprojekt till sommaren. En nytillverkad dörr lär inte dra i första taget så det ska du inte vara orolig för.
 
tompaah7503 skrev:
En reflektion kring detta med kyla från fönster. Åtminstone hos mig är det påtagligt hur mycket mer kyla det kommer från fönstrena när det blåser häftigt. Det tyder bara på en sak, jag har inte problem med kallras utan drag...
Det behöver inte alls vara drag.
Vinden/luftväxlingen kyler fönsterytorna så att utstrålningen av värme ökar.
Det kyler avsevärt mycket mer vid stark vind.
Vid svaga vindar står luften närmast husväggen/fönsterytan nästan stilla, då strömningen är laminär.
Vid starkare vind övergår strömningen till att bli turbulent.

Jämför med när du blåser på kaffet eller på soppskeden :)
 
Vad gäller mitt hus så tror jag att kylan vid blåst både kommer från drag och genom kylning (så som KnockOnWood förklarar)

Vad gäller draget från fönstren så vet jag inte vad mer jag ska göra. Tätningslister finns, men dragfritt blir det ändå inte. Kanske att fönstrena är lite skeva... Det finns ju också en springa mellan karm och den putsade väggen och där kämpar jag med fogmassor som spricker.... Hur som helst när oväder ligger på kan det pressas in regnvatten både där och mellan fönster och karm. Just åt samma håll som det värst utsatta fönstret vill jag sätta in en altandörr (helknäppt?)

Att en nytillverkad dörr kan bli helt tät har jag svårt att lita på. Har två gånger tidigare fått gjort nya dörrar, vid den ena ser man dagsljus mellan karm och vägg när man står inomhus, den andra är skev i dörrbladet så den får jag spänna fast med en tving på vintern så att inte mössen kryper in. I båda fallen finns farstu, så det är inte något stort problem. Men ska man ha en dörr direkt ut från rummet så måste det bli tätt!

En sak jag grunnar över: Hur stor skillnad i värmekomfort blir det om man sätter in isolerglas i den inre rutan av en dubbelkopplad fönsterdörr? Finns det några nackdelar med isolerglas (utseende? annat?)
 
Har du drag så spelar det ingen roll vilken isolerförmåga själva fönstret har.
Drag måste stoppas. Det kyler oändligt mycket mer än dåligt isolervärde.

Drag stoppas medelst drevning. Lämpligast lindrev. Gärna tjärat för utomhusmiljö, och vanligt för inomhusmiljö.

Ser du dagsljus mellan karm och vägg så är det drevning som ska till. (Precis som TS skriver så är mjukfog odugligt iom att det spricker. Drevning är mycket mer flexibelt och klarar husets och materialens rörelser över tid.)

Tätningslister i gamla hus/fönster/dörrar som ofta skevar lite är svårt att få bra. Men, det är kritiskt att få till det så det blir tätt. Bor man blåsigt, så får det inte finnas en mikrometer springa någonstans. Alltså, gör om gör rätt, tills det blir tätt. Det finns inga alternativ.

Är det inte tätt mellan karm och vägg så är det inte dörrtillverkningen det är fel på, utan monteringen.

Skevande dörrblad har jag också, men bara på billiga förråds- och friggebodsdörrar som inte är gjorda för några nämnvärda temperaturskillnader mellan inne och ute. Sedan kan skevningen (delvis iaf) också bero på monteringen, samt att en gammal dörr/karm har följt med husets rörelser/sättning över många år och kan därför ha blivit skev med tiden.

Jag har en dubbelkopplad balkongpardörr i trä från 80-talet i tuffaste sydvästläge (Skåne). Den är fortfarande tät (ej skev). Vi skulle vilja få in mer ljus i vår Skånelänga, och funderar därför på att sätta glas även i nederpartiet. I samband med det så kommer vi i så fall att byta innerrutorna mot energiglas för att öka värmekomforten. Det ändrar inte det estetiska nämnvärt, och u-värdet halveras i stort sett (från ca 3.0 till 1.7).
 
Tack Oldboy för dina kommentarer.

Jag köpte faktiskt lindrev. En sån där lång och fluffig remsa som ligger på rulle. Inte en chans att jag lyckades peta in något mina springor! De springor jag har är så smala att man knappt får in ett knivblad i dem så jag vet verkligen inte hur jag ska kunna få plats med något drev. Ljus kommer dock igenom. Utomhus är sprickan mellan puts och karm är dessutom taggigt ojämn, vilket också gör det svårt att få in ett knivblad. Jag antar att man måste hugga bort den putsade smygen i så fall. Eller?

Gör om, gör rätt, skriver du. Kan tätningen mellan fönsterluft och karm bli bättre om jag tar bort tätningslisterna och sätter dit andra? Listerna är relativt nya och sitter som de ska. Eller hur menar du?

Intressant att ni har dubbelkopplad balkongpardörr! i utsatt läge. Får ni inget kallras därifrån? Hur tänker ni angående det estetiska med att ha glas ända ner? (jag har själv väldiga skrupler angående detta! Om det ska vara tidstypisk tidigt 1900-tal så borde inte glaset gå längre ner än till dörrhandtaget, egentligen. Är det OK med balkongdörr om man har byggnadsvårdsambitioner?)
 
Nu har jag ett nytt hus, som inte behöver "byggnadsvårdas", men två kommentarer om fönsterdörrar:

Jag planerade för fönsterdörrar med glas som var i liv med fönstren bredvid.
Men det visade sig att
a) det blev dyrare med den nedre delen fylld i stället för glasad med en 3-glasruta i rätt storlek.
b) den helglasade (i två rutor) dörren isolerade bättre än en dörr med "fylld" nederdel.

Alltså, mer glas, billigare, bättre isolering.

Och det ser faktiskt mycket trevligt ut :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.