Vi har en 1 1/2 plans tegelvilla med källare från 1964 och jag skulle vilja öppna upp väggen mellan kök och matsal. Jag tror inte den väggen är bärande men jag skulle gärna ha Er experthjälp. Bilder på alla plan bifogas och väggen som är inringat med rött är den som ska bort. Den streckade röda linjen (nåja, streckat....) markerar, vad det ser ut som, en träbalk.
Jag har ringt stadsbyggnadskontoret men dom ritningar som fanns på huset va inte till någon hjälp.
Kan ni hjälpa mig utifrån dessa planritningar?
 
  • bottenvåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • källare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • övervåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen är med stooor sannolikhet bärande. Sk hjärtvägg. Du kan se motsvarande vägg i källaren. Den går att avväxla med balk dock kräver ingreppet en bygganmälan.
 
Sorry. Inringad vägg är troligen inte bärande. Jag kollade streckade.
 
Ta bort taklist och golvsockel och försök se om väggen byggts före eller efter golv och innertak monterades.
 
danne_08 skrev:
Ta bort taklist och golvsockel och försök se om väggen byggts före eller efter golv och innertak monterades.
Det jag kan se när jag tog bort golvsockel va att "undergolvet", det som ligger innan det riktiga laminatgolvet, går under väggkonstruktionen som i detta fallet är tjock masonit.
 
Alltså har man lagt golvet innan det fanns en vägg, då kan väggen knappast vara bärande. Man har ju inte lagt in golvet innan övervåning och tak var på plats.
Bara det inte står en tung täljstenskamin på övervåningen så är det nog ingen fara att riva väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.