Jag har för avsikt att styra några belysningar och andra saker med Z-WAVE men alla insattser för inbyggnad bakom brytare eller kontakter verkar kräva 3-tråds system med "neutral" men jag vet inte vad ett sådant är? Jag läste ändå en kortare elutbildning i skolan en gång i tiden men har inget minne av att vi lärde oss något annat än fas, nolla och, i förekommande fall, jord.

Det finns en sida som skall förklara skillnaden http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-23#Icons men jag förstår fortfarande inte riktigt.

Vad skulle en elektriker behöva göra för att omvandla 2-tråd till 3-tråd och är det ett omfattande arbete?

Känner någon annars till några Z-wave regulatorer (av/på) som fungerar med 2-tråd?

Det finns ju Fibaros universaldimmer som klarar både 2 och 3-tråd men dels är det som sagt en dimmer (jag behöver bara av/på) och dels har ju dessa nyligen blivit underkända för försäljning i Sverige varför dessa inte är så lämpliga...

Beklagar om detta berörts redan i någon av "mastodontrådarna" om Z-WAVE men jag orkade inte läsa hundratals inlägg...
 
Redigerat:
Neutral=Nolla
På Vesternet sidan verkar 3-trådsystem bara innebära att nollan(neutralen) är dragen till apparatdosan.
 
Den enda Z-Wave pucken för väggströmbrytare är Fibaros dimmerpuck. den fungerar med två kablar (fas och tändtråd). Alla andra kräver också neutral/nolla. Man kan dock sätta pucken uppe i kopplingsdosan vilket kan underlätta.

Fibaros dimmerpuck är dock försäljningsförbud på just nu (se sticky).

Annars är det 433MHz puckar som gäller, d.v.s. Nexa el.dyl.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.