Jag blir galen! Jag tyckte att det var ganska lätt att komma igång med Switch King på en laptop som redan står på 24/7 och det funkar enkelt med Tellstick Duo.

Problemet är att det inte funkar i ett vanligt tvåvåningshus med källare! Är 433 MHz helt omöjligt trots träväggar och träbjälklag. Vi har nog normalt med störningar i form av elledningar i väggarna (vem har inte det...) och WiFi från router, plattor och telefoner.

Jag har bytt antenn till Nagoya NA-771 och sen till AS433 (från LOH Electronics) utan någon direkt förbättring. Det som möjligen återstår är en GP-antenn som dock är för stor för att imponera på familjen om den inte hamnar utanför huset på något sätt. Jag vet inte heller om det kommer att hjälpa.

Får ni andra verkligen Tellstick/Nexa att fungera i vanliga hus? Jag är less på att lampor ibland tänds, ibland inte och att jag ständigt inte vet om grejerna är nåbara.

Ett alternativ jag funderar på är att byta till Z-Wave men jag tycker att det känns dyrt och det verkar vara en större djungel av controllers och programvaror. Vad ska man egentligen satsa på som nybörjare? Finns det något som är lika enkelt som Tellstick och Switch King om man inte är Linuxkunnig? Är Rasberry Pi och Razberry möjligt att komma igång med utan att bryta ihop?
 
Ja kör Telldus Live i mitt tvåvåningshus och har inga problem. Dock inget i källaren men i garaget 25 meter bort når det för att sätta igång lyset, kör dock flera försök i mitt schema fr det händer att det inte kommer fram. Har fock fortfarande orginalantennen.
 
peternicklas
Använder Tellstick med Telldus live i ett 2 våningshus med källare. Alla väggar till källaren är gjutna i betong. Har inga problem med räckvidd utan allt fungar som det ska.
 
Har Tellstick Net sittande i källaren (betongväggar), 99% av gångerna funkar det att tända/släcka, däremot är det lite problem med att ta emot signaler ifrån tempgivare.
 
Jag kör ungefär 50/50 zwave och 433 och tycker att det är en bra väg att gå. Rent zwave blir dyrt och rent 433 blir otillförlitligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.