Hej
Är det ingen ute i landet som har erfarenhet av att renovera en kalkstens / stenlada till bostad? Jag har letat och letat men inte hittat en enda träff. Tänkte på Ernst Kirschsteiger förra året i Sommartorpet.. Han renoverade en stenlada jättefint vad man nu än tycker om honom;-).
Hur som helst är jag i begrepp att ev köpa ett hus med en tillhörande lada (Av kalksten under plåttak, dock med en spricka i fasaden, med Äldre djurinredning och ett loft) jag skulle vilja bygga om. Den är ca 200m2. Dela gärna med er om ni har erfarenheter ngn av er? Jag ser dem när jag åker runti Sverige men det finns inget att läsa om hur folk gjort.. Vad kostar det osv. (Ungefär såklart eller vad kostade just er ombyggnad?)
Tack!!!!;-):surprised:
 
Hej Christianne,
det var ingen lång tråd här i forumet. Men hur gick det för dig sedan?
Vi står i begrepp att göra samma sak på Öland. Vi har faktiskt redan börjat med att riva ut all inredning och dra in vatten och avlopp.
Redan där har vi förstått att vi bör förstörka inloppet av avlopp/värmeslang (som ska gå till övriga byggnader) med en gjutning så att inte muren säckar över detta hål under väggen.
Vi behöver också förstärka hörnen, då nuvarande takås inte varit av optimal konstruktion, utan delvis vilat på väggar, där ett hörn buktar ut.
Är mycket intresserad av att höra hur det gått för er, kom ni i mål?
Mia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.