Tack Lappen igen :)
Det känns nästan magiskt, vad jag än undrar om har du ett verkligt bra tips om var man kan hitta suverän info ;)
Luftsolvärme känns spännande, lägre investeringskostnad och enklare system. Nackdelen är såklart att det blir svårt att spara energin, men vi ska ju ha tunga betongväggar så en del sparas ju där!
På vårt byggmöte idag blev bestämt om kakelugnspanna rör osv, som jag beskrev tidigare. Vi får nog inte in något större än en 750 literstank, men tillsammans med de 350 liter vi får i kaminen borde det åtminstone räcka ett dygn. VVS konsulten var väldigt negativ till min soluppvärmning av tilluftenide, men vi får väl se hur det blir med det.... Nåt ska man ju ha att bygga om när huset är klart också :)
Claes Roxberg i Askim verkar va en trevlig karl, han har SMSat tillbaka sin e-post adress, ska kontakta honom och hoppas få höra hur hans luftvärmesystem är uppbyggt! Värmelagring i plattan låter spännande ;)
 
Hej Göran :)
En intressant konstruktion, billig samt enkel att bygga! Det relativt okomplicerade med luftsolvärme tycker jag är väldigt tilltalande!
En spännande ide att använda en del av väggen, i Tyskland där det är rätt stort med "passivhus" är det vad jag förstår rätt vanligt att man bygger ett "glasskal" runt hela huset. Nån form av luftsol ska det bli, måste bara klura ut det vettigaste. Tack för all input, tar gärna emot mer!
MVH Per
 
Typ 2 är Heatpipen:
men för heatpipe är http://sfinxsolar.e-butik.se/ billigare, dom tar 9000kr för 30 rör medas dom andra tar 4842 för 15rör (utan garanti!).

Sen är ju frågan om arsites fångare är p-märkta så att man får bidrag (max.7500kr)
 
Hocke, du har alldeles rätt! Nån som vet var Sfinx's vakumrör är tillverkade?
 
kina dom oxå
 
Tänkte väl det, rören ser väldigt lika ut. Nåja inget ont om Kina, skulle väl kosta mkt mer om det kom härifrån!
Det jag funderar mest på just nu är hurtusan jag ska koppla Kakelugnspannan till acktanken! Pannan har ju en egen ackvolym på 350 liter, och huvudacken blir på 750. Den absolut övervägande delen av året är vi ju bara intresserade av varmvatten. Ska man låta det bli rejält varmt i pannacken innan man pumpar det till huvudacken eller :-?
Kakelungspannan ger ung 17 kW till vattnet, om en kWh höjer temp på 1000 liter vatten en grad kommer en timmes eldande att höja temp i pannacken ung 50 grader, men hur ska jag få över så mycket som möjligt av detta till huvudacken? Det är ju därifrån vi värmeväxlar till tappvarmvatten!
Ideer mottages tacksamt!
 
1,163 kWh värmer 1000L en grad.

Du bör koppla in pannan mot tank med en Laddomat 21 eller liknande. då släpper inte pannan i från sig kallare än 78°C till tanken. sen har den en självcirkuleringsfunktion så att pannans värme går över till tanken (om inte tanken är proppfull).
Men på sommaren är nog avsvalningen i pannan större än energiåtgången :-?
Så det bästa vore då en tappvattenautomat som kopplas mot en termisk blandningsventil på 60-70°C då kan du tömma pannan först.

Då kopplar du in TVA och ventil så att så länge pannan är varmare än 60°C så tas energin där, när det sen blir kallare i pannan späs det på med tankvatten, för att slutligen, när pannan är helt kall, tas energin helt från tanken.

Värmen kan man även koppla in på samma sätt med en 4-vägs shunt (bivalent)
 
Tackar ödmjukast Hocke :)
Du verkar ha förstått problematiken, jag har ingen användning för en massa varmt vatten som står i pannans acktank!
Jag ska sätta mig in i dina förslag, som verkar väldigt bra, och försöka rita upp kretsen!
Återigen tack ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.