Hej.

Jag har golvvärmeslang i badrumsgolvet som inte fungerar till vatten då jag missat en del vid installation, luftning etc.
Nu undrar jag ifall man skulle kunna dra en el golvvärme i detta rör?

Skulle det kunna bli någon värmeöverföring till golvet eller är det bara slöseri med el?

Man kan ju även fylla slangen med någon diverse vätska/massa som kan överföra värmen bättre till golvet (betong).

Tål typ T2 eller vad dom heter (golvvärme) att ligga i tex vatten?

Bara en tanke å slippa göra om skiten, dock bara 5m2 men ändock jobb.

Mvh Jonny
 
Du kommer aldrig få i kabeln. För många böjar...
 
Går det inte att få ordning på den vattenburna värmen?
Exakt vad är det som har blivit fel med slangen som gör att den inte går att använda?
 
Som sagt, det går aldrig att få in kabeln med alla böjar.

En kabel som är avsedd att förläggas inomhus är troligen inte certifierad/testad för att ligga vattendränkt. OM man vill lägga en värmelabel i vatten så vore det rroligen bättre att titta på varianter som är avsedda för utomhusförläggning. Men även då skall man nog granska tillverkarens dokumentation noga. Ev. direktkontakt med tillverkaren.
 
Är ju slangen i golvet bara hel så ska det ju inte vara några problem att fylla den, lufta och få det att fungera. Det finns ju t.o.m. "stand-alone" el-värme patroner för vattenburen golvvärme så du kan ha ett separat system i badrummet om du inte vill koppla samman det med övriga husets system (om det är där problemet är)...
 
Hej.

Problemet är att båda tillopp och retur kommer ner i källartaket. Hade inte en tanke på att kunna lufta skiten =/

Men finns det saker för att lösa det vore jag tacksam för tips =) Slingan är hel.
 
Har haft en tanke att köpa den minsta varmvattenberedaren jag kan hitta, koppla ihop den med slingan å en cirk-pump, så man kan få lite värme iaf.
 
Det är inget större problem att avlufta en slinga trots att du har tillopp och retur på lägsta punkten. Koppla in en vattenslang på slingan och låt den spola igenom slingan hyfsat länge, kanske 20 minuter eller så. Då kommer du att spola ut all luft och därefter är det bara att köra på som vanligt. Det enda problemet är att du kommer att vara tvungen att göra samma procedur med att spola ut luften varje gång som du behöver lufta slingan men i normalfallet så kan man ju köra i flera år innan man behöver lufta slingan igen.
 
Det kan ju tilläggas att man kan behöva lufta oftare i början, speciellt om man fyller på en del eftersom nytt (=fräscht) vatten tillför luft också...
Fundera på hur du kan lägga ventiler och om det går att få till någon "smartare" avluftningsvenil...
 
Är ju så man bygger golvvärme vanligen, alltså utan avslutning på högpunkt. På "övervåningen"

Har själv precis lagt golvvärme på övervåningen och dragit ner slangarna till golvnivå på markplan där min fördelare sitter.

spolade genom med vattenslang 5-10 min och anslöt sedan slangarna, är två slingor på ca 60m.

Lycka till!
 
Redigerat:
BBJB skrev:
Hej.

Problemet är att båda tillopp och retur kommer ner i källartaket. Hade inte en tanke på att kunna lufta skiten =/

Men finns det saker för att lösa det vore jag tacksam för tips =) Slingan är hel.

Har du prövat slingan? Om det är så liten yta så blir det inte mycket motstånd mot att få ut luften. Jag lade just för någon månad sedan ett exakt likadant system, tom utan separat cirkulationspump i badrummet, är slangarna också kommer ut i källartaket under. Inga som helst problem med luftning.

Om det inte går, så gör som andra säger och pröva med vattenslang, du har som sagt inte så mycket luft att få ut.
 
Som sagt att spola ur den skall man göra även om den är korrekt förlagd. Och det bör fungera som Janus skriver. Men hur kommer slingan ner? Kan du inte komma åt röret där det vänder nedåt och montera en avluftning där, ev. inne i en vägg med liten inspektionslucka?
 
Det låter ju som jag oroat mig för luften onödigt länge, var typ 3år sedan jag la in slingan =P

Ska genast sätta mig och försöka beställa något, är det inga problem med luften drar jag rör ifrån ackumulatortanken.

Någon som kan rekomendera en bra/billig fördelare som fungerar med vedeldning.

Rören som tittar ut i källaren är ca 1m vardera om det spelade någon roll?

Mvh Jonny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.