Hej,

Vi har nyss köpt ett radhus från 1960 i två plan. På ovanvåningen ligger badrummet med vägg vetter mot sovrummet. Badrummet är nyrenoverat.
I sovrummet finns en stor fuktfläkt på väggen som vetter mot badrummet. Tidigare stod badkar i badrummet men sedan 2011 har det varit en duschkabin installerad och det senaste året har huset varit obebott.

unnamed.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ses fuktfläcken. Jag har knackat bort uppenbart lös puts. Golvlisten är borttagen och var torr som fnöske. Den svartbruna påväxten kan borstas bort med handsken. Knackar jag på putsen låter den stum.

unnamed-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detalj mot plastmatta. Plastmattan sitter som berget. Träet under känns hårt och visar inga, enligt mig som lekman, tecken på röta.

Min fråga är: Vad gör jag lämpligen nu?
Tidigare badrum är original från -60. Badkarsblandarna gick tidigare från en nisch och sedan genom väggen och ut ungefär motsvarande mitt på sovrumsväggen. Nu är samtliga rör utanpåliggnade och badrummet är tätat enligt gällande branchregler. Bör jag ta in en fuktutredare eller räcker det med att tvätta bort befintligt mögel och putsa upp och återställa sovrummet?

Tacksam för råd från ni alla duktiga här på forumet!
 
Snabbt gjort att mäta fukten i den väggen. Så ta in en skadeutredare som får mäta lite varstans i avgränsning till badrummet och även i badrummet. Är det torrt så är det nog gammalt. Då hade jag sanerat med något mögelmedel och sett glad ut..

PS är det betongbjälklag också? Så du inte har röta i bjälklaget.
 
Dags för lite återkoppling:
Vi hade en skadeutredare från OCAB som konstaterade att allt var ok. Fuktmätningar utan anmärkning och så vidare. När dessutom badrummet är åtgärdat är grundorsaken till problemet åtgärdad också. Vi tvättade av möglet med diskmedel och klorin efter att tapeten avlägsnats med god marginal.

Nu har vi bredspacklat (första gången, helt ok arbete tyckte vi) dock var underarbetet inte helt ok varför vi efter bredspacklingen valde att sätta på renoveringstapet.
Så här ser det ut när plastmattan är borta och rubbet är grundmålat. Vi fortsätter måla när vår 1-åriga dotter sover och inväntar nytt golv, Tarkett Salsa i holländsk mönster vilket vi tycker passar stilen i detta fina 60-talshus.

Om ni vill kan jag fortsätta uppdatera. Vi planerar att renovera ett rum i taget. Har bott här drygt en månad och hunnit med badrum och "halva" sovrummet än så länge. Vi lär oss mycket.

FÖRE:
11215010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

11183826.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


NU:
IMG_1684.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1685.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1686.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Steinmeister
  • Laddar…
Blev ju fint det där. Fortsätt gärna att visa oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.