Jag skall börja isolera vinden på mitt 1,5-planshus och funderar samtidigt på om man skall ta hänsyn redan nu till eventuell dragning av skorsten till kamin i framtida uterum.
På bilden har jag ritat:
1) Skorsten rakt upp, vilket går helt bort av om inte annat estetiska skäl.
2) Skorstenen dragen under taket på övervåningen så man får ett snyggare utseende (och också eventuellt kan utnyttja lite värme på övervåningen).

rör_för_kamin_i_uterum.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borde vad jag kan förstå vara okej med två 45 graders böjar eller blir det omöjligt att sota och få drag i en sådan lösning? Finns det andra problem med värme och avstånd till reglar etc? Bör jag förbereda ett enkelt schakt (typ sätta några reglar som avgränsar isolering och där man kan fästa gipset så man får skarvar på rätt ställe) för en framtida fullisolerad skorstensdragning?

Finns det någon annan möjlighet att dra skorstenen?
 
Du kan ha en kort skorsten istället på bild 1 med en fläkt.
 
Ingen mer som har någon kommentar?
Hur fungerar det med fläkt - kan man alltså ha en kort skorsten då? Tvivlar inte på att det fungerar rent tekniskt, men vad säger bygglovsreglerna?
 
Har man det med fläkt så undkommer man reglerna för höjden. Hur det sen funkar beror på blåsten ute. Men en kamin eldas ju inte så frekvent så risken för klagomål är minimal.
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Kommentar på eget inlägg:
Alt 2 blir inte bra för en isolerad skorsten bygger för mycket och avståndet till brännbart material blir för stort för att den skall få plats i snetaket!
*lärdom: rita alltid skalenlig skiss...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.