G
Det här huset ser ju ut som en förlängning på 60-70taleta betong program det ända som är positivt med huset är just att det smälter in i skogen men i övrigt en avlång låda så pratar han om känsla för detaljer hummm en Volvo240 är ju rena drömmen när man tittar på det här huset....
 
Kul ändå med lite annorlunda stil tycker jag. Skulle inte ha något problem alls med att ha det där huset som granne. Men jag skulle nog inte välja det själv.. Visst ser det 100ggr bättre ut med en stödmur av armerad betong istf murade block?
 
G
Det känns tråkigt att läsa så många negativa kommentarer om ett hus som jag tycker är riktigt fint. Kommentarerna tyder på en låg nivå på kunskaperna inom arkitektur hos dem som inte är utbildade inom ämnet. Det tycker jag är tråkigt eftersom arkitektur angår oss alla. Alltför många hus utformas som lådor med ett sadeltak på och hål för fönster och dörrar. Kontakten och interaktionen med omgivning är minimal för den typen av hus, förutom att de är tråkiga och utgör ostimulerande boendemiljöer. Det här huset interagerar med omgivningen på ett sätt som få andra gör. Carporten som gör att man kan se igenom huset är ett fantastisk rum och bidrar med luftighet och möjligheter att nyttja rummet vid t.ex. regn. Huset ger ett stramt intryck men känns ändå hemtrevligt och ombonat. Balkongen är nog inte så praktisk och kommer kanske inte användas så mycket, men syftet med den är nog att sudda ut gränsen mellan ute och inne. Man kan öppna upp mot balkongen och röra sig mellan inom- och utomhus även mot den del av huset som ligger ett plan upp. Arkitekten har lyckats skapa en mycket fin boendemiljö. Jag tror att familjen som ska bo i huset kommer att trivas i sitt nya hem.
 
G
gäst skrev:
Det känns tråkigt att läsa så många negativa kommentarer om ett hus som jag tycker är riktigt fint. Kommentarerna tyder på en låg nivå på kunskaperna inom arkitektur hos dem som inte är utbildade inom ämnet. Det tycker jag är tråkigt eftersom arkitektur angår oss alla. Alltför många hus utformas som lådor med ett sadeltak på och hål för fönster och dörrar. Kontakten och interaktionen med omgivning är minimal för den typen av hus, förutom att de är tråkiga och utgör ostimulerande boendemiljöer. Det här huset interagerar med omgivningen på ett sätt som få andra gör. Carporten som gör att man kan se igenom huset är ett fantastisk rum och bidrar med luftighet och möjligheter att nyttja rummet vid t.ex. regn. Huset ger ett stramt intryck men känns ändå hemtrevligt och ombonat. Balkongen är nog inte så praktisk och kommer kanske inte användas så mycket, men syftet med den är nog att sudda ut gränsen mellan ute och inne. Man kan öppna upp mot balkongen och röra sig mellan inom- och utomhus även mot den del av huset som ligger ett plan upp. Arkitekten har lyckats skapa en mycket fin boendemiljö. Jag tror att familjen som ska bo i huset kommer att trivas i sitt nya hem.
Folk kanske uppskattar det arkitektoniska men inte designen? Två helt olika saker enligt min mening. Att väldigt få bor i hus med annorlunda och avvikande "arkitektdesign" design borde tala för att de flesta gillar det mera traditionella och kanske nationalromantiska. kalla folk för att ha bristande kunskap. PRATA OM IDIOTI.
MVH
 
Håller fullt och fast med om att arkitektur angår oss alla. Här sätts fingret på den kritiska och viktiga punkten: man måste vara akademiskt utbildad i arkitektur för att kunna (ev) uppskatta detta hus. Om arkitektur angår oss alla, dvs inte bara arkitekter, så bör det väl vara det stora flertalets "estetiska" syn som är väsentligast för husdesign. Då kommer garanterat flest människor att trivas i sina hus/omgivningar.

Vad gäller carporten så må den vara en alternativ lösning som fungerar bra visuellt, men inte i verkligheten/funktionellt. Alla sådana typer av tunnlar fungerar utmärkt som vindtunnlar, och är därför i allmänhet väldigt ogästvänliga att befinna sig i.

Balkongen är ett annat stilistiskt/visuellt grepp, som arkitekten tagit till för att förmildra den i grunden dåliga designen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
G
"Folk kanske uppskattar det arkitektoniska men inte designen? Två helt olika saker enligt min mening. Att väldigt få bor i hus med annorlunda och avvikande "arkitektdesign" design borde tala för att de flesta gillar det mera traditionella och kanske nationalromantiska. kalla folk för att ha bristande kunskap. PRATA OM IDIOTI."

Intressant att "de flesta gillar det traditionella och nationalromantiska" när det gäller hus. Sen har samma personer inga problem med att köpa det senaste när det gäller platt-tv, ny modern bil, smartphone etc. Varför vill man gärna ha nya moderna saker med modern fräck design när det gäller bilar, mobiltelefoner, kläder etc, men blir så provocerad av att ett hus kan se annorlunda ut än det gamla traditionella med sadeltak och traditionella fönster, dörrar mm?

Om man jämför en gammal Volvo 240 med en modern V60 är det ingen som säger att V60:n har avvikande bildesignerstil. Men när en arkitekt skapar ett modernt hus som inte ser traditionellt ut så kallar man det "annorlunda och avvikande arkitektdesign". Finns det inte risk att man hämmar den arkitektoniska utvecklingen? Är inte en modern V60 en mycket bättre bil än en gammal 240? Är inte ett nytt modernt hus bättre än ett gammalt med förlegad planlösning som inte passar dagens livsstil och med små fönster som ger lite utblick och dagsljus t.ex?
 
R
Jag skulle bo där alla dagar i veckan om det inte var för att jag helst bor i stan! Men som ett fint landställe så tycker jag om allt med designen och den luftiga känslan både inom och utomhus. Tråkigt att det finns så många haters där ute. Det kan inte vara så att jantelagen petar fattiglapparna i ögat! ;-)
 
G
Jag har svårt för tankesättet att man måste vara utbildad inom arkitektur för att uppskatta huset. För mig känns det som att arkitektur är en klubb för inbördes beundran, där bara de som är medlemmar i klubben "förstår" skönheten i byggnaden.
Bra arkitektur borde väl rimligtvis vara det som gemene man tycker är snyggt och trivsamt, och inte det som en liten klick av insatta tycker är bra?
 
R
De få arkitekter jag känner skall nästan alltid racka ner på andra eller om jag gjort något själv utan att ha kontakt med någon allsmäktig arkitekt! Det är lite så att de är avis på att en byggare har lite öga för design. Det är inte mitt problem att jag både kan rita och bygga saker! Men självklart så skulle jag aldrig bygga en villa utan arkitekt, man måste ju kunna skylla på någon...;-)
 
G
Jag är ju inte "utbildad arkitekt" så därför tycker jag inte att hus som liknar en stapel byggbaracker är snygga.

Och den "utbildade arkitekt" som ritat detta hus har, som nämnts, låga kunskaper om vindtunneleffekter. Enda fördelen med den där carporten är att den kan ge lite skugga under några heta sommardagar. Övrig tid kommer kylig vind, regn och snö yra fram och tillbaka där och göra att man fort som sjutton vill gå någon annanstans.

Och den sannolikt "utbildade arkitekt" som hävdar att en ny Volvo V60 är en mycket bättre bil än en gammal 240 har missat en del. En gammal 240 har bättre ljus, bättre runtomsikt och är överlag mer robust, stryktålig, lättmekad och därmed mycket enklare och billigare att serva och underhålla än en ny V60.

Och slutligen när det gäller "utbildade arkitekter" och även konstsnobbar överlag så gäller tyvärr följande: Ju högre utbildning och kunskaper (åtminstone enligt dem själva) de har, ju mindre går det att föra ett logiskt resonemang med dem. Säger man att man gillar det de gör så blir de förstås glada. Men säger man att man blir provocerad och ogillar det de gör - så blir de också glada, för då har de "väckt känslor"! Ett moment 22 alltså...
 
Jag tycker att det är häftigt.
 
G
Jag tycker att huset är jättefint. Ett riktigt örnnäste där man kan känna sig trygg. Vilken balkong och vilken snygg lösning med carporten. Och så väl det smälter in där bland granarna. Det jag inte gillar är köket. Vad är det för konstigt trä?
 
Haha klassisk diskussion. Ungefär som om du köper ett äckligt dyrt vin som vinfanatikerna prisar, trots att du själv inte uppskattar det. Vi skall alltså gilla ett hus för att det arkitektoniskt-teoretiskt är fint? Larv ..
 
Arkitektur handlar om att kombinera form med funktion. Synd att diskussionen mest handlat om husets utseende, ett område där smaken oftast är ganska så delad. Visst påminner det om ett 60 tals hus men det kan trots det ha en hög kvalitet på dess funktion, något som kan vara svårt att ta avgöra om man inte samtidigt tittar på planlösningen.

Jag tycker att vore kul att ha någon slags omröstning på byggahus där alla får sätta betyg på bilder på olika hustyper för att se vilken hustyp som tilltalar forumanvändarna mest
 
G
Forumanvändarna här skulle garanterat välja en röd stuga med vita knutar med inredning från Ikea och Biltema. Billigt, billigt, billigt. Urk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.