Jag har ett 60-talshus där förre ägaren "tappat bort" ett par lock till eldosor i taket. Dessa är ingjutna i massiv bottenplatra mellan våningarna så inte så lätta att byta...
Trist nog är de 70 mm i diameter med abstånd på 65 mm mellan skruvarna (som ser tjockare ut än med moderna dosor) vilket verkar vara mindre än de plastlock som används numera (inte heller hålavståndet verkar vara det samma).

Någon som har tips på var man möjligen kan få tag på sådana lock?
20141211_193120.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte svar på frågan, men en alternativ lösning.

Köp ett lock med "flärpar" dvs utan skruvhål.
Skär bort flärparna, mät in var hålen skall vara, borra hål, försänk, skruva dit.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Går det inte med ett skruvlock för apparatdosa. Inte den stora varianten för kopplingsdosa

Om det är en takdosa då brukar den ha en centrummutter för en krok. Tror den var 1/4"

I ditt fall kan man även montera ett lamputtag istället för den gamla och osäkra kronkopplingskontakten som täcklock.

Metallock är nog inget som säljs eftersom det kan bli spänningsförande vid en kabelskada eller avramlad torix.
 
Redigerat:
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Det är ingen "takdosa" utan en anslutningsdosa, dom fans i lite olika varianter. Den som satts i tak brukade ha en kabelförskruvning i locket. Kanske passar locket till Garos lättmetall kopplingsdosor.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Enklast verkar kanske att ta ett modernt plastlock för "anslutningsdosa" i tak med krok och allt (jag har ett par stycken liggande) och helt enkelt borra två nya hål i dem på "rätt ställe". Tänkte bara kolla om denna typ av gamla lock möjligen gick att köpa någonstans men så är nog inte fallet (skall kolla på det där tipset med Garos dock!).
 
I ditt fall skall det inte monteras någon krok i dosan eftersom den inte har något fäste för krok. Med krok räknar man med 15 kg bärighet. Om man belastar kroken så är risken att metallringen lossnar från plasten i dosan och lampan ramlar ner.
 
Redigerat:
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Sätt en armatur typ plafond så behöver du ingen krok eller se om du kan fästa och använda en E1895892 som är ett utanpåliggande lamputtag.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Tack för alla förslag. Skall fixa en lösning i helgen!
 
Det gick enkelt att borra ett nytt hål ca 5 mm närmare mitten i ett existerande lock med krok så att skruvarna fortfarande går genom den bygel av metall som kroken sitter i på insidan så det blev kanonbra och klara utan problem de där 15 kg (som locket mycket riktigt var märkt med) så det löste sig.
 
Även dosans infästning skall klara dessa 15kg.
 
JOW skrev:
Även dosans infästning skall klara dessa 15kg.
Knappast ett problem med TS gjutjärnsdosa fast i betongen.
 
Jag tänkte inte på det faktumet när jag skrev, men mitt påstående är fortfarande lika sant.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.