Hej!

Jag vet att det finns en del trådar kring detta och har nog läst genom samtliga. Dock är det alltid vissa förutsättningar som inte stämmer så därför skapar jag en ny för att lösa alla mina problem! :D

Vi har en tvättstuga och en "relax" som vi tänkte piffa till. Dock går det ett gammalt 16mm enrörssystem till radiatorer som läcker bara man tittar på det. Drömmen vore då att lägga golvvärme där. Plattan är troligtvis rätt tjock. 10-15 cm uppskattat om den är jämt gjuten, vilket är svårt att veta.

Det jag tittat och räknat på är att lägga isolerskivor (Ebeco Cable Board, http://www.bygghemma.se/inomhus/var...lbehor/isolerskiva-ebeco-cable-board/p-392070) och golvvärme på det. Gör det nån större skillnad? Det är inte direkt gratis om man säger så. :)

Ytan är också rätt stor, ca 20 kvm. Blir det en onödigt hög uppvärmningskostnad med tanke på förluster?

Utsidan av huset är dränerad. Väggar i murad leca. Källaren är väl ventilerad, dvs ingen "källarlukt" som tyder på hög fukthalt.

Den största frågan är dock om man ska lyda alla råd och helt lägga ner tankar om golvvärme i källare? :x Tackar på förhand för alla goda råd!
 
Har du läst den här?
http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2002/grundtips_for_golvvarme.pdf

I begreppsvärlden i det dokumentet förekommer inte mindre än 50 mm isolering i golvet. Skivorna du länkar till är 20 mm.

Under alla omständigheter får du en högre energiförbrukning med golvvärme än med radiatorer om du har samma temperatur inne. Ju tunnare isolering desto större blir skillnaden. Vid 50 mm är skillnaden 12%.

Ju mindre isolering du börjar med desto större skillnad gör det att lägga till något. Skivorna kommer därför med all säkerhet att göra märkbar skillnad. Men du kommer ändå att öka energiförbrukningen jämfört med element.
 
Jag har just lagt golvvärme på oisolerad platta som isolerades med EPS-betong. Jag räknar med ungefär 15% ökad energiförbrukning där men tycker att det är värt det. I pengar handlar det om några hundralappar per år.

Om du isolerar med 5 cm XPS och cable board-skivor och ser golvvärmen som komfortvärme, och sedan sätter upp ett konvertorelement som står för majoriteten av uppvärmningen så blir nog förlusterna hanterbara.
 
Tack för tips och råd!

Problemet är som vanligt att man inte har allt för mycket takhöjd att leka med. Totalt 220 cm och inom det vill jag få golv och även ett nytt innertak. Därav önskan att inte bygga på för mycket. Grundtanken var att golvvärmen skulle stå för uppvärmningen i de rummen utan extra stöd.

Jag ser det inte heller som nån katastrof om det går åt lite mer energi för att värma upp så länge det inte blir en extrem skillnad i pris.

// Johan
 
Hur tänker du kring taket? Det kanske finns någon möjlighet att göra det tunnare så att du får mer utrymme till isolering. Jag tror att det är större skillnad mellan 2 och 7 cm än mellan 10 och 20 cm, så några extra cm gör mycket.
 
I och med att det går kablar i taket så kan jag inte bygga in det om jag minns min ellära rätt. Så jag funderade på ett "hängande" tak där man kan plocka ner skivor. Dvs man får inte en dold installation. Känns som en sådan lösning kommer ta mer mm än om man reglar 22 mm och sätter tunna takskivor. Alternativet är att låta taket vara, men det gör rätt mycket med ett schysst tak också.

Det blir även en väldig skillnad om man isolerar 7 cm (8-9 cm med klinker) när man kommer från angränsande rum och måste kliva upp ett steg.
 
Jag antar du vill installera elektrisk golvvärme. För de flesta system finns att läsa data om effekt per kvadratmeter. Räkna med att systemet går 2/3 delar av alla timmar om året, dvs 5849 timmar om året. Därav räknar du ut förbrukade kWh för varje år (behöver du hjälp säg till, det finns 243 läsare som kan hjälpa dig).
Sedan ska du sia om elpriset de närmaste åren så vet du kostnaderna.
Det går även att lägga elvärme utan isolering. Om du har 10 cm betong under elvärme och 10 mm klinker och fog ovan kan du räkna med att 70-80% av den elektriska värmen hamnar vid dina fötter och resten ner i grunden. Med isolering ökar du andelen av värme vid dina fötter från 70-80% till +90%.

Kablar i tak kan du bygga in förutom kopplingsdosor. Du behöver hänga av taket med reglar som är lika tjocka som kablarna. Kanske det går att lägga om kablarna så att dom kan samsas i en kanal vid sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.