Låset i min balkongdörr gick just sönder. Trycket går att vrida, men det händer inget.
Trycket rör sig fritt ungefär 0-60 grader, sen känns ett motstånd innan det rör sig fritt igen.

Efter att ha läst lite verkar det som om 'roddaren' inte greppar om spanjoletten så att den kan påverka låskolvarna.

Nu är dörren stängd (vilket jag väl får vara glad åt så här års), men det gör det svårt att komma åt dörrens innanmäte (den är delbar). Jag monterade bort trycket, men ser inte riktigt nån möjlighet att göra saker den vägen.

Några tips?
 
En bild säger mer än tusen ord, sägs det...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Y
Tips.. När du väl fått ur kistan ur dörren så ta det lugnt när du öppnar locket så saker inte flygeriväg och det då kan bli klurigt att få dom på rätt plats igen.
 
Redigerat:
En lösning kan vara att slå ut tapparna i gångjärnen, men det kanske man inte vill göra mitt i vintern.
 
På något sätt måste du få upp dörren. I värsta fall får du bända upp den med ett koben på spanjolettsidan. Det går i allmänhet förvånansvärt lätt.
Bered dig på att beställa en ny spanjolett.
 
Inga enkla lösningar. :(


Immobil skrev:
I värsta fall får du bända upp den med ett koben på spanjolettsidan. Det går i allmänhet förvånansvärt lätt..
Bända upp "innerhalvan" så att dörren delar sig alltså?
 
Nä, bänd upp från utsidan.
 
Edit: är det hyres eller bostadsrätt? Ta det hela med vicevärden.

Öppnas dörren utåt eller inåt?
Går det att se låskilarna och/eller komma åt dom med bågfilsblad?

Edit:
Är det trä eller betongvägg som är mot handtagssidan?

Är det betongvägg så är det inte säkert att det går att bända ut karmen.
 
Redigerat:
Immobil skrev:
Nä, bänd upp från utsidan.
Det är tyvärr förenat med livsfara att ta sig till balkongen via ett fönster. :eek:

Demmpa skrev:
Edit: är det hyres eller bostadsrätt? Ta det hela med vicevärden.

Öppnas dörren utåt eller inåt?
Går det att se låskilarna och/eller komma åt dom med bågfilsblad?

Edit:
Är det trä eller betongvägg som är mot handtagssidan?

Är det betongvägg så är det inte säkert att det går att bända ut karmen.
Bostadsrätt, men vad jag förstått är jag ansvarig för balkongdörren. Inåtgående dörr och betongvägg. Inga synliga låskolvar.


Tack för engagemanget, men det verkar besvärligt. Jag får nog bita i det sura äpplet och anlita nån som vet vad de håller på med.
 
Kolla med BRF styrelsen, vicevärden, vaktmästaren mfl för att ta reda på exakt vad som gäller, vilka dom ev rekommenderar, utseende på ev ny dörr, vem som köper in ev ny dörr, vem/vilka som ska betala en ev ny dörr.
 
OK, är den inåtgående. Testa om du kan bända upp den på spanjolettsidan.

Jag är ganska säker på att dörren är föreningens. Kolla det innan du gör något ingrepp!
 
Redigerat:
Dörren är antagligen föreningens, men underhållet av den kan mycket väl vara bostadsrättshavarens.
Så än en gång: Kolla det innan …
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.