Försöker fälla in skissförslag direkt. Funkar det?
 
Fönstret har trillat bort av misstag, det ska vara ett ovanför diskbänken :)

Köket kommer antagligen att "leva" ett tag till innan vi är helt nöjda men det känns bra så som det är nu.

Skafferiet hamnar mot öster.
 
Milli,
Jag har försökt nå er med e-post över er hemsida. ;)
 
Billy_Baver ... du har fått svar :)
 
Aha! Nu hittade jag svaret. Tror du det blir för dyrt för er?
Jag skulle säga snarast säga att summan blir lägre kostnad.
Kolla upp det får ni själva se!
:)
 
Jag tvivlar inte på att din planlösning blir billigare  ;)
Men vi kommer att göra det mesta av jobbet själva och hålla nere kostnaderna så mycket det går den vägen.

Tex virket till det kommande garaget kommer från träden på tomten. Mycket slit men det enda som är gratis är ju ens egen arbetsinsats. Sparar många tusenlappar den vägen :)
 
Hej, ser fint ut men tänk på att inte ha för liten arbetsyta mellan diskbänk och spis.
 
F
Nu är jag lite jobbig men ni har aldrig tänkt på att lägga köket där kontoret ligger istället. Då skulle ni få mer kontakt med vardagsrum. Ni skulle kunna ha matbord i glasverandan. Öppna spisen skulle kunna vara rund och fungera som mysfaktor både i kök och vardagsrum. Det skulle även bli lättare att plocka ut mat till altan.

:)
 
Du är inte jobbig  :)

Vi gillar inte att ha kök och vardagsrum i linje. Det är inte så kul att sitta o prata med gäster när nån står och vispar/skramlar i köket samtidigt. Lätt att det blir överrösta varandra fenomenet .
Dethär verkar vara en grej som man endera är för eller emot.

På glasverandan är det dessutom tänkt att det ska stå en flygel  ;)
 
Har ni ritat upp huset i skärning? Man kan få obehagliga överraskningar på plan två om man inte gör det i ett 1½ plans hus. Dörrar är i moderna hus är 2,10 meter och det är ovanligt att ligga och kissa osv...tips från en som redan gjort den blundern och fått göra om...det är väl det som skiljer ammatörritare som mig och arkitekter ;)
 
Ser härligt ut. Stort!

Skönt att öppna entrédörren och se in 10 meter!

Bra att ha köket på samma sida som entrédörren, man vill ofta kunna se vad som händer utanför (typ när kommer gästerna?)

Entrén ser stor ut men hur funktionell är den? Räcker en klädhängare?

Det lilla sovrummet uppe ser just litet ut...

Mina två barn har lärt mig att ta in rättviseaspekten i mina ritningar. Hur är det, har ni barn? Hur tänker de som i ett senare skede ska köpa ert hus?

Lycka till!
 
Milli skrev:
Ska kolla över köksritningen igen och se om vi inte får till så skafferiet hamnar mot yttervägg  :)
/Milli
Om du ska lägga skafferiet mot en yttervägg kan det vara fiffigt att se om det går att lägga det mot nord. Lägger du det mot en yttervägg ex. vis i söder kan faktiskt bara använda skafferiet för tomglas och annat som inte är värmekänsligt.
 
Hej!

Jag skulle lägga köket närmare utgången till altanen. Det blir mycket grejjer som ska ut från kök när man grillar och liknande. Byt plats på sovrum/kontorsrummet och köket.

/magnus
 
magnushagelberg skrev:
Hej!

Jag skulle lägga köket närmare utgången till altanen. Det blir mycket grejjer som ska ut från kök när man grillar och liknande. Byt plats på sovrum/kontorsrummet och köket.

/magnus
Skulle man ju bara spara ett par steg på!
Flyttar man köket, så förlorar man kontakten kök/entré som nog är viktigare, än att man skall ut till altanen några gånger på sommaren.

Vi går själva genom hela huset (12m) för att komma från kök till altan och det är inga problem med stor bricka och bra i huvudet. För det man inte har i huvudet får man ha i fötterna. ;D
 
Tack för alla kommentarer :)

Lilla sovrummet på övervåningen är enbart tänkt som gästrum, därav storleken.
Vi har inga barn än och det blir nog inte fler än ett :)

Senare köpare kan slå ut väggar och dela om sovrummen, inga av de väggarna blir bärande. När/om vårt hus ska säljas är det ändå troligtvis dags för renovering!

/Milli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.