Jag hade ett knepigt problem med en hemmagjord kabel. Det visade sig att det fanns lite "grader" kvar i plasten på ett av kontaktdonen som ibland förhindrade kontakt med uttaget man satte den i. Kabeln kunde fungera i en apparat men inte i en annan.
 
peternicklas
Ja solida kablar har ingen betydelse. Jag har dragit 400 m. med slida kablar och det fungerar. Det finns billiga testare för kablar, köp en sådan och testa. Mycket lätt att skifta på trådarna. Ta även och gör en reset av din router. Du har anslutet på rätt port i routern?
 
Nja, håller inte riktigt med. Trycker man en kontakt i en kabel som är gjord för förläggning, dvs med solida ledare, så finns ju risk för dålig kontakt. Det är ett stift som trycks in i varje kabeldel, så är det flera kardeler i varje kabeldel så är kontaktytan mycket bättre, en solid får alltså sämre eller ingen kontakt. Solida kablar ska avslutas i panel eller vägguttag.
 
  • Gilla
b_hasse och 2 till
  • Laddar…
C
peternicklas skrev:
Ja solida kablar har ingen betydelse. Jag har dragit 400 m. med slida kablar och det fungerar.
Att säga att det inte har någon betydelse är ungefär som att säga att vanliga plastplugg funkar perfekt i gipsskivor.
Klart det har betydelse. Därmed inte sagt att det kan fungera, men hur pålitligt är det?
Hur många meter kabel man dragit är däremot i sammanhanget ointressant - frågan är hur många modularkontakter du pressat på dessa 400m kabel?
 
Redigerat:
  • Gilla
b_hasse och 3 till
  • Laddar…
Förvånansvärd hög felfrekvens om man pressar kontakter på enledad kabel åtminstone i de fall jag känner till. Inte minst är det lömskt över längre tid med sporadiska bortfall osv även om det kanske funkar vid montaget.
 
  • Gilla
b_hasse och 2 till
  • Laddar…
Jag har kontakter av bägge typer (eller hade, i alla fall sist jag kollade). Stiften i kontakter för enledare ser ut som en gaffel som grenslar ledaren. Stiften i kontakter för flerledare ser ut som en kniv som går rakt igenom ledaren. Det blir nog knasigt om man tar fel.
 
  • Gilla
gullegrizen och 3 till
  • Laddar…
Problemet löst!
Med kontakter avsedda för solid kabel fungerade det på första försöket. Det går säkert att få till det med "fel" kontakter också, men det kräver nog mer tur än skicklighet och nu när jag vet lösningen på problemet är det inte längre något problem.
Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
erik5678 och 1 till
  • Laddar…
Jag är rädd att jag har passerat tusenstrecket klämda kablar per kabeltyp och jag har definitivt högre felfrekvens på de med massiva ledare, både vid tillverkning och sen under drift också.

Har det hänt att jag har "fuskat" ändå, japp. Har jag inte rätt kabel hemma så.....
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.