Hej!

Har nu läst i flera trådar om besiktningar. I en av trådarna var ngn som köpte ett ca. 100 år gammal hus mycket missnöjd med sin besiktningsman.

Skulle nu vilja veta lite mer om besiktningar av både nybyggda och gamla hus.

Finns det någon här som har anlitat en besiktningsman och vill berätta lite? Hur gick det till? Visste ni vad som ingår i besiktningen? Hade ni avtal om vad som ingår?

Vid ett nybygge tittar man j vanligtvis på om allt är utfört, allt är utfört enl. gällande regler och avtal osv.

Hur gjorde er besiktningsman och anlitade ni flera besiktningsmän vid samma bygge?
 
Krilleman
När vi köpte vårat begagnade hus (byggt -58 och påbyggt -71) så anlitade vi en privat aktör. 5800:- med två års ansvarsförsäkring för fel han inte påvisat. Och som han gjorde sitt jobb.

Inget skrymsle var trångt nog för han skulle in och lukta/fuktmäta/kika. Värt var enda krona! Han gick till och med ut i bilen för att hämta en gammal analog fuktmätare när han inte fick utslag på sin digitala. Huset var torrt som en barnrumpa med båda mätarna. Och för att säkerställa funktionen på fuktmätarna så hittade han fukt i ett av garagen (som nu är omdränerat). Båda mätarna gick upp hårt mot resten av mät-ställena.

Värt var enda krona!
 
Så han hade en ansvarsförsäkring. Bra det!

Men om du nu skiver "för fel han inte påvisade".... vilka fel avser det? Att man mäter fukt är rimligt. Men om det t.ex. visar sig att el Installationen måste förnyas, ingår detta eller inte?

Har han på ngt sätt avgränsat sin tjänst?
 
Elbesiktning är något helt annat än en husbesiktning.. förvänta er inte att en byggnads/fuktbesiktare även gör en elbesiktning, detta är något helt annat om det inte är mycket synliga el-fel!
 
Krilleman
Ewald skrev:
Så han hade en ansvarsförsäkring. Bra det!

Men om du nu skiver "för fel han inte påvisade".... vilka fel avser det? Att man mäter fukt är rimligt. Men om det t.ex. visar sig att el Installationen måste förnyas, ingår detta eller inte?

Har han på ngt sätt avgränsat sin tjänst?
Jag har helt missat ditt svar och jag hoppas du fortsätter svara i tråden Ewald!

Med fel ha inte kunnat påvisa är ju svaret enkelt.

Om tex taket var fuktskadat men våran besiktningsman sagt att det var torrt...
Om dräneringen var undermålig trots att han sa att den vara OK trots sin ålder...
Osv

En nitisk besiktningsman är värd var enda krona då man kan kostnadsreglera på summan av husköpet efter avslutad budgivningen medans köpet kostnadsregleras efter besiktning!

Dock vet jag inte riktigt hur det blev med "min" besiktningsman nu då det tydligen gått alldeles för bra för honom. Han har anställt ett antal "kontrollanter". Alltså är det inget enmansföretag längre...

Bra eller dåligt kan man fråga sig då?! :x
 
mr.Ola skrev:
Elbesiktning är något helt annat än en husbesiktning.. förvänta er inte att en byggnads/fuktbesiktare även gör en elbesiktning, detta är något helt annat om det inte är mycket synliga el-fel!
Ja, jag vet.

Men då måste man kanske redan anlita flera konsulter om man vill få reda på alla fel som det kanske finns ... och det kostar ju en del pengar ...

Det som är viktigt att veta är:

- vilka fel finns det/ finns det några fel
- krävs det reparationer/ åtgärdar ; hur angelägen är det
- vad kostar det
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.