Ja jag har nog lätt att "gå igång" på något jag inte känner att jag behärskar, jobbar som forskare kanske hänger det ihop med det :-?
Känner mig väldigt tacksam mot de som har inlägg i denna tråd, ni har verkligen pekat mig åt rätt håll :)
I dag kom förresten boken, så nu har jag att göra med den några dagar, har redan upptäckt att man beskriver ett system "Soltank 3" med vad man kallar "klaffördelningsrör". Detta röret verkar intill förväxling likt Solvis patenterade stratifieringsrör? Kärt barn har många namn???
Med tanke på kvaliten på Lappens tidigare tips så kommer jag att läsa Novator diskussionen snarast möjligt!
Som jag skrev i mitt första inlägg så är det ett lite speciellt hus vi ska bygga, det känns inte absolut nödvändigt att man med dagens energipriser ska kunna "räkna hem" alla investeringar.
Det enda man säkert kan säga om energipriserna är ju att de kommer att gå upp, dessutom finns ju miljöaspekten. Inte minst klimatfrågan som känns extra aktuell en vinter som denna.
Sist men inte minst så tycker jag att detta är oerhört intressant, ska ha så många givare som jag har råd med så att jag kan registrera alla temperaturer, logga och trimma!
Ja ni ser väl Dilbert här till vänster, alla har vi olika böjelser :)
Till slut lite utanför ämnet, jag är även väldigt intresserad av växter och tänker bygga ett större (30 kvm) uppvärmt växthus, ett sånt kan naturligtvis kosta nästan hur mycket som helst att värma upp :-[
Skickar en länk som beskriver ett hus i USA där man verkligen tänkt till, funkar minst lika bra i Sverige!
http://www-unix.oit.umass.edu/~caffery/greenhouse/index.html
 
Är du tillräckligt intresserad av ditt värmesystem kan du ju klassificera det som hobby. Det vet ju alla sen gammalt, hobby får kosta.

Jag inbillar mig inte att min solvärme ska löna sig jämfört med att elda med ved. Ur strikt ekonomisk synpunkt hade det varit bättre att ersätta oljan med ved, punkt. Inte med ved, komma, och sol.
Men jag har räknat ut att solpanelerna sparar vedhantering (kapa, klyva, stapla) motsvarande en veckas arbetstid. Då har jag ändå inte räknat inkörningen i huset. Det är ju som en extra semestervecka, så det får var värt något. Å andra sidan kostar den vedmängden inte mer än ungefär 1500 kronor, så på det viset bär det sig inte.

Men jag gör som ekonomerna, jag räknar så jag får det svar jag vill ha. Då jämför jag med oljan jag hade innan, som jag ju delvis i alla fall ersatte med solen. Den var ju minst sex gånger så dyr som veden, så då får jag plötsligt tillbaka 9000 kronor om året (fast ingen semestervecka). Effektiviteten var nog lika dålig. Då var det bara pannan som skulle värmas, men den var ju sämre isolerad än vad tankarna är, så det kan nog kvitta.
Med 9000 kronor per år betalar sig anläggningen lätt i denne kungens tid.
 
Till stenper : :) :) :) :cool: :)
Till Anders : Med ditt varma, stora intresse för energi kanske detta är något att fundera över medan du bär på veden - <http://www.octopusenergi.se/index.htm> -
:-? :D
Allra vänligast
Lappen
 
Äh, såna där värmepumpar. Det är som internet, det är bara en fluga, som kommer att gå över.
 
Tack för Novatortipset, mycket intressant info där, fast en del system hade jag gärna också sett en skiss av :-?
Novator dialogen verkar ha tappat farten, var finns denna diskussion nu?
Det var verkligen kul att få veta bakgrunden till Solvis/Solentek vår energirådgivare var kanske inte så fel ute ändå ;)
Plattvärmeväxlare verkar ju vara "rätt" för tappvarmvattnet, men borde man först inte utnyttja den resurs som inkommande kallt ledningsvatten är till att kyla botten i tanken?
Inkommande får först gå i en liten slinga i botten på tanken för att sedan gå ut till inlopp plattvärmeväxlaren??? Nu förstår jag ju att även kallt vatten är en resurs i detta sammanhang!
Visst är det en hobby, och en strävan efter att genom att använda modern teknologi förbruka så lite resurser som möjligt :)
Själv tillhör jag ju typen som inte kan steka en biff utan att fundera över värmeöverföring och kontaktmedium.....
Intressanta ispinnar förresten, men är inte systemet väldigt likt de gamla förångnings kylskåpen, fast där använde man väl ammoniak om jag inte minns helt fel!
Jag har förresten försökt dra igång en tråd om den nya isoleringen, vakumplattor. Men intresset verkar lågt. Dessa plattor som enkelt beskrivet är ett stelnat kiselskum som inneslutits gastätt och ett vakum skapas innanför förslutningen, har en fantastisk isoleringsförmåga! 3 cm motsvarar ung 25 cm mineralull :) Säkert är det alldeles för tidigt att använda dessa till väggar och så, men runt en ackumulatortank wow!!!
Så klart kommer plattorna från Tyskland, ständigt denna tyska ;)
 
I praktiken gör jag så med mitt varmvatten. Först gå kallvattnet i en slinga nertill i tanken, sen ut och in igen i en slinga i toppen. Skiktar tanken i efterhand lite grand, så att säga.
 
Litet inlägg till Stenper.
När självcirkulation diskuterades pratade man om att kyla vattnet till botten av acktanken ungefär på det sätt jag försökt rita på bifogade bild.
Viktigt var att "den speciella VVberedaren" satt högre än acktanken och bestod av en burk med slinga i enl. bilden. Bilden är enbart ett försök att idémässigt beskriva tanken.
Cirkulationspumen blir onödig är tanken.
Ni som förde diskussionen kan rätta mig om jag minns fel.
Vänligast :cool:
Lappen
 
  • VVberedare.jpg
Man kommer inte att få optimal avkylning om man gör som ovanstående med självcirkulation.
Då man inte har någon tappning kommer det att skikta sig i rören så att den varma nivån blir samma i tanken som i returröret till acken. vid tappning kommer sedan det avkylda vattnet att delvis trycka ner det som har skiktat sig i röret. (mina spekulationer)

Att ha en tappvattenautomat för tappvattnet som är placerad lågt i förhållande till acken skulle jag sattsa på, detta för att förhindra den typ av självcirkulation som jag beskriver.

 
Tack Lappen för den instruktiva ritningen, nu förstår jag Novatordiskussionen bättre :)
Vad jag kanske inte riktigt förstår är varför självcirkulationen anses vara så viktig? Visst är ett så enkelt system som möjligt att föredra, både vad gäller underhåll och ekonomi, men kan man genom att använda teknik uppnå en bättre lösning är väl den att föredra?
KalleTs invändning tycker jag låter sund, självcirkulationen borde ju hålla på så länge en kylning sker i beredaren (dvs då man tappar vatten) efter det borde väl cirkulationen upphöra och ett jämviktsläge inställa sig enligt Kalles tankar. När man sedan nästa gång tappar vatten (och cirkulationen startar) borde då inte det i röret stående (uppvärmda) vattnet tryckas ner i botten på tanken???
Å andra sidan handlar det väl en del om volymer och rördimensioner här, om denna volym är liten kanske man kan stå ut med detta?
Om man nu som KalleT föreslår placerar tappvattenautomaten lågt, är väl självcirkulation helt ur bilden?
Vet ni om någon har testat ett "högt placerat" självcirkulationssystem? Min (ringa) erfarenhet av liknande problem säger att det är väldigt komplext att försöka räkna fram hur ett sånt här system beter sig. Det handlar mest om empiriska studier :-?
Rent allmänt kan jag bara säga att jag är själaglad att mitt rop på hjälp har genererat så mycket intressant kunskap :)
 
Till Stenper. :cool:
Det jag minns av självcirkulationsdiskussionen som pågick var att många hade system som de påstod fungerade helt med självcirkulation. Även mellan ack.tankarna och pannan. Inga som helst cirk.pumpar eller liknande använde man. Det fungerade bra enbart med självcirkulation. Viktigt var bl.a. pannans och ack.tankarnas inbördes höjdplacering. Uttryck som förekom var att vi andra var offer för "mässingmaffian".(skämtsamt uttryckt).
Det finns säkert många som läser detta som minns och kan berätta närmare.
Jag funderar på om diskussionen kanske pågick hos <www.energifirman.com> och deras Forum. (om jag har fel rätta mig gärna)
Hör av dig vart dina tankar för dig.
Vänligen
Lappen
 
Hej igen Lappen :)
Tekniknörd som man är tycker man att mässing är vackert ;) Fast skämt åsido så är ju ett så enkelt som möjligt designat system också vackert, man kanske kan hänga på lite mässing som prydnad!
Forumet på www.energifirman.com nämns ett antal gånger i novatordiskussionen, men tyvärr verkar dom ha problem med sin website >:( Jag har försökt från flera olika datorer med flera olika webläsare, men det funkar inte ändå! Tråkigt att inte komma åt intressanta diskussioner.
Då jag surfade runt lite på jobbet idag, (självklart på raster...), hamnade jag hos en svensk leverantör som sålde kinesiska solfångare, det såg ut som vakumrör, och dom var billiga. När jag nu hemma ikväll försöker hitta samma sida är det alldeles omöjligt >:( Finns det någon som känner till nåt om detta, och om det är nåt att ha?
Ha det gott alla mässingsälskare ;)
 
sfnix solar kanske i kungsbacka ? ;)
 
Tack Lazze för GP länken, väldigt intressant hus den gamle riksdagsmannen har! Det här med luftsolvärme slår mig plötsligt som en uppenbarelse :)
Vore det inte en lysande ide om tilluften till FTXen fick passera en sån innan den värmeväxlades? Systemem är ju inte alls dyra, självklart får man ha ett "vanligt" tilluftsintag också att använda den tid man kanske hellre vill kyla än värma huset! Lappen har ju redan varit inne på detta med den svarta ytterväggen med kanaler!!!
Luft är ju naturligt vis en mycket sämre energibärare än vatten, men systemet borde ju fungera helt av sig själv och inga problem med tankar och skiktning :D
Mycket glad för ideer på den här fronten, tekniken här är väl ännu mer outvecklad än när det gäller vattenburet!
När det gäller det vattenburna så har jag i alla fall kommit så långt att jag inser att systemet inte alls kommer att bli optimalt från början. (Blir det nånsin det, hoppas inte :) ). Därför är det viktigt att det blir modulärt, dvs alla grejor ska kunna bytas ut någorlunda lätt. Det här borde betyda så lite grejor i tanken som möjligt, (vilket ju också ska va bra för skiktningen).
En helt tom tank med yttre värmeväxling från solslinga och till tappvarmvatten?
 
Lite tyst på den här tråden, ni får inte svika mig nu ;)
I morgon bitti ska vi ha byggmöte med arkitekt, konstruktör och VVS konsult. Jag måste till dess ha klart med allt som ska in som ändring till vårt bygglov :p
Kommer att ta med mig dit: en kakelugnspanna (lilla modellen) http://www.kakelugnspannan.com/,
en rostfri skorsten http://www.nvi.se/
en 750-1000 liters ack.tank http://www.boroe.com/
60 eller 90 vakumrör fångare http://sfinxsolar.e-butik.se/
Styrning och växling och så kan vi ta senare!
Vad det gäller luftsolvärmen är jag inne på att ersätta ett av fönstren mellan vår vinterträdgård och själva boytan med något Solarventi liknande
http://www.sentac.se/solarventi.htm
Vinterträdgården ligger helglasad rätt i söder och kommer att behöva ventileras även vintertid då solen skiner, eftersom jag tänker hålla 10 grader där.
Tanken är att ha ett styrdon som börjar ta utetilluften till FTXen från Solarventi när vinterträdgården nått sina 10 grader :)
Har förresten SMSat min epostadress till Claes Roxbergh, (se GT artikel), och frågat om mer info vad det gäller hans luftsolvärme. Inget svar ännu, han är väl en upptagen man :-?
Hör gärna av er om detta, som sagt var vissa saker kommer att kosta att ändra efter i morgon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.