Velar som f-n om jag ska ha golvbrunn eller inte i garaget.

Rinner det verkligen mkt vatten från bilarna på vintern så att det behövs en golvbrunn ?

Ska inte tvätta bilen i garaget.

HJÄLP !!!  ;D

Henke
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Är det extremt fördyrande eller vad är problemet?? ???


Det skadar väl aldrig med en brunn, eller har jag missat något??
 
Helt gratis är det nog inte då en firma ska göra plattan. Tar säkert några timmar extra att dra alla rör och koppla det på dagvattnet och se till så att det är fall till brunnen + materialet. Det är ju onödigt att sätta dit en golvbrunn om det aldrig rinner nåt vatten i den. Är lite sugen på automatiska öppnare till portarna. :p

Det ska bli ett dubbel-garage så jag är rädd för att det måste bli blir rätt mkt lutning mot golvbrunnen och det kanske man stör sig på om man ska stå och jobba i garaget med sågbockar som står och vickar eftersom golvet lutar.

Frågan står kvar, rinner det verkligen vatten från bilarna och ner i brunnen eller torkar det upp på vägen ?

 
Jag har golvbrunn (som det förvisso är stopp i), och det blir kring 5-6 liter per dag som lägger sig på golvet. Då åker jag 17 mil om dagen så snön får ju lite tid på sig att fastna. Jaja, jag ska rensa avloppet... fast en annan dag.

Min far har inte golvbrunn, så han drar ut slangen och spolar av hjulhusen innan han ställer in den i garaget.

Kontentan måste vara att det är värt att sätta in brunnen, det blir mycket tidsvinst utslaget på några år.

 
Jag har ett dubbelgarage idag med uppvärmd platta UTAN brunn.....inte bra...det bildas för mycket vatten som sedan måste rakas ut på vintern om inte det dunstar pga golvvärme.

Nu skall vi snart bygga nytt hus med dubbelgarage och då är den lilla extrakostnaden given, det blir en centralt placerad brunn!
 
Det är egentligen inte godkänt med bara en golvbrunn ut i dagvatten,stenkista mm utan det krävs oljeavskiljare för garage.

Tänk på det!!!

 
Ja nog skulle jag sätta in golvbrunn om jag hade chansen men samtidigt beror det ju lite på vad man ska ha garaget till.
Ska man ha det som meckargarage eller bara nattparkering?
Ska det vara ett varmgarage eller inte?
Samt kanske inte minst vad säger kommunen?

//Markus
 
Ska mest ha det som förvaring. Bilar på vintern, cyklar och gräsklippare mm på sommaren. Visst man kanske meckar nån gång men inte så ota.

Ska vara isolerat men inte ha det varmare än några plusgrader.

Förstår inte riktigt vad det har för betydelse ???

Kommunen säger att dom helst vill att man inte väljer brunn men att det inte är förbjudet och fett-asvkiljare behövs inte.
 
Tja om det är uppvärmt eller inte påverkar ju hur fort det smälter på bilen och därmed hur stort behovet är av golvbrunnen.

Men om kommunen accepterar golvbrunn tycker nog jag att det verkar rimligt att ta den fördyrningen (om budgeten inte är väldigt tight förstås). Du kan ju alltid plugga golvbrunnen till en början och se vad du tycker och ansluta den till avlopp, stenkista eller vad nu kommunen anser vara "minst dåligt".

Vad jag menar med meckgarage eller inte är kanske mer hur ofta man kommer att köra ut och in i garaget under vintertid. Har man som jag bilen står inne hela vintern och inte tar ut dene förrän till våren är ju inte behovet av avlopp så stort.

//Markus
 
synvinkeln skrev:
Det är egentligen inte godkänt med bara en golvbrunn ut i dagvatten,stenkista mm utan det krävs oljeavskiljare för garage.

Tänk på det!!!
Jodå, det är i normalfallet tillåtet att ha golvbrunn utan avskiljare om det inte är ett stort garagen tänkt för bilmek eller om det är tänkt som tvätthall!
 
Jag skulle nog sätta in golvbrunn..

Kan bli mycket vatten annars om man inte spolar bort all snö och is från bilen.. och så är det jobbigt om man kommer på att man vill ha en efteråt..
 
Hej Henke

jag har inte någon golvbrunn, och saknar det inte!

Bor på västkusten med litet snö.
Garaget är ouppvärmt.
Bilen står alltid i garaget när den är hemma.
Mekar aldrig.
Tvättar aldrig bilen.

De värsta vinterdagarna kan golvet bli litet blött, men
det har aldrig varit till besvär.

Om någon skulle erbjuda mig en golvbrunn för en hundralapp
skulle jag tacka nej.

Vad kommer din att kosta?

//KoW
 
Hej KOW

Litet snö?! Menar du lite snö eller ett litet snökorn?

Hälsn Nisse med de "lägre takvinklarna"
 
Det där va onödigt KnockOnWood !

Jag som nästan bestämt mig för golvbrunn ??? ::) ;D

Vet inte vad den kommer kosta, får kolla upp det och ta en funderare...

;)
 
jureit skrev:
För vår del kommer det nog knappast någonsin stå någon bil i det garaget som ska ut dagligen - och definitivt inte på vintern!

Då är snarare behovet större av att ha en plan yta som är att utgå ifrån om man ska svetsa någon större konstruktion eller liknande.
Å ska räserbilen stå där? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.