Vi funderar på att bygga nytt och vill naturligtvis inte i efterhand få reda på något supertips, så därför undrar jag om de som byggt kan dela med sig av sina bästa tips?

Framförallt gällande val av material. Vad har ni gjort för tillval som ni bara är SÅ nöjda med i efterhand?
Takfönster? Råspont under gipset? Aluminiumfönster? Bergvärme? Osv... 8)

Vill även få eventuella tips på tillval som i efterhand kanske inte var värda pengarna men som lät livsviktiga i samråd med säljaren. :-/

Lite slött av mig att starta denna tråd, jag vet, men det är så kopiöst mycket att tänka på att man säkert missar något annars/ändå.

...och ibland är det den där lilla, lilla detaljen som gör hela huset och som man är SÅ glad att man valde. :)
 
Bäste Framerate,

Allt dett hittar du ju här i forumet!
Det ju tipsen vi delar med oss av i olika trådar.
Det är bara att börja läsa gamla trådar...

(Precis vad du ville höra, va? ::) ;D )
 
KarlXII skrev:
(Precis vad du ville höra, va? ::)  ;D  )
Precis vad jag var rädd för att höra snarare! ;D

Men jag menar nog mer pärlorna i era tillval, inte de generella defaulttipsen utan de som värmer edra hjärtan lite extra när ni svävar fram i det nya hemmet.

Men visst, risken är att tråden blir ett miniforum. :-/
 
Framerate skrev:
Precis vad jag var rädd för att höra snarare!  ;D
Attans, jagtyckte också detta verkade vara en bra tråd! ;D Ett tips jag hittat här som verkar snajjsigt är att ha spottar i fönstersmygarna! DET kommer vi att ha. Samt att bygga ett rejält garage när man ändå håller på, eftersom det i alla fall kommer att bli belamrat med grejjer så att inte bilen får plats inom två veckor om man bygger ett enkelgarage. Därför kommer vi att bygga garage med förråd och carport.

Lycka till! :D
 
Lagringsutrymme kan man inte få för mycket av!
Vi tänker satsa på ett skafferi som är stort som en liten klädkammare och en klädkammare som är så stor att man kan stå och stryka i den (11 kvm och fönster) samt en grovis som kan avlasta köket vid behov. Som om inte det var nog får vi en vind på 40 kvm.

Jag vill INTE bygga ett nytt hus där man får stryka och hänga tvätt i köket eller vardagsrummet. Nix!

"Garaget" blir däremot bara på 12 kvm eftersom jag inte tycker om att ha en varje-dag-bil inne i ett hus. Carport fungerar bättre för oss.

Spott-tipset ska jag fundera på och då kommer jag osökt att tänka på spottar långt uppe i taket. Är det ett supertips eller en onödig modenyck?
 
Ingen annan som har något som ni var i valet och kvalet att välja bort men valde och nu inte ångrar en sekund?
 
Kanske inget supertips, men vi ångrar inte en dag att vi satte vår diskmaskin i arbetshöjd, alltså en 3-4 decimeter upp från golvet. Måste man välja mellan diskmaskin eller ugn i arbetshöjd så ta det förra - diskmaskinen rotar man i flera gånger per dag, ugnen drabbas mer sällan.

Det andra lilla tipset är att ha klinkers i entrén, men det har väl alla i dag...
 
BoD skrev:
Kanske inget supertips, men vi ångrar inte en dag att vi satte vår diskmaskin i arbetshöjd, alltså en 3-4 decimeter upp från golvet. Måste man välja mellan diskmaskin eller ugn i arbetshöjd så ta det förra - diskmaskinen rotar man i flera gånger per dag, ugnen drabbas mer sällan.
Ett klockrent supertips! En liten detalj som förenklar vardagen! Jag ska ta det med mig när vi planerar köket. Tackar!
 
Jag gillar småtips...

*Sockellådor slukar mycket saker (i köket alltså)
*Toa och dusch i separerade utrymmen
*Köksventilation med motor på taket (tyst och rackarns effektivt)
*redan nämnda höjda diskmaskin
*Spis och vask på "samma bänk". Skall vara så enligt byggnorm, men ser att det alltför ofta inte blir så... Inte kul att välta pastavattnet över ettåringen som krupit upp bakom.
*Dörr direkt in i badrummet utifrån. Passar i alla fall oss på landet. Skitiga unger och trädgårdspulare kan gå direkt i fängelse, utan att passera gå...
*Inbyggda sol-/myggskydd till fönstren.
Sätt dem i väggen, och dra ut skivan när det passar. En skiva för varje funktion. Vi har det inte, men saknar det...

Jag fortsätter senare om jag kommer på något mer...
 
Visst ja, lådor.

Vi har nästan bara lådor i köket, inga skåp.
Dyrt, men överlägset bäst!

Vi har också ett fiffigt skafferi, tycker vi.
60-djupa dragbackar upp till hälften ungefär.
Därefter 35 djupa hyllplan, så att sakerna inte "drunknar".
Dessutom en gallerhylla på dörren, som är ca 20 djup, och därmed passar i utrymmet framför 35-hyllorna.
 
Ah, fläktmotor på taket verkar bra. Vår nuvarande och ganska nya fläkt väsnas något otroligt.
Lådor är bra, det ska jag tänka på. Låga skåp är egentligen värdelösa. >:(

Jag kan ge ett eget lite udda kökstips. Vi har en bardisk i köket, men vi har en hög pall på "insidan" av bardisken istället för tvärtom, så att man själv kan sitta "i" köket och pyssla med saker samtidigt som man tittar ut över matbordet (gästerna?) och resten av huset. Känns mycket bättre att sitta på det hållet tycker jag och det är dessutom praktiskt. Ångrar det inte en sekund!
 
Nackdelen är väl att många sådana här tips kostar pengar som gör att de får stryka på foten när det väl gäller tyvärr.. :(
Takmonterad fläkt till exempel, är inte helt gratis.
 
Jag håller med om att det kostar pengar med en takmonterad fläkt.

Personligen tar jag ett billigt kakel, billigare köksluckor och billigare vitvaror för att få detta.

Det är lättare att byta ut vitvarorna än att göra en takgenomföring i efterhand.

Men där är smaken, som vanligt, delad...
 
Centraldammsugare är väl istort sett standard men lägg till s.k frisörluckor / sockelmunstucken. Vi har ett i hallen och ett i köket, då slipper man ta fram hela slangen vid snabbrengöring.

 
Välj INTE en trappa av furu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.