Ska montera duschstång, men de medföljande skruvarna var för korta. Vad för typ av skruvar är lämpliga att använda till det?
Har försökt kika på de skruvar jag har hemma (var ändå för tjocka) men zinkbehandlad, C3, rostskydd A4 och allt vad det heter säger mig ingenting..
Nån som har lust att förklara?
 
Förklaringar:
Korrosivitetsklass

C2 – låg korrosivitet: Ytterväggskonstruktioner som omger varaktigt uppvärmda lokaler och som är skyddade med tät ventilerad ytterbeklädnad.
C3 – måttlig korrosivitet: Konstruktioner som är ventilerade och skyddade mot direkt nederbörd, t ex takstolar, konstruktioner i icke varaktigt uppvärmda ventilerade byggnader eller lokaler med icke fuktalstrande verksamhet, t ex fritidshus, kallgarage och uteluftsventilerade kryprum.
C4 – hög korrosivitet: Konstruktioner oskyddade för väta eller i direkt kontakt med mark, t ex betongformar och trallgolv utan regnskydd.
C5-I – mycket hög korrosivitet: Industriella miljöer.

Material

STÅL A2: Legerat stål av typen 18 % krom och 8 % nickel, gör att skruven inte rostar i allmänna utomhusmiljöer.
STÅL A4: Som A2 fast mer nickel och krom samt molybden som gör att den blir syrafast. Påverkas inte av yttre miljö. Får sättas i och nära havs-vatten och under jord.
 
  • Gilla
kurre_kul
  • Laddar…
Krilleman
Montera vanlig VVS-skruv!
 
Alltså rostfri.
 
Tack, huggan! Rätade ut en del frågetecken! :)
Åkte iväg snabbt till Beijer i morse (det enda jag hann med) och köpte VVS- skruv till duschstången (fast jag vet att jag kommer ha STOR nytta av denna info sedan, kommer skruva en del i liknande miljöer).

Gav 100:- för 6 VVS- skruvar, som ändå var för tjocka (tunnare skruvar var för korta), så jag får borra upp godset. Sedan vet jag inte om den kullriga skallen funkar eller om det blir för tjockt. (Har aldrig sett VVS- skruv med platta skallar, vet inte om det finns)
-Därför hade jag föredragit kanske vanliga träskruv A4 (Borde väl funka mer än väl om man går efter specen som huggan skrev) i detta fall istället för VVS-skruv.
 
Japp vvs skruven har för stor skalle till de flesta duschstångar, jag brukar faktiskt sätt med rostfri trallskruv med plugg+silikon hur märkligt det än låter. Det går helt enkelt inte in några andra skruvar i de armaturer vi har i våra hyreslägenheter.
 
Martenw, Låter som det kan funka, men Plugg är nog ingen bra idé (såvida det inte är betongväggar vi pratar om).
-Kolla upp våtrumsvägg 2012.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.