Jag har kopierat Wirsbo glespanel som är det stadigaste
o har den bästa värmeöverföringen rent logiskt.
 
VI har Wirsbo 20 mm slang i plåtar på glespanel..
Över det golvgips och övergolv.

Funkar kanonbra.
 

Hej!

Ekke och KarlXII; har någon av er trägolv ovanpå detta? Skruvat??

Mvh Stefan
 
Att börja skruva nu skulle kännas lite riskfyllt.
Karl XII vad för slags golvgips kör du?Enkelt eller dubbelt
?Limmat,skruvat? Kör du likadant överallt eller?
 
Jag kör skruvat gips över plåtar och rör...JA ,DET ÄR RISKFYLLT! Jag var noga med att rita på gipset med tuschpenna var rören gick innan/medan skivan kom på plats. Det har visat sig vara bra även efteråt när man håller på och pysslar. I badrummet t.ex är det bra att ta bilder med en tumstock utlagd där man vet att toastolen ska skruvas fast...andra bra ställen är vid trösklar (dörröppningar) och trappor.

Jag skruvade 13 mm golvgips på alla ytor med trägolv (flytande) och dubbelt gips på ytor som ska ha klinkers. 40 mm skruv i enkelgipset och 55 i dubbelgipset.
 
Enligt min leverantör ska det räcka med att limma
fast dubbelgipset(gips,lim,gips)?
 
Karl XII vilka slags övergolv har du,om du har trä.hur
funkar det.Det jag vill veta är hur ett flytande trä eller
parkettgolv funkar med tanke på värmeöverföringen!
I huset vi bor i nu har vi golvärme med klinker o det har funkat kanon!!
 

Vi har valt Pergo, dels för slitstyrkan, dels för budgeten och dels för att vi trodde att ett sånt golv skulle funka bra med golvvärmen. Och vi fick rätt. Det funkar hur bra som helst.
Inga springor. Varmt och skönt. Pergo säger ju att det ska funka med upp till trettio mm trä över. Det blir säkert varmt..men springor blir det! Polarn har ett furuplanksgolv, flytande 140x25, och det rör sig otroligt mycket.
Vanlig 14mm limparkett verkar dock klara sig fint med golvvärme, vad jag har hört.

Vårt golv är limmat. Inget klickgolv.
 
Karl XII är det ett flytande golv?
 
Japp.
 
Nix, ett av målen med husbygget var att undvika spånskivor.

I våtutrymmena är det bjälklag cc 30 , 22 mm glesad råspont med golvvärmeplåtar, dubbla 13 mm gipsskivor och ett lager flytspackel för fall.

Reparationsgips är väl bara 6mm? Men iallafall - med dubbla 13 mm golvgips blir det stadigt.
 
Aha...jo du bör nog kottla upp till ca cc30.
Kör med spånplatta, det funkar säkert fint.
Ett alternativ kan kanske vara ett extra lager 25 mm spontat virke istf spånskivan?
 
Är det någon av er som lagt in själva golvvärmen (alltså slangarna/rören) själv. Kan man göra det, är det svårt?
 
Det är jättelätt.
 
Vi skall ha vattenburen golvvärme i övervåningen, söker alternativ, och förslag, funderingarna går åt lite olika riktningar, men det kanske finns ett bra råd från någon av er.
Har följande funderingar/alternativ:
1. Lägga 22 mm spånskiva med färdiga spår för plåt och slingor, därefter parkett.
2. Lägga plåt och slingor mellan bjälkar, därefter 22 mm golvspånskiva och parkett.
3. Lägga glespanel på bjälkar med plåt och slingor,
därefter golvgips och parkett.

Tacksam för alla goda råd, synpunkter och även förslag på annan bättre lösning om det finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.