Är det svårt/dyrt att höja fönster på en villa med mexitegel?
Kan man återvinna teglet som man tar ned och sadla på under fönstret?

Nån som gjort detta?

Anledningen till detta är att det kommer störa en framtida köksrenovering och vi vill få upp fönstren så dom kommer ovanför bänken.
Fönstren som sitter nu är från 72 och ska ändåså bytas ut så hade tänkt i samma veva att man höjer dom.

Just på den gaveln sitter endast dessa 2 fönster och inga andra på samma nivå så det kommer inte störa det estetiska att höja dessa.

Tacksam för svar. :)
 
jag har knackat loss och flyttat en del Mexi och Jag skulle rekommendera att du har någon sten extra som du inte behöver för det är lätt att spräcka en sten, framförallt när man ska knacka rent dom. Lättast är att använda en pinn-fräs på en vinkelslip och fräsa ut fogarna för att sedan lyfta ut stenarna.

I ovankant sitter det troligtvis armeringar eller någon balk så det kan vara lite klurigare att göra något med det, det är inte möjligt att minska fönstret istället och behålla ovankanten?
 
M
Förmodligen är det inga problem att mura i nedmonterade mexistenar undertill, jag har dock tre reflektioner:

1. Över fönstrena är det idag balkar. Med stösta sannolikhet är det armeringsjärn i två eller fler skift. Dessa järn går vidare utanför fönstret. Om man skall höja förnstren så behöver man ordna en balk på den nya höjden. I detta fallet vore det nog enklast att få monterat en L-balk i 10mm gods som går ut i väggen runt 15 cm på vardera sidan. Det innebär att det behöver bilas bort ett par skift extra som sedan muras i ovanpå järnbalken.

2. Material: Går en sten sönder kan det bli svårt att hitta motsvarande i precis samma färgskiftning. Mexibruk kan också vara svårt att få tag i med rätt kulör. Lite större murarfirmor kan dock ha en del material liggande för just sådana här ombyggnationer.

3. Förband: Om förbandet skall bevaras så snyggt som möjligt behöver halvstenar i nederkant även bilas bort och monteras överkant. På så sätt kan man få det att se ut som det varit så från början.

Jag har bara räknat med vad som är viktigt att tänka på vad gäller fasaden. Övrig konstruktion kanske även den har hinder för att en höjning ska bli enkel och billig...
 
Kom fram till att det är sjukt onödigt att höja fönstren.
Blir att vi köper mindre fönster istället så får vi den extra höjden i underkant som vi vill ha.
Tegel hittade jag i källaren som vi kan ta av. Skönt att folk sparar sånt här. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.