Demmpa skrev:
Märklarna brukar ha en friskrivning gällande alla uppgifter i prospektet, att uppgifterna kommer ifrån säljaren och att mäklaren inte har kontrollerat att uppgifterna stämmer.
Ja, så är det nog tyvärr.. Mäklaren kommer inte ta ansvar för vad som stod.
 
50talshusBlg skrev:
Vad gäller här?
En fastighet anses vara behäftad med "fel" om den inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet (JB 4:19). Om det bedöms som fel har ni rätt till prisavdrag (JB 4:12).

Om detta skulle bedömas som fel vet jag inte, är inte tillräckligt byggtekniskt insatt, men det mest intressanta för er att fundera på är att prisavdraget (enligt JB 4 kap 19 c §) ska beräknas så att förhållandet mellan det nedsatta och det avtalsenliga priset svarar mot förhållandet vid tillträdet mellan fastighetens värde i felaktigt och i avtalsenligt skick.

Alltså, är fastigheten värd mindre med betongstomme än med trästomme?
 
  • Gilla
50talshusBlg
  • Laddar…
O
Plåthuset skrev:
En fastighet anses vara behäftad med "fel" om den inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet (JB 4:19). Om det bedöms som fel har ni rätt till prisavdrag (JB 4:12).

Om detta skulle bedömas som fel vet jag inte, är inte tillräckligt byggtekniskt insatt, men det mest intressanta för er att fundera på är att prisavdraget (enligt JB 4 kap 19 c §) ska beräknas så att förhållandet mellan det nedsatta och det avtalsenliga priset svarar mot förhållandet vid tillträdet mellan fastighetens värde i felaktigt och i avtalsenligt skick.

Alltså, är fastigheten värd mindre med betongstomme än med trästomme?
hur ska man då resonera om det vore värt mer? :D
Ska man betala tillbaka då? :p
Jag var tvungen....
 
  • Gilla
50talshusBlg
  • Laddar…
O
sulfobus skrev:
För några år sedan köpte vi ett hus med tomträtt, där uppgifterna om tomträttsavtalet var felaktiga (till vår nackdel). Jag trodde också det var säljarens ansvar att uppge rätt information, och vi förberedde en anmälan av säljaren då det rörde sig om flera hundra tusen. Men mäklaren har också ett ansvar att kontrollera uppgifterna även om de som sagt ofta friskriver sig från evt. fel. Men det betyder inte att det kan stå vad som helst i objektsbeskrivningen, här bedömdes felet vara så allvarligt (och lätt att kontrollera, något vi också kunde/borde gjort) att det gick på mäklarens ansvarsförsäkring. Det är mäklaren själv som gör anmälan, och självrisken är saftig, så man måste få mäklaren att erkänna felet så att säga. I vårt fall hade vi en bra relation, och att mäklaren var mån om sitt rykte i området hjälpte nog. Vi upptäckte felet först flera år efter inflyttning, men det påverkade inte processen.
Tja det faller väl inom ramen för det som faktiskt mäklaren ska kolla upp... det borde trilla under ekonomi och ägarförhållande...
Med andra ord inte så giltigt i just detta... Men intressant ändå!
 
O
50talshusBlg skrev:
Hej!

Svårare bara i det avseende att vi inte jobbat med en sådan stomme förut så jag vet inte vad det innebär riktigt. Fick reda på det igår så vi har inte hunnit tagit reda på så mycket runtikring det. Det kan ju till och med göra allt bättre o lättare. Var väl mest att vi inte räknat med det när vi köpte huset utan trodde vi köpte ett snarliknande hus som det vi redan totalrenoverat och förväntade oss ungefär samma saker.

Känner mig oxå lite lurad faktiskt. Trodde väl att om de skrivit trästomme i både prospekt och Anticimex i SÄJARENS :) besiktningsprotokoll så skulle det vara det som gällde.
Men kanske det ingick i min undersökningsplikt att ifrågasätta även detta..

Vill framhålla att vi inte tycker det är någon katastrof (ännu i alla fall då vi inte vet så mkt) men var en stor överraskning för oss.
Tja... se det positivt... nu får du chansen att lära dig nånting nytt!
 
  • Gilla
50talshusBlg
  • Laddar…
Kolla också upp så det inte är blåbetong!
 
  • Gilla
50talshusBlg
  • Laddar…
är det inte trästomme med stenullisolering så borde det kanske synas i energideklaration som högt uppvärmningskostnad?
Det enda man kan bli besviken på i ett gammalt stenhus är nog dålig isoleringsvärde som gör att det dyrt att värma upp :).
gaia
 
  • Gilla
50talshusBlg
  • Laddar…
Enligt ritningen så är det 15cm lättbetong och utanpå det skall det vara hela 2,5cm isolering.. Vi reagerade inte nåt värst på energideklarationen i alla fall.. Den hade ett D så kändes väl normalt med ett äldre hus..
 
ja, D ger ingen indikation ....
Med 2,5cm isolering kan jag gissa att huset är från 30-40 talet då oljan var verkligen billig. Du får nog höja isoleringsstandard och helst från utsidan . Lycka till med huset!
gaia
 
Utsidan känns inte som något alternativ då det är ett tegelhus och det känns ju jättedumt att förstöra en sån fasad. Huset är byggt på 50-talet.

Vi får väl ta oss en funderare om vi skall tilläggsisolera från insidan och i såna fall kolla upp vad som gäller då med stenhus om det är nåt speciellt.

Pratade förresten med Anticimex om varför det står trästomme i deras protokoll (Som säljaren köpt besiktning av) Anticimex säger att det är uppgifter de fått från säljaren som de inte kollat upp.

Föresten så är lättbetongen grå så jag antar att det inte finns nå radon i den då.

Tjoho,, då blev vi med stenhus :D
 
Lättbetongen är vit eller blå/grå (blåbetong)

Grå med en grövre yta är Lecablocken, även kallade gråsuggor.
 
det är snarare skillnad mellan ljusgrå och mörkt grå där den mörka kan vara radonbetong. Radonet kommer från inblandning av skiffer (pulver) som innehåller radon. Som jag vet så är radonhalten i skiffer beroende på varifrån den kommer dvs inte all skiffer är radonhaltig. Men å andra sidan vad vet jag? Vet bara det jag läst om någonstans och minns inte källan :).

50talshusblg , trodde du hade tunna tegelväggar men det är ju bättre än så :). Och uppvärmningskostnad inte så högt så jag skulle inte betrakta extra isolering som ett måste i ditt fall.
gaia
 
50talshusBlg skrev:
)Problemet är väl att det verkar, / känns som att det är väldigt otätt i väggar på sina ställen. Dock är det inget nytt hus så kanske sånt man får räkna med.
Tyvärr är det så att du troligen har sättningsskador och sprickor i väggarna. Jag håller för närvarande på att reparera en lägenhet med lättbetongväggar. När man tagit bort tapeterna ser man eländet. Det är bara att vidga sprickorna och mura igen. Detta anser jag vara den största skillnaden mellan lättbetonghus och trähus. Ett trähus spricker inte på detta sätt vid en eventuell sättning. Det håller ihop. Hur mycket och omfattande det är är svårt att se om tapeterna är kvar. Drag kan även komma från dåligt drevade fönster. Har du dessutom en nisch under fönstren kan det dra där enär det då är tunt med isolering där.
 
O
JanneL skrev:
Tyvärr är det så att du troligen har sättningsskador och sprickor i väggarna. Jag håller för närvarande på att reparera en lägenhet med lättbetongväggar. När man tagit bort tapeterna ser man eländet. Det är bara att vidga sprickorna och mura igen. Detta anser jag vara den största skillnaden mellan lättbetonghus och trähus. Ett trähus spricker inte på detta sätt vid en eventuell sättning. Det håller ihop. Hur mycket och omfattande det är är svårt att se om tapeterna är kvar. Drag kan även komma från dåligt drevade fönster. Har du dessutom en nisch under fönstren kan det dra där enär det då är tunt med isolering där.
Alla hus sätter sig... även ett trähus... Det är fullständigt normalt att ett hus sätter sig efter ett tag...
Att det då spricker lite är inte någon fara... Det ära bara å spackla igen... Man behöver inte göra så stor affär av det hela... Sprickorna är enbart av kosmetisk karaktär... Ser man dom inte så varför ge sig på dom?
 
Japp, då var vi igång med tilläggsisolering inifrån då minus 15 till 18 grader har visat hur "varmt och mysigt" det blir i huset... not.... :(
Elementen är glödheta och jag är inne i huset o jobbar med renovering i mössa, linne, underställ och 1 till 2 långärmade tröjor... hmm Ibland åker mössan av :)

Jag har startat en ny tråd om det där jag hoppas få lite tips: http://www.byggahus.se/forum/isolering/248677-tillaggsisolera-tegelhus-med-lattbetongstomme-ininfran.html

Nu ligger nog inte hela kölden i väggarna utan en del i gamla fönster och dörrar då inte allt är utbytt. Vi letar efter nya ytterdörrar. det är lite udda mått på dem. O vi vill inte lägga för mkt pengar på de. Fönsterbyte får det bli till sommaren... Går inte o hålla på o jobba ute i den här kylan...

/A-K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.