Hej.

Har idag SEB och börjar tröttna ordentligt på dom.
Vid 5-6 tillfällen det senaste året har jag blivit nekad i butik att handla då köpgränsen på mitt kort är uppnådd.

Har varje gång fått sitta i telefonkö och blivit förbannad då svaret från deras sida är: Du har uppnått din köpgräns (som inte går att höja mer än tillfälligt) och får gå till ett bankkontor och höja gränsen eller åka hem och hämta dosan för att kundtjänst måste veta vem som ringer.

Man kan tillfälligt höja beloppsgränsen men efter 10 dagar sänks den automatiskt igen.


Trött på diktaturfasoner och vill kunna handla var/när/hur jag vill så länge det finns stålar på kontot.

Vad gör jag?
 
Jag har Swedbank och har mig vetligen inte någon köpgräns.
 
Ok, får höra med Swedbank för som det är nu funkar det inte.
 
Det är väl bara att skaffa ett kort till.
COOP, ICA, PREEM, Statoil, OK och alla andra som erbjuder MasterCard eller VISA med kopplingar kors och tvärs.

Protte
 
Jo, visst kan man göra det men det är fortfarande, som jag tycker uselt av banken.
Sen ska man ränna omkring med ännu mer kort i plånboken.


Måste ju finnas en bank som tycker att om kunden har pengar så ska kunden få handla för dom?
 
hantverkare1 skrev:
Jo, visst kan man göra det men det är fortfarande, som jag tycker uselt av banken.
Sen ska man ränna omkring med ännu mer kort i plånboken.


Måste ju finnas en bank som tycker att om kunden har pengar så ska kunden få handla för dom?

Det låter som du har fel kort! Det måste ju vara en kreditgräns som du råkar ut för.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Banken måste ju kunna erbjuda ett kort med en kreditgräns som räcker till? Prata med dem, min bank erbjuder ett par olika varianter.
 
Visakortet har en uttagsgräns på 24 000 kronor under en fyra dagars period. Möjligt att göra ett uttag på 24 000 kronor första dygnet men behöver efter det vänta tre dygn för att kunna ta ut kontanter i bankomat nästa gång.
SEB:s Visakort har en köpgräns på 100 000 kronor under en rullande 30 dagars period.

Ändra köpgräns:
http://seb.se/pow/content/produkter/kort/betal_kreditkort_kopgrans_a6539.pdf
 
Kontanter hämtar jag sällan ut. 24 000 kr räcker i flera år.
Det är köpgränsen på kortet som är problemet. Jag har gränsen på 180 000 men det räcker inte till ibland men SEB vägrar höja.
 
Inga krediter kopplade till kortet.
 
Fotografen skrev:
Banken måste ju kunna erbjuda ett kort med en kreditgräns som räcker till? Prata med dem, min bank erbjuder ett par olika varianter.

Jag tycker också det men seb vägrar. Skyller på kortutgivaren (visa).
 
OK, det är alltså din totala kreditgräns som är problemet? Inte en gräns på ett specifikt köp? Jag har råkat ut för "enaffärs gräns" vid några tillfällen på mitt firmakort, men då har det handlat om typ 40 000 på ett köptillfälle. Det har varit lätt med ett samtal till min bank (Nordea), och jag har inte behövt identifiera mig via bankdosa.
 
Inget som styrs av VISA... andra banker med VISA kort har kontohållning som gräns när det gäller köp på kort. Kontanter är det väl ingen som använder 2014:)
 
hempularen skrev:
OK, det är alltså din totala kreditgräns som är problemet? Inte en gräns på ett specifikt köp? Jag har råkat ut för "enaffärs gräns" vid några tillfällen på mitt firmakort, men då har det handlat om typ 40 000 på ett köptillfälle. Det har varit lätt med ett samtal till min bank (Nordea), och jag har inte behövt identifiera mig via bankdosa.
Nja, inte kreditgräns, total gräns.

har ett separat kreditkort, använder aldrig detta utan allt dras direkt från bankkontot.

Tror ej jag har någon enaffärs gräns, har iaf löst ut en bil för 110 000 utan problem för nått halvår sedan.
 
Är köpgränsen per vecka/månad/år?

Du borde skaffa ett kreditkort som ger 1% tillbaka.
Jag har Statoil MasterCard med kreditgräns 50 000:-, men vill man handla mer så är det bara att betala in pengar i förväg (det är alltid samma OCR-nummer). På det man betalar i förväg får man dessutom 1.56% årsränta (dagsnotering oktober 2014).

Jag har hört att OKQ8 har ett kort som är ungefär lika bra som Statoils kort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.