I en annan del av forumet har det framkommit att vissa hustillverkare (i detta fall LB-hus) tar extra betalt för att sätta kakel/klinker som inte är "standardstorlek", t ex för plattor som är 30x40 (vilket inte känns som "specialklinker" direkt...).

Vår plattsättare har aviserat att det kostar extra att sätta mosaik, men inget om övriga storlekar.

I vårt kontrakt finns inget som reglerar något min-maxmått på kakelsättningen, utan bara att kakel motsvarande 200 kr/kvm ingår. Dyrare kakel bekostas såklart av beställaren.

Min fråga är: Om det inte reglerats vilken typ av kakelsättning som ingår - kan då kakelsättaren begära att vi ska betala extra för t ex mosaik?
 
jenfor skrev:
Min fråga är: Om det inte reglerats vilken typ av kakelsättning som ingår - kan då kakelsättaren begära att vi ska betala extra för t ex mosaik?
Bara om de talar om att det blir dyrare i samband med att ni beställer att ni ska ha mosaik istället för vanligt kakel.
Om de inte säger något (eller om det inte står något i avtalet som reglerer extrakostnader) förrän efter mosaiken sitter på plats så kan de inte kräva er på något.
De är skyldiga att meddela er om något ni beställer kommer att innebära en merkostnad.
 
Frågan är ju vad som ska betraktas som "innan arbetets påbörjande"? Vi har ju skrivit ett totalentreprenadavtal med LB-hus där detta arbete ingår i totalpriset. Det är det enda avtal vi skrivit.

Om det räcker för kakelsättaren att säga "det blir en tilläggskostnad" innan han börjar kakla, då kan ju underentreprenörerna hitta på vilka kostnader som helst! >:(
 
ArcTeryx skrev:
[quote author=volvo link=1138095978/0#1 date=1138098669]
De är skyldiga att meddela er om något ni beställer kommer att innebära en merkostnad.
Detta är förstås en viktig parameter, har inte entreprenören, före arbetets påbörjande meddelat er merkostnader så minskar hans möjligheter att få betalt för dessa drastiskt.[/quote]
Gäller detta oavsett när avtalet är tecknat? Ny lag som är bättre för konsumenten gäller ju från årsskiftet 2005? Med risk för att kapa tråden kan jag berätta att vi ligger i juridisk tvist med vår entreprenör som byggde om och till vårt hus 2004-2005 (kontraktet underskrivet hösten 2004). Denna entreprenör vill nu att vi ska betala 200 tkr mer än vårt fasta pris. "Extra" räkningen består av stora och små poster - de mesta helt orimliga - men gemensat för alla är att vi inte blev informerade om att det skulle komma att kosta oss extra förrän efter entreprenadens avslutande.
 
ArcTeryx skrev:
Såvitt jag förstår är det ursprungslydelsen. I praktiken är det så att Entreprenören måste underrätta Beställaren om vad som han anser vara ÄTA* innan arbetet utförs, dock behöver man inte vara överens om pris. Det som kan motsäga detta är om du givit en tydlig instruktion om att något ska utföras som är utöver omfattningen i kontraktet, det är just såna ÄTA som kan vålla konflikt. När jag själv är entreprenör brukar jag vara väldigt noga att tidigt informera Beställaren om alla ÄTA, dock till beställarens stora förtret. Många beställare tycker om att stoppa huvudet i sanden och få räkningen långt senare.



Lite kort om ett väldigt stort samtalsämne... hela byggbranschens lönsamhet bygger ju på ÄTA.


*ÄTA, Ändrings- och tilläggsArbeten
Prissättning av ÄTA sker enligt 2 principer PM och rena tilläggsarbeten. Man skall ALLTID som beställare kräva verifikat bå kostnaderna. Enklare än så blir det inte. Framförallt på Vent, RÖr och El de har mycket goda material förtjänster i vissa fall ända upp till 200% påslag. Bygg har sämre material vinster rent generellt då de oftast är generalentreprenörer och agerar bank åt UE och lever på 12% påslagen.
PM regleras direkt mot a-pris lister i 99 fall av 100...

Och sist men inte minst ÄTA-jobben bättrar på TG men är inte det som gör det lönsamt. Lönsamhet på ÄTA gör man vid fastpris som man sedan får ett bra inköp på. Men oftast är det så pass små volymer på Ätan att det endast bättar på TG med nån % totalt... Men visst man kan göra pengar på ÄTA men det blir inte så mycket så länge du ligger på ÄTA nivåer under 10% av kontraktssumman. Kliver du över 10% så har du mer eller mindre rätt till tidsförlängning och eventuella forceringskostnader vilket kan leda till en viss lönsamhet... Men men....
En vaken beställare kräver alltid prissättning innan arbete och ofta till fastpris då han/hon direkt vet vad det kostar och kan ta ställning. Men detta är samtidigt ett bekymmer då det kan skjuta produktionen framför sig vilket leder till att tidplan rubbas pga sena beslut vilket leder till tidsförlängning och forceringskostnader som då hamnar i knäet på beställaren som då hellre tra kostnaden mot verifikat utan tidsförlängning....
Man kan se detta från 1000 håll och ofta är det anpasat efter produktionstid och när i produktionen det sker så något generellt svar finns inte heller tyvärr:(
 
...så svaret på den ursprungliga frågan blev?... ;)
 
jenfor skrev:
Frågan är ju vad som ska betraktas som "innan arbetets påbörjande"? Vi har ju skrivit ett totalentreprenadavtal med LB-hus där detta arbete ingår i totalpriset. Det är det enda avtal vi skrivit.

Om det räcker för kakelsättaren att säga "det blir en tilläggskostnad" innan han börjar kakla, då kan ju underentreprenörerna hitta på vilka kostnader som helst!  >:(
Ni kan ju alltid välja den typ av kakelsättning som ingick i avtalet.
Om inte kakelmodell etc är detaljspecificerat så har entreprenören nätt att anta det för honom billigaste alternativet, som självklart då skall ingå utan någon extrakostnad.
Eftersom alla husfirmor konkurrerar med priser så har det oftast lägstastandard om de inte angivit något annat i avtalet.

Just därför är det så OERHÖRT VIKTIGT att man kar fullständigt klart för sig alla detaljer i huset och får med dessa i skrift i avtalet. Annars är risken att man antingen får en lägre standard än man tänkt sig eller så åker man på extrakostnader.

That´s life!
 
Hmm, trodde att nya lagstiftningen skulle stärka konsumenternas rätt... :'(

"Standardsättning" som ingår kan ju tolkas hur som helst, speciellt om entreprenören själv har rätt att tolka begreppet. Typ: Allt utom badhuskakel innebär merkostnad...
 
jenfor skrev:
Hmm, trodde att nya lagstiftningen skulle stärka konsumenternas rätt... :'(

"Standardsättning" som ingår kan ju tolkas hur som helst, speciellt om entreprenören själv har rätt att tolka begreppet. Typ: Allt utom badhuskakel innebär merkostnad...
Den nya konsumenttjänstlagen har stärkt konsumentens rätt betydligt.
Däremot kan du ju inte anta att entreprenörerna är tankeläsare.

Om du säger att du vill ha kakel i badrummet så får du kakel i badrummet. (15*15, vitt eller i samma prisklass) Vill du ha ett speciellt kakel måste du ange det så de har en chans att kunna ge ett korrekt pris.

Altenativt kan man ju komma överens om att de står för kakling och fogning av kakel i måtten 10-20cm och du tillhandahåller kaklet själv.

Det är förvånande hur aningslösa många husbyggare är.
Jämför med hur det är när man skall köpa en nu bil. Då är man ju med och specificerar allt från bilklädsel, stereo, material på instrumentbrädan, extraljus, takräck, tonade rutor, xenonljus....m.m. Om man då inte specificerat att man vill ha en ädelträratt så får man fabrikantens standardratt. Det är väl inget konstigt med det.
Vill du ändå ha ädelträratten så får du köpa den som en dyrare reservdel och förlorar X antal kr mot om du valt rätt ratt från början.

Om du får husleverantörens standardkakel, eftersom du inte specificerat vad du vill ha, så är det väl inget märkvärdigt med det. Du kan ju alltrid ändra dig, men då blir det dyrare än det varit om du köpt rätt från början.

Jag kan inte nog poängtera hur viktigt det är att läsa igenom avtalen och förstå innehållet. Lika viktigt är det att lägga märke till det som inte står.
De få kronor det kan kosta att anlita en sakkunnig för att få hjälp att gå igenom avtalet kan spara pengar och huvudbry senare.
 
volvo skrev:
[quote author=jenfor link=1138095978/0#12 date=1138189214]Hmm, trodde att nya lagstiftningen skulle stärka konsumenternas rätt... :'(

"Standardsättning" som ingår kan ju tolkas hur som helst, speciellt om entreprenören själv har rätt att tolka begreppet. Typ: Allt utom badhuskakel innebär merkostnad...
Den nya konsumenttjänstlagen har stärkt konsumentens rätt betydligt.
Däremot kan du ju inte anta att entreprenörerna är tankeläsare.

Om du säger att du vill ha kakel i badrummet så får du kakel i badrummet. (15*15, vitt eller i samma prisklass) Vill du ha ett speciellt kakel måste du ange det så de har en chans att kunna ge ett korrekt pris.

Altenativt kan man ju komma överens om att de står för kakling och fogning av kakel i måtten 10-20cm och du tillhandahåller kaklet själv.

Det är förvånande hur aningslösa många husbyggare är.
Jämför med hur det är när man skall köpa en nu bil. Då är man ju med och specificerar allt från bilklädsel, stereo, material på instrumentbrädan, extraljus, takräck, tonade rutor, xenonljus....m.m. Om man då inte specificerat att man vill ha en ädelträratt så får man fabrikantens standardratt. Det är väl inget konstigt med det.
Vill du ändå ha ädelträratten så får du köpa den som en dyrare reservdel och förlorar X antal kr mot om du valt rätt ratt från början.

Om du får husleverantörens standardkakel, eftersom du inte specificerat vad du vill ha, så är det väl inget märkvärdigt med det. Du kan ju alltrid ändra dig, men då blir det dyrare än det varit om du köpt rätt från början.

Jag kan inte nog poängtera hur viktigt det är att läsa igenom avtalen och förstå innehållet. Lika viktigt är det att lägga märke till det som inte står.
De få kronor det kan kosta att anlita en sakkunnig för att få hjälp att gå igenom avtalet kan spara pengar och huvudbry senare.[/quote]

Jag köper delvis resonemanget, men precis som du anser att entreprenören inte kan vara tankeläsare så kan inte heller beställaren vara det...

1. Glöm kaklet när det gäller min fråga. Det har vi köpt själva och därmed betalat extra för. Min fråga rör enbart själva arbetet. Din jämförelse med "ädelträratten" skulle med byggbranschens mått alltså innebära att biltillverkaren tog extra betalt för att montera den istället för originalratten? Så funkar det inte. Arbetskostnaden är samma men materialet dyrare.
2. Vad avser kakelbranschen vara "standardsättning"? Finns det branschstandard eller kan man godtyckligt tolka begreppet? Om det inte finns branschstandard som säger
t ex 30x30 - vem har då tolkningsrätten?
3. I vårt fall vill de ha extra betalt för totalt 5 kvm mosaik, vilket jag kan acceptera. Frågan är rent principiell och kan säkert ha större betydelse för andra än för mig. Är i övrigt förskonad från tolkningstvister avtalet med hustillverkaren, lyckligtvis...

Tacksam för svar.

 
jenfor skrev:
1. Glöm kaklet när det gäller min fråga. Det har vi köpt själva och därmed betalat extra för. Min fråga rör enbart själva arbetet. Din jämförelse med "ädelträratten" skulle med byggbranschens mått alltså innebära att biltillverkaren tog extra betalt för att montera den istället för originalratten? Så funkar det inte. Arbetskostnaden är samma men materialet dyrare.
2. Vad avser kakelbranschen vara "standardsättning"? Finns det branschstandard eller kan man godtyckligt tolka begreppet? Om det inte finns branschstandard som säger
t ex 30x30 - vem har då tolkningsrätten?
3. I vårt fall vill de ha extra betalt för totalt 5 kvm mosaik, vilket jag kan acceptera. Frågan är rent principiell och kan säkert ha större betydelse för andra än för mig. Är i övrigt förskonad från tolkningstvister avtalet med hustillverkaren, lyckligtvis...

Tacksam för svar.
1. Du kan ge dig den på att ratten är dyrare att montera om man ber om kostnaden efter påskrivet avtal än om man förhandlar om den innan man skriver på avtalet!

2. Entreprenörern får lov att räkna med den enklaste lösningen om inte annat avtalats. Om det är billigast att sätta upp 15*15 plattor så är det det som ingår. Om det är billigare för honom att sätta 20*20-plattor så är det det som gäller. Just därför är det så viktigt att vara noggrann med detaljerna när man skriver avtalet!

3. Nu känner jag inte till juste ert fall i detalj men det kan gå till såhär:
Kunden köper ett kaklat badrum som ingår med X kr i priset. Man skriver avtal. Entreprenören räknar hemsin vinst (läs: sin lön) på kaklingen genom att räkna halva vinsten på kakelarbetet och halva på kakelleveransen. Efter att kunden har kommit på att det är "fel" kakel så vill man ha avdrag för kaklet eftersom man vill leverera det egenimporterade tyska kaklet. Entreprenören tvingas dra av kaklet till fullpris vilket tar bort halva hans vinst på badrummet. I en redan pressad prissituation letar entreprenören efter något sätt att kunna tjäna samma peng på huset som han räknat med. När han ser att kaklet avviker i storlek (större, mindre) kan han enligt avtalet kompensera sig genom att hävda ett dyrare montage.

Det är en syn på situationen.

Kvarstår faktum att du alltid kan välja den lösning som entreprenören räknat med och få 0 kr i tillägg......
 
Tack! Klockrent svar!

Känner till marginalerna på kakelleverenserna och eftersom vi valt att köpa kakel själv så kan man knappast räkna med hans "goda vilja"...
 
Alla offerter som jag har fått har innehållit en skrivning om att kakel/klinker ingår
med max XX kr/kvm och med standardsättning / normal förläggning. När jag har
frågat vad standardsättning är (vilket jag anser är naturligt om man inte vet) har
jag fått en prislista. Hos i stort sett alla ingår 15*15 och 20*20 plattor med rak
sättning. Mindre plattor kostar extra, större kostar extra, mönster kostar extra,
granitkeramik kostar extra osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.