Det finns två faktorer att hålla i bakhuvudet:

1) Någon gång räknade jag ut att det krävs 3 miljoner sek för att skapa en ekonomisk avkastning som det går att leva på, utan att ta överdjävligt stora risker - men med bara 3 msek så måste du fortfarande ta risker.

2) Att sälja och köpa, och sedan reavinstskatt (eller skjuta upp den - men det går bara till en viss nivå och är dyrt med dagens ränteläge), mäklararvoden, flyttkostnader i allmänt. Det är rätt "dyrt" att flytta runt.

Jag skulle, om jag vore du, behålla din nuvarande bostad.

Dels så vet du exakt vad du har, den har potential bevisligen (1.2msek redan), uthyrningsdelen är antagligen attraktiv även i framtiden - framförallt om det går ned på marknaden (vilket inget påstår just nu - men i alla fall), och dels är omkostnaderna för ytterligare en flytt eller liknande för stora för att få samma hävstång på kort tid - du kan helt enkelt inte slå nuvarande boende (antar jag - det skulle behövas liiiiite mera info för att jag skall simulera fram någon form av bild).

Så sitt still, njut av det teoretiska värdestegringen, och håll dig till din ursprungliga plan på 2-3 år.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
I och med att bostadsmarknaden går upp eller ner så kommer det aldrig att kunna btecknas som en investering. De är ju inte som med aktier, idag har jag Astra som gått upp 50%, säljer dessa och köper Ericsson som under samma period gått ned 50%. Om villorna i Bromma går upp 10% ett år så tror jag inte direkt att villorna i Sollentuna sjunkit lika mycket. Så för att man ska kunna "casha in" så att säga så får man nog byta boendeform till HR isf. Annars är risken ganska stor att det procentuella påslaget man fått vid en försäljning, får man snällt pynta ut vid ett nytt köp. Sedan tillkommer ju självklart faktorer som skick på boendet osv.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
håller helt med, det Tompamannen skriver. Säljer du högre pris, får du köpa till högre pris också. Om du inte känner att du kan "fynda".
hursomhelst måste du ha bott i bostaden minst 1 år för att kunna skjuta upp vinsten. annars får du beskatta vinsten med 22% samma år. nu vet jag inte om det räknas from tillträdesdagen, eller from den dag bostaden renoverats klart, och du flyttat in.
 
Eftersom du verkar gilla att renovera, så varför inte passa på att "uppgradera" tänker jag.
Dock skulle jag not satsa på en lägenhet med bättre läge, snarare än hus. Hus är mycket mer jobb att renovera, och det finns en risk att du inte orkar slutföra.
Ser inte att detta skulle riskera någonting; i värsta fall sitter du med en mer attraktiv lägenhet, som du inte göra vinst på, skulle du vilja sälja i fel tillfälle.

Köper du däremot hus, så måste du långt ut, gissar jag, om du inte ska ta feta lån. Lån är en risk, eftersom det *skulle* kunna vara så att du framledes inte mäktar med att betala dessa om räntan sticker iväg och bostadsmarknaden vänder neråt. Du kan då fastna i en jobbig situation.

Om bostadsmarknaden skulle vända neråt, så är det värst för dom billigaste lägena, oavsett hus eller lägenhet.

Men se till att du verkligen får det pris du behöver för nuvarnde lägenhet innan du köper. Bäst är såklart att hitta ett tempboende hos någon kompis, eller hyra ett rum e.d. under tiden.
 
vespaman skrev:
Om bostadsmarknaden skulle vända neråt, så är det värst för dom billigaste lägena, oavsett hus eller lägenhet.

Men se till att du verkligen får det pris du behöver för nuvarnde lägenhet innan du köper. Bäst är såklart att hitta ett tempboende hos någon kompis, eller hyra ett rum e.d. under tiden.
Är det verkligen så? Är det inte snarare så att man förlorar mer i kronor räknat om värdet på den uppblåsta innerstadslägenheten faller i pris?
Om marknaden faller så tror jag, procentuellt sett, att man kan dra beståndet över nästan samma kam.
 
Tompamannen skrev:
Är det verkligen så? Är det inte snarare så att man förlorar mer i kronor räknat om värdet på den uppblåsta innerstadslägenheten faller i pris?
Om marknaden faller så tror jag, procentuellt sett, att man kan dra beståndet över nästan samma kam.
Jag tror det är så, i kronor går innerstaden kanske ner mest, men procentuellt så tappar b c lägen mer. Jag bor i ett område i Skåne som väl klassas som A, här hände det inte något med priserna 2008-2009. De dyra villorna som tidigare såldes lätt för 12-16 msek låg iofs ute längre innan de såldes. Men i den närmaste mellanstora staden gick det ned rätt bra, särskilt i de lite oattraktiva ytterområden som sett stora prisökningar.

Till TS, kräng lägenheten, skaffa ett nytt objekt. Men ta ett som du själv vill bo i några år. Allt annat vore dumdristigt.
 
Jag kan ge dig ett aktie tips. Köp lucara diamond. Säkrare pengar finns inte på hela OMX börsen! Skuldfritt, utdelning, Lundin bolag(29 ggr pengarna i snitt). Över 100 miljoner dollar på banken. Kommer om 1 år stå 100 % över dagens kurs. Bara ett tips. Du gör vad du vill med dina pengar. ☺
 
Jag är dålig på aktier men kan man inte handla mer råvaror? Oljan har ju nästan inte varit så låg som nu. 70 dollar fatet mot 120 för ett år sedan. Den kommer ju gå upp till de priset igen men jag har ingen aning om när :). Men de känns just nu i oljebranchen iallafall. Det är väll då man ska investera? När priserna är i botten
 
Ramnemark skrev:
Jag är dålig på aktier men kan man inte handla mer råvaror? Oljan har ju nästan inte varit så låg som nu. 70 dollar fatet mot 120 för ett år sedan. Den kommer ju gå upp till de priset igen men jag har ingen aning om när :). Men de känns just nu i oljebranchen iallafall. Det är väll då man ska investera? När priserna är i botten
Kolla in oljebolagen på Norska börsen! Fred Olsen Energy, Bonheur m.fl. har fallit väldigt mycket i år. Det började väl tom. falla hösten 2013. Från 300kr ned till runt 50, resp. 150 ned till 60kr. Statoil höll emot bra men har nu i höst tappat 50% på kursen.
Frågan som man dock ställer sig, som alltid, när är botten nådd? Jag vet många som gick in i Bonheur när den hade tappat från 150 och gick under 100-lappen, sedan fortsatte den nedåt. Vart ska det stanna?
En liten lustig detalj är att analytikerna verkar helt tagna på sängen. I Höstas rekomenderade 9 av 10 toppanalytiker det Norska bolaget Deep Sea Supply. Då låg den på 10kr, sedan började utförlslöpan, 5kr var den nere och vände på i veckan, nu har den dock börjat gå upp igen.
 
Nu kan jag inte detta, men en parallell till Ramnemarks och Tompamannens resonemang kan jag väl få göra ändå?

Järnmalm har gått ner ordentligt, och Northlands aktier likaså.
Men det hade nog ändå inte varit så smart att investera i dem innan konkursansökan för en vecka sedan.
 
KnockOnWood skrev:
Nu kan jag inte detta, men en parallell till Ramnemarks och Tompamannens resonemang kan jag väl få göra ändå?

Järnmalm har gått ner ordentligt, och Northlands aktier likaså.
Men det hade nog ändå inte varit så smart att investera i dem innan konkursansökan för en vecka sedan.
Jag ska inte uttala mig om Northland men jag har uppfattat detta som ett uppblåst förväntningsbolag. Dvs. mycket stor risk där det har varit lite vinna eller försvinna. Den som har följt nyhetsflödet känner säkert till att bolaget har varit i blåsväder ett antal gånger förut. Jag vet inte om man kan dra en paralell mellan typ Saab och Volvo. Om Volvo PV gör förlust ett år så är det ju lite fel att säga "ta lärdom av hur det gick med Saab". Det är ju lite skillnad på en tillfällig svacka än en formsvacka som varar i 18 år, då kan man ta sig en funderare på om det är en bra investering eller ej.

Vad jag vill ha sagt är att bolag som Bonheur, FOE, Statoil, som funnits "hur länge som hellst", normalt sett inte går under för att oljepriset går ned under en period.
 
Jag vet bara att det är en rejäl svacka i olje-industrin i Norge. Det stod i en tidning att 4300 jobb inom branschen ska bort. Och 2 stora bemanningsföretag inom offshore elektriker har gått i konkurs i år. Så har man lite pengar över ska man nog satsa på de. För de är nära botten tror jag :)
 
Aktieinvesteringar innebär en initial och garanterad förlust på 264.000, vilket blir vad TS får pynta i skatt någon gång om han säljer. Om han säljer och köper en annan bostad blir det dessutom skatt på uppskovet tills han slutligen betalar eller säljer med stor förlust.

Alltså, bo kvar så länge det går eller tills reglerna ändras.
 
Gör samma sak igen och tjäna nästan 1 miljon till på 8 månader :cool:
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
...
Och 2 stora bemanningsföretag inom offshore elektriker har gått i konkurs i år. Så har man lite pengar över ska man nog satsa på de. För de är nära botten tror jag :)
Nu förstår jag inte riktigt.
Menar du att vi skulle ha satsat pensionspengarna på dessa bemanningsföretag?
Nej tack!

Att norsk oljeindustri är nära botten är väl rätt självklart.
Det är ju där oljan finns :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.