Vi tog bort en luftvärmepump igår och fick då ett fint hål i vår vägg över ytterdörren. Nu undrar jag dels hur ni hade satt igen hålet tillfälligt och dels hur ni hade fixat det slutgiltligt? Tack för era tips!:)

IMG_0411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0412.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0413.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0415.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fogskum så blir det tätt.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Pula i stenull, ett plastlock på insidan och ett do plåt på utsidan, alternativt en liten klick bruk.
Mest en estetisk fråga hur avancerad man vill vara, man kan tex skära ut en större bit av skivan på insidan, lägga i en ny bit och spackla upp och tapetsera. Utsidan är det nog brukvarianten som blir snyggast.
Å andra sidan, det funkar med bara ull också, om man står ut med att se det.
 
Fyll med isolering sen hade jag mätt hålet i diameter och ritat upp det någon m.m. mindre på en gips eller spånskiv.
Om möjligt så hade jag skruvat några vinkeljärn på minst 2 sidor , sedan limmat eller skruvat locket man ritat till mot dessa, sedan är det bara spackla skarven.
Går ju också att skruva några träbitar bara man har något som hindrar locket från att falla in i hålet.
Utsidan har jag inget bra förslag för faktikst.
 
roland53 skrev:
Fogskum är ett elände om man behöver ta bort det i ett senare skede-...
?

Det finns väl inget lättare än att peta bort lite PU-skum?
Dessutom blir det luft- och vattentätt, och drar inte till sig fukt.
 
När jag satte igen ett liknande hål så skruvade jag trälister på insidan av skivan på båda sidor. Sedan fyllde jag hålet med fogskum och skruvade en bit gipsskiva mot trälisterna innan skummet expanderat färdigt. Skummet kommer att limma mot gipsbiten så att den sitter stadigt. När det härdat kan man spackla över skarven och måla eller tapetsera över. Utsidan är mer jobb med att få snygg. Kanske kan du hitta något plåtlock som inte skämmer fasaden.
 
En friskluftsventil?
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Vi fyllde hålet med stenull, lappade ångspärren med plast och hålsågade ut en propp i gips till insidan och hålsågade en fasadbrädepropp till utsidan.

Utsidan blir svårare för dig dock...
 
Isolera med typ stenull, köp en lättbetongsten typ 20mm tjock, såga till och fäst med gipsputs på insidan.
Utsidan skulle jag ha köpt en liknande tegelsten som fasaden har, sågat/knackat till så snyggt det går.
Eller knackat bort stenarna och i med nya.
 
kulle
En ytterlampa över hålet
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Och det kanske ändå var dags att tapetsera om på insidan :surprised:
 
  • Gilla
Christian Ek och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.