Kära medlemmar; någon som vill titta på bilden och bild framifrån diskmaskinen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
upplysa mig!

Satte igång diskmaskinen och återkom till köket efter 10 minuter. Då var golvet täck av vatten. Kollade alla slangar och anslutningar. Torrt och helt. Sökte vidare genom att kolla filtren i maskinen, rent. Maskinen är mindre än ett år gammal, Whirlpool 6th sense.

Märkte att vattnet kom från främre delen av masinen, skruvade bort täckplåtarna och fotade. Den undre täckplåten är täckt i vatten, och detta vattnet har runnit ut på golvet.

Självklart är jag beredd att kontakta fackman, men inte mitt i natten eller på helgen. Men det är svårt att bara släppa det:wow:....Därför undrar jag om någon tror sig veta vad det beror på. Maskinen är ett år gammal och har fungerat prickfritt.
 
Min bedömning är att det handlar om en läcka (y)

Det brukar gå att se var det droppar om man kör maskinen och samtidigt lyser runt och tittar, men den startar troligen inte så länge bottenplattan är blöt (översvämningsskydd). Med tanke på åldern skulle jag inte ge mig på att fixa det själv, utan utnyttja garantin. Visst, handdiska är tråkigt men...

Edit: Vet inte hur anslutningen till övre spolarmen ser ut på den där, men det brukar vara ett populärt ställe för diskmaskiner att läcka på har jag hört. Har själv varit med om det. Det var svårt att hitta eftersom vattnet rann i små mängder längst röret, och droppade ned på botten vid pumpen. Detta fel missades även av servicemannen skickad på garantijobbet, och det slutade efter tre besök med att vi hittade och lagade felet själv. Det var på en Husqvarna visserligen, men det verkar vara en svag punkt på många maskiner.
 
Redigerat:
  • Gilla
Verktygholist
  • Laddar…
Tack Erik! Fint med svaret, sambon sa att den inte var i gång när vi upptäckte vattnet. Ska inte "leka" med den nu på natten..:screwy: men testar kanske att torka bottenplattan och starta den. Maskinen har troligtvis vatten kvar i systemet, hur viktigt är det att man tömmer ut det? Kan man låta allt stå tills vi rätt ut garantibiten?
 
Tänk bara på att bryta strömmen innan du torkar, och att inte ta på något när den går öppen.

Vad gäller kvarvarande vatten så har jag inget bra svar, men den största risken borde ju vara att mer vatten kan rinna ut. Någon annan kanske har mer att komma med där. Själv hade jag låtit den stå, och skyddat golvet med något lämpligt, samt att hålla koll på om det läcker mer. Att den inte var igång var ju annars lite udda, då det enligt min erfarenhet brukar gå snett när maskinen går. Har tyvärr lite mer erfarenhet av läckande diskmaskiner än jag skulle önska. Måndagsexemplar eller dålig design ska jag låta vara osagt, men det är inte kul när jordfelsbrytaren löser på julaftonskvällen och man hittar en läckande maskin och ett blött köksgolv, samt droppande vatten från källartaket under köket... :thumbdown:
 
Ajaj, vilken ångestfylld julklapp på självaste julaftonen. Hoppas det redde ut sig för er:eek:...när jag skrev att maskinen var av när vi såg vattnet så menade jag att vi startade den och gick till ett annat rum, den började läcka vatten, och stängde på något vis av sig (säkerhetssystem?) så att den inte diskade när vi upptäckte pölen med vatten på golvet. Men läckan uppstod helt klart under gång...jordfelsbrytaren utlöste dock inte. På bilden ser man att jordningskabeln är täckt av vatten på den undre täckplåten, men inga andra kablar var fuktiga. Bröt strömmen fort som tusan när jag såg läckan...man får väl bygga kök med våtskikt....
 
Ja, det sitter ett översvämningsskydd ofta i form av en flottör i botten på maskinerna som gör att de stannar vid läckage.
Angående diskmaskinen som läckte på julafton så blev det ingen vattenskada då det var betonggolv under maskinen, men maskinen var inte värd att laga. Ett sånt där golvskydd i plast har legat under diskmaskinen sedan dess.

Det finns folk här som är betydligt duktigare än jag på diskmaskiner, får se om någon av dem har några idéer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.