hej! måste börja med o säga vilket toppenforum det här är! snabba och bra svar.
nu till min lilla fundering. det är som så att jag håller på med en liten minirenovering i min lägenhet. ska riva en vägg mellan v-rum och kök för öppen planlösning, fixa ett nytt kök o lägga nytt golv. för tillfället har jag ett astråkigt laminatgolv i ask tror jag (inte jag som lagt det). nu är tanken att jag ska lägg nytt men velar mellan ett laminatgolv el ett parkettgolv. vad är för och nackdelarna med de båda i en lägenhet på 37 kvm?
tack på förhand! mvh johanna
 
Jag personligen har inte mycket till övers för konstgjorda saker; laminat =presset papper med tryck. Jag vill ha "äkta" material i mitt hus. Det blir en helt annan kvalitetskänsla. Det kostar möjligen någon/några tior mer per kvm men det är det definitivt värt.
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Det är helt obegripligt hur man över huvud taget kan välja laminat till nåt rum. Det är klart du ska välja parkett.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Väljer du ett högtryckslaminat så får du en bra känsla i golvet. Dock så är det ett dyrare alternativ.
Personligen tycker jag att Parkett är ett kanon golv. Men vissa folk förstår inte att det är inte praktiskt att ha Parkett i köket.. Även om det är snyggt.

Ta en titt på Berry Alloc Högtryckslaminat och åk och känn på det. För det är inte något billigt och plastigt.

Lycka till =)
 
Lackad parkett går väl utmärkt i köket?

I övrigt håller jag med Cancermannen ovan, jag gillar inte material som försöker vara något det inte är. Men det är mest personligt tycke och smak.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
laminat - några mm plast på en spånskiva
parkett ? - några mm lackat träfaner på en spånskiva

Tycker att båda är lika kalla och hårda att gå på och kan resa sej i kanten vid påverkan av vatten.
Fanerat spånskiva ger mer naturlig utseende.
det är min uppfattning om båda produkter.
Det finns fler sorter och priser. Ju dyrare dess tjockare faneer eller plast
gaia
 
gaia skrev:
laminat - några mm plast på en spånskiva
parkett ? - några mm lackat träfaner på en spånskiva

Tycker att båda är lika kalla och hårda att gå på och kan resa sej i kanten vid påverkan av vatten.
Fanerat spånskiva ger mer naturlig utseende.
det är min uppfattning om båda produkter.
Det finns fler sorter och priser. Ju dyrare dess tjockare faneer eller plast
gaia
Jag vet inte vad du har eller har sett för parkett, men ingen parkett jag har eller har sett är baserad på spånskiva. De är baserade på små furulameller om 3-4 cm bredd och möjligen förstärkta underst med en tunn skiva rå fanér.
 
  • Gilla
Direktörpelle
  • Laddar…
Lackat parkett går utmärkt.. Men rätt golv i rätt rum.

I ett kök så är det lätt att man tappar diverse saker (grytor knivar m.m.) samt att man spiller vatten. Tar man ett högtryckslaminat så tål detta golv betydligt mer utan att det blir märken i golvet.

Parkett är ett kanon golv, härlig känsla i golvet men det är ömtåligt samt vatten på parkett är aldrig bra.

Är dock en smaksak
 
Laminat tål hundklor, kan vara värt att tänka på för hundägare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.