Hej,

Min ugn som är en rebrandad Whirlpool slutade delvis funka häromdagen. Ugnen som kör både varmluft och mikro fungerar fortfarande om jag kör den i mikroläget. Problemet uppstår om jag kör varmluft. I samma ögonblick som jag trycker på startknappen blir det kortslutning. Det blixtrar till och säkringen i min lägenhet går.

Nu är jag ingen elektriker, men jag plockade isär ugnen och såg att bifogad del är delvis svart. Det är en THERMOACTUATOR av märket Eltek. Dyr liten sak som kostar typ 400 kr.

Min fråga är helt enkelt om ni tror att jag har en rimlig möjlighet att få igång ugnen igen om jag byter ut denna del, eller om det troligtvis är kortslutning någon annanstans och det bara är den här stackars delen som får ta smällen. En okulärbesiktning av kretskortet och kablar ser okej ut.

Om ni tror att det är krångligare än att byta denna del lämnar jag in den på service.

Tack på förhand,
/David

broken.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bauknecht.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad finns det för anslutningar på din "thermoactuator"? Ta gärna en bild.
 
Så här ser den ut. Tack för att du tar dig tid.
therm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är säkert en vanlig brytare och att den blivit "svedd" är en effekt av det grundläggande felet som gör att säkringen löser ut. Så du får fortsätta felsökningen längre ner i kedjan just i de delar som berör varmluft, tex fläkt eller värmeelementet. Sen kan det ju också bli byte av brytaren om den är skadad.
 
Det verkar vara någon sorts strömbrytare med plasthölje och 2 anslutningar. Då är det konstigt om ett fel i den får säkringen att gå. Troligen är det ett annat fel som har överbelastat "thermoactuatorn".
En varmluftfunktion bör ha ett värmeelement någonstans. Försök mäta resistansen på det. En kortslutning där stämmer med ditt problem.
 
Redigerat:
Ok. Tack för hjälpen. Verkar ju onödigt att jag testar att byta den här prylen då den som sagt kostar runt 40 EUR och ni tror att felet beror på något annat. Blir att lämna in ugnen på service då jag saknar skills att fixa detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.