Innersta glasskivan i luckan på vår inbyggnadsmikro har spruckit i väldigt många delar. Det är en Bosch HME 8550 mikrovågsugn kombinerat med varmluft.

Bosch säljer glasskivan som reservdel (27 0319) för 300kr, men de vill inte tala om hur man ska gå tillväga för att byta den. Jag har frågat deras kundtjänst upprepade gånger, men de meddelar att de inte vill berätta det. I stället så kan de skicka ut en servicetekniker. Det kostar 899kr i startkostnad, sedan tillkommer en timkostnad. De pengarna behåller jag gärna själv.

Här är en sprängskiss på luckan: NeuHJot.png

Det är som sagt glasskivan 27 0319 som ska bytas. Jag tycker att det ser ut som om man kan dra loss ramen (27 0315) och därefter ta loss packningen (27 0320) och byta glasskivan.

Jag har provat att bända lite försiktigt med en skruvmejsel mellan ramen och dörren (28 3312), det finns en liten spalt där, men jag får inte ramen att ge med sig. Kanske måste jag ta i mer, eller så har jag missförstått konstruktionen.

Är det någon som har gjort en liknande reparation själv? Tänker jag rätt?
 
Har inte pillat på denna modell men med tanke på ålder bör du vara försiktig, finns alltid en risk är det är rätt sprött material efter närmare 20 år.
 
Tack för tipset. Vad är det som säger dig att ugnen är närmare 20 år gammal? Jag tror att den är yngre än så. Den följde med huset, så jag vet dock inte exakt hur gammal den är.
 
Om du kollar på ugnens etikett där modellnr (e-nr) står så står det även 4 siffror i stil med 7504 eller liknande. 7504 innebär att den är tillverkad i april 1995.
 
FD 7606 betyder då juni 1996?
 
jepp
 
Nu har jag gjort ett försök till. Det gick inte att bara dra loss ramen som jag tänkt mig, den var skruvad från insidan.

Först satte jag in två spikar i hålen i gångjärnen som håller fast luckan i ugnen. Sedan gick det att ta loss luckan genom att nästan stänga den och sedan lyfta uppåt.

Med luckan loss och liggandes på ett bord var det bara att ta bort nästan alla skruvar med en torxmejsel. Skruvarna längst upp som håller fast ett par låstungor (03 0671) behövde jag inte röra. Sedan gick det att ta isär luckan. Inuti fanns det en fastskruvad ram, den satt med ytterligare 16 st skruvar som var lite större, men det var samma dimension på torxmejseln. Sedan satt glasrutan under ett nät.

Om jag hade varit lite mer säker på min sak hade jag förstås beställt hem en ny ruta innan jag skruvade isär luckan. Nu vet jag i alla fall hur jag ska göra när jag byter :)
 
Ibland "lönar" det sig att vara lat. Glaset i mikron är fortfarande sprucket, men idag fick jag ett mail från Bosch. Jag registrerade mig i deras webbutik för snart tre år sedan, och idag kör de för första gången en kampanj på vitvarutillbehör. 50% rabatt på allt och fri frakt :) Nytt glas beställt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.