Hej!

För att bygga trekammarbrunn, kan man göra det själv om man har tillgång till verktyg/material eller måste man leja in någon som får göra det?

Nu pratar jag att det ska vara godkännt, inte bara att gräva och det kommer någon och gnäller om det!

Mvh fimpen1
 
kulle
Absolut får man göra det själv, bara man följer regler o anvisningar från kommunen.
 
Vad menar du med att bygga trekammarbrunn? Avser du en avloppsanläggning där du kräver, kontrollerar markförhållanden, fyller med rätt material, köper in material, etc?
I många kommuner rekommenderar man en av dem "diplomerad/godkänd" entreprenör, då hela hanteringen blir mycket enklare och det blir en hel dialog med kommunen om du inte kan påvisa att du dokumenterad kunskap för utförandet.
Det är en hel del du ska dokumentera och sedan underteckna, så det gäller att du läser på regelverket.
 
Det finns färdiga paket (hos Rinkaby Rör, t.ex.), så det behövs inte så mycket "bygga", det är mest att gräva ner.
 
Jag vill göra allting helt själv för att få ner priset så mycket som möjligt!

Då det kostar runt 100k så vill jag få ner det så mycket som möjligt!
 
fimpen1 skrev:
Jag vill göra allting helt själv för att få ner priset så mycket som möjligt!

Då det kostar runt 100k så vill jag få ner det så mycket som möjligt!
Se då till att du får en bra kontakt med berörd kommun och den utpekade inspektören.
Du kommer att behöva söka tillstånd, få lösning/utförande/placering godkänt och sedan utförandet besiktat/godkänt.
Så gräv inget innan du fått lösning/placering godkänt och täck inte igen något förrän utförande blivit godkänt.
Skulle kunna tänka mig flera besök från kommunen för att säkerställa utförandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.