Arkitekt Max Holst fick i uppdrag att skapa något i särklass, arkitektritat när det är som bäst. Han skapade Villa Torsby på Värmdö utanför Stockholm.

Du kan läsa artikeln här: Villa Torsby som arkitekten fick bestämma
 
Smaken är som baken... Stil och design på detta hus beskriver nog precis allt det som jag ogillar mest vad gäller hus. Jag skulle bli ytterligt deprimerad om det var mitt. Tänk att ha fria händer, och lyckas åstadkomma något som skulle kunna vara uppfört var som helst i landet under miljonprogrammets glada dagar.

Så det som återstår är materialval, detaljlösningar och utförande. Det brukar alltid vara bra när det är arkitektritat. Tyvärr går inget av detta att utläsa av text och bilder i artikeln.

För att inte enbart vara neggig, så avslutar jag med det enda positiva jag kan hitta: trädäcksplankorna ute var fina.
 
Tycker det påminner starkt om ett sutteränghus från mitten av 70-talet. Om man tar bort backen bakom huset då...
 
Jättefint tycker jag. Spontant var jag negativ till balkongen på övervåningen för mina erfarenheter säger mig att de aldrig används samt att den skuggar undervåningen. Dock ser det ut som här att ljusinsläppet ändå är väldigt bra. En annan sak som jag undrar hur de lyckats med i bygglovet är hur man kunnat få igenom att förlägga vardagsrummet en halvtrappa ned, det brukar inte bygglovshandläggarna gilla sett ur ett tillgänglihetsperspektiv. Jag gillar också anpassningen till terrängen och den gjutna uteplatsen gör att man slipper känslan av ett trädäck på styltor samt skapar en intim känsla. Planlösningen finns att titta på på arkitektens hemsida. Att vardagsrummet är öppet upp till allrummet på övervåningen är något som jag inte tror fungerar med barn. Ljud sprids mellan planen och vill man se tv i allrummet på övervåningen så lär det låta rejält ner till köket. Det är kanske inte så man vill ha det
 
surfarn skrev:
- - - En annan sak som jag undrar hur de lyckats med i bygglovet är hur man kunnat få igenom att förlägga vardagsrummet en halvtrappa ned, det brukar inte bygglovshandläggarna gilla sett ur ett tillgänglihetsperspektiv. - - -

Är man bara en känd arkitekt verkar man få tumma lite på bygglovsreglerna om man vill. Se bara Gert Wingårdhs egen takterass helt utan räcken...
 
Kantig och tråkig. Nej tack!
 
Y
inredningen är sådär, men gillar husets enkelhet och allt med lite skogskänsla runt sig får tummenupp. =)
 
C
Ha ha, skulle vilja se ett sånt där hus i Torsby :)
 
Smaken är som sagt var delad, men för min del blir det 5 av 5 möjliga :)
 
Det finns Torsby här i Värmdö också vettu :)
 
C
antnor skrev:
Det finns Torsby här i Värmdö också vettu :)
Där ser man! :p
 
undine
Där hade jag INTE velat bo..
 
Väldigt stark 70-talskänsla. Hade det bara varit Mexi-tegel i stället för den råa betongen så hade det varit precis. Platt tak, kubiska former, brunlaserad träpanel, meningslös smal balkong längs hela framsidan. Hade huset byggts i 60-70 talets byggvåg så hade det smält in perfekt i villamattorna. Ingen hade höjt ett ögonbryn.
 
Deprimerande.
 
Är huset nytt? Trodde det var ett från 60-70-tal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.