Hej,

Min grannes garage i två våningar (ca 5m högt) ligger precis intill tomtgränsen. Första gången jag frågade grannen om jag fick bygga ett förråd intill garaget, så var svaret att han kanske behövde dränera garaget, så han behövde komma åt för det ändamålet (på min tomt). Tiden gick och inget hände. Jag frågade återigen att jag vill bygga förrådet och förklarade att jag kan gräva och dränera mot hans garage, vilket jag sen gjorde. Sen när förrådet skulle börja byggas blev de lite oroliga att de inte kunde underhålla sin fasad på garaget om mitt förråd kom för nära, och sa att normalt sett har man avstånd på 1m. För mig funkade inte detta avstånd, eftersom förrådet då kommer helt fel och en glipa på 1m inte ser bra ut eftersom förrådet så hamnar i mitten mellan hans garage och min huvudbyggnad. Jag frågade då om det funkade med 50-60 cm och fick svaret att ja, bara man kommer åt och kunna underhålla fasaden. Nu när förrådet är på väg upp så verkar det som om de ändrat uppfattning och börjar bli oroliga över vad mitt bygge orsakar deras underhåll/framtida renovering av garaget. Jag har gjort ett stort fel, och inte begärt skriftligt godkännande i detta fall, det tar jag på mig. Men jag har hela tiden handlat i den uppfattningen att bygget inte inneburit något problem i svaren jag fått. Visst, det är trångt att måla en fasad på så liten yta emellan men de gör man ju inte så ofta direkt. Nu är grannen orolig vilka framtida svårigheter detta förråd orsakar. Han nämner försäkring,renovering,underhåll etc och vill att vi tar in en oberoende part som får göra en bedömning om påverkan från mitt bygge. Vad, utöver traditionellt underhåll av fasad kan han vara rädd för? Vad kan mitt bygge orsaka för problem som orsakar denna oro?

Till detta kan jag tillägga att de har fuktproblem i garaget. Innan jag började bygga förrådet tog jag bort både buskar och träd som stod på min tomt intill hans garage. Jag grävde bort en halvmeter matjord som låg intill hans nedre putsade fasad. Jag grävde ner 20-30 cm vid hans långsida, tog bort jord och fyllde med grus som underlag för förrådet. Mitt förråd, vars tak sträcker ut sig lite mot deras garage ca 30cm (dvs 20 cm kvar till hans fasad) kommer ta bort ca 12-14 kvm regn och snö som annars låg intill hans långsida. Det rinner ner på min tomt. Jag har hela tiden handlat utifrån vad som blir bäst för båda fastigheterna men nu verkar det som om deras oro är något helt annat än fasadunderhåll.

Vad för problem kan mitt bygge skapa i och med att det ligger rätt nära hans garage? Återigen, hans garage ligger precis i anslutning till min tomtgräns och blir jag tvungen att ta ner förrådet så måste jag sätta upp något annat mot hans sida eftersom det är inte roligt att glo på en 5m hög fasad till hälften grå puts och hälften trä.
 
Redigerat:
man kan ju undra hur han ska underhålla sin fasad om du nekar han att beträda din tomt :rolleyes:
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Om man bygger kloss intill, behövs ju inget underhåll av fasaden på den del som ligger ihop. Däremot krävs bygglov även för förråd och garage om detta ligger i tomtgräns. Man måste också bygga enligt vissa brandskyddsregler.
 
Finns det något servitut att grannen skall få använda din tomt för underhåll av sitt garage?

Det är inte OK att lägga sitt förråd/friggebod närmre än 4,5 m från tomtgränsen såtillvida du inte får godkännande från grannen. Möjligen kan kommunen godkänna mindre avstånd även om grannen motsätter sig.

Grannen å andra sidan kan inte ta för självklart att han skall beträda din tomt för att underhålla sitt garage om det inte finns ett skriftligt avtal på detta.

Detta kan möjligen vara en win-win situation om du får bygga närmre och han får beträda din tomt för underhåll. Men se till att överenskommelsen blir skriftlig. ;)
 
Tack för svar. Jag är av den uppfattningen att jag inte behöver bygglov för friggebod. Däremot grannens godkännande eftersom den ligger närmare än 4,5m från hans tomtgräns (nu ligger den 0.5m ifrån). Efter den muntliga diskussion vi haft så uppfattade jag inte att det var något problem med bygget (=godkännande).
 
Det är bara bygglovs-befriat om de ligger 4,5m från existerande byggnader. Du har som sagt brandskydds-regler att ta hänsyn till om du bygger så tätt
 
Nu är en del ute och svävar med osanning, så jag citerar Boverket, så det inte behöver diskuteras mer om det behövs bygglov.

http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/friggebod/

Medgivande från grannar
Om du vill placera din friggebod närmare gränsen än 4,5 meter krävs medgivande av berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt. Ger inte grannarna sitt medgivande måste du söka bygglov hos byggnadsnämnden i din kommun.
 
Jag har läst fel ser jag. Undantag finns för friggebodar

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för alla svar.

Jag trodde friggebodar var undantagna från brandskyddsregler?

Ja, om han nu inte ger något skriftligt godkännande så måste jag ju söka bygglov. Frågan är bara hur kommunen nu ställer sig till att bygga så nära.

Alltså, jag vill ju ha en god grannsämja. Vi har haft en jättebra kontakt hittills. Jag är beredd att åtgärda det som gör att de känner sig tryggare, men det finns ju en gräns när jag hellre tycker att jag river ner skiten istället. Jag kan inte ställa den hur långt ifrån som helst. Jag undrar mest över vilka framtida problem han kan vara orolig för?
 
Det verkar som din granne försöker utnyttja situationen lite. Du har tagit bort alla buskar och träd och grävt bort matjorden och dränerat vilket han tjänar på. Men i takt med att du gör de bättre för han så ändrar han det han sa från början. Av de du skriver låter de som han inte vill att du ska bygga men du får gärna underhålla hans garage :)
 
Ditt förhandlingsläge avgörs, vill jag påstå, i om grannen har servitut/skriftligt tillstånd att underhålla sitt garage från din tomt eller ej.
Om inget tillstånd så kan du helt förbjuda honom att beträda din mark.
Med detta som förhandlingsparameter så kanske båda kan tänka sig att låta den andre få sina önskemål tillgodosedda :rolleyes: men skriftligt så det inte glöms bort om en av fastigheterna byter ägare !!
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Tack för svar. Nej, det finns inget servitut/skriftligt tillstånd vad jag vet. Inga handlingar som jag fått överta från tidigare ägare i alla fall.
 
Jag tror de reagerade när taket kom upp på förrådet. Taket sticker ut ca 30cm från min fasad, dvs ca 20cm från deras. Jag fick svaret att nu kan de ju inte ställa någon stege för att underhålla fasaden. Men vad ska man med stege till när det är ännu enklare att stå på mitt förrådstak (som är 3m högt) för att måla den delen av fasaden som ligger ovanför mitt tak? Snickaren som la taket tyckte att ju mer vi går över desto mer skyddar vi bådas fasader. Deras garage har inga överskjutande takstolar så det regnar direkt mot fasaden. Jag kan självklart kapa den delen av taket som sticker ut, men då får vi båda mer regn och fukt mot våra fasader.
 
ang underhåll av en 5 m hög garagevägg som står bara 50cm från din friggebod och med friggebods tak som ger bara 20cm springa att tränga sej genom med målarverktyg .... ser du verkligen inte själv att det blir problem för grannen att underhålla sin garagevägg? Svårast blir det att nå övan ditt tak. Eller har jag fått en fel bild av situationen?
gaia
 
Är det verkligen inte enklare att stå på mitt förrådstak för att underhålla det som sticker över? Det känns som ett "icke-problem". Men det är inga problem för mig att kapa det. Men magkänslan jag fick idag efter samtalet med grannen är att detta inte kommer räcka. Det finns något annat som oroar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.