Hejsan, i förrgår tyckte jag mig höra att det droppade nånstans i huset.. och började jakten på var ljudet kom ifrån..jag fann det.. det droppade in genom innertaket på övervåningen (bredvid murstocken) och ner på golvet därunder.. jippi..eller nått :(

Antar att det är klassiskt att det läcker runt skorstenarna..

Hur som haver, så rev vi ner pappen (eller vad det var som de hade som innertak) lite runt läckan för att se hur det såg ut..skivorna som satt där såg ok ut trots allt.. och det är ju ingen ide att göra nått där.. så länge läckan inte ät åtgärdad ovanför..

tak_lacka.jpg

..nu till kärnfrågan/problemet.. vi hade plåtisen här idag och han försökte hjälpa oss lite provisoriskt med att skruva lite extra runt skorstenen och sätta lite kladd här och var.. för han har inte tid att göra ett större projekt förrän nästa år (lät så på de flesta hantverkarna vi pratat med..) typ..feb-mars nån gång..

Kan säga som så att taket läcker nu med (har hink under.. så det klarar sig väl ett tag hoppas jag - bara man kommer ihåg att tömma hinken) ..men problemet är att det också rinner lite lite längs murstocken.. ner bakom trägolvet..

Hur fasiken ska man få ut det en bit ifrån murstocken så det istället droppar ner där man vill ha det? i en hink tex.. jag vill ju inte ha ner det varken i golvet/bjälklaget eller lerstensvägarna nedanför..

Någon som har nån idé?

Mvh sandra
 
Redigerat:
För en sån provisorisk lösning hade jag nog bara köpt en bit plåtvinkel (sån som man sätter i hörn bakom gipsskivor), kapat i lämplig längd, bockat till en liten pip mitt på, och så limmat den med något sättlim mot murstocken.

När jag tänker efter borde det ju gå att göra något liknande OVANFÖR yttertaket, det är väl kanske det plåtisen försökt med?
 
Jo det är ju en provisorisk lösning det handlar om, felet ska avhjälpas när det är vår tur i kösystemet.. men det är ju ett par-tre månader kvar dit och antagligen kommer det regna fler dagar fram till dess.. :/

Felet vi har är att själva plåtgrejen runt skorsten (skorstenarna.. eg gäller det båda men bara en läcker just nu) är felgjord.. den går inte tillräckligt långt ner över taket (inte riktigt så högt upp de ska heller..) och följer inte takets "kupor"..så man kan stoppa in handen o känna på takreglarna/takpappen.. dvs ganska gynnsamma förhållande för snö och regn att leta sig in.. och eftersom det varit sådär ett tag (utan att läcka uppenbart) så kan det vara så att takpappen gett med sig där omkring.. och mer vatten kommer på insidan.. än rinner bort via takpappen (som var bristfällig och inte så fin runt murstocken)..

Dessutom saknades det hm.. nockband (?) närmast skorstenen och plåten (har plåttak) var lite uppböjd/uppblåst..

Han hade sagt redan innan att han kunde försöka täta lite och skruva.. men i övrigt fanns inga tider kvar förrän i feb-mars.. så han hade liksom inte mer utrustning med sig än så..

Tyvärr hjälpte det inte så mycket,. även om han försökte.. (droppar mer nu, troligtvis inte för att han gjort fel.. utan snarare att vi rev lite i innertaket så det rinner lättare ut nu...blir inte liggandes där i isoleringen..)

Men nån liten kant ut som man kan fästa på murstocken skulle ju kunna vara nått (murstocken är inte rak, utan blir bredare nertill).. men det är sån fin krypande droppe/droppar som rinner där så man får nog vara noga med limningen så det inte glider förbi.. kanske ska försöka se om man rent av kan fästa nått högre upp (ser ut att vara en fulare del av murstocken ovan skivorna i taket..kanske finns nått lämpligt ställe där att få fast nått)

MVH Sandra
 
Det går inte att paniktäcka med presenning? Eller missförstår jag helt om jag säger så?
 
bittle skrev:
Det går inte att paniktäcka med presenning? Eller missförstår jag helt om jag säger så?
Tja..jo.. kanske?.. det borde gå.. det är ju inte "takläcka" på själva takplåtarna (så vitt vi kunde urskilja iaf) utan främst runt skorstenen/plåtarbetet runt om.. frågan är hur man ska kunna täcka den och få det att sitta kvar.. blåser alltid väldigt mycket här (bor i en "dal") och man behöver ju ta sig ner en bit runt skorstenen och fästa plasten.. hur gör man det på ett bra sätt? *funderar*

..runt själva skorstenen så skulle man ju kunna knyta fast den runt murstocken så att säga.. men att fästa plasten några dm ner runt om sen.. det vette fåglarna hur man skulle göra på ett bra sätt? hmm..
 
Vi hade ett liknande problem för flera år sedan med vatten som trycktes in mellan takpannorna och plåten runt skorstenen när det blåste ordentligt. Vattnet rann sedan ner längs med murstocken och sögs upp i taklisterna i vardagsrummet.
.
En bekant till mina föräldrar som var plåtslagare kom och tittade, bände upp plåten och tätade mellan skorstenen och takboarden med en bred bitumentejp (tror jag det var). Detta löste problemet och jag såg aldrig någon mer läcka under de följande tio åren innan taket nyligen byttes och skorstenen revs.

Kan du komma åt uunder plåten så kan det alltså vara en lösning att sätta bitumentejp mellan skorstenen och takpappen så att det blir tätt där. Men jag antar att det kanske inte går, annars borde väl plåtslagaren ha löst det så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.