Källarprojektet har äntligen dragit igång med bilning av befintligt golv. Det gick bra i början, fem cm betong som försvann i ett nafs. Under var det 10cm sand och under den ytterligare en platta.

Den sista plattan är ca 20cm tjock och nästan omöjlig att bila i. Jag har en 25kg bilningshammare som slår med 50J men det händer knappt något. Stora makadamstenar i betong ser det ut som. Finns det något att göra förutom att stänga in mig i källaren ett år eller två?

Jag är nybörjare på bilning så alla knep och tips hur man skall få något att hända mottages tacksamt!
 
Är de riktigt jävligt finns de smidiga larv gående maskiner typ brokk å liknande, som underlättar en hel del, väger väll runt 500kg å uppåt. Att hyra lr lejja in.
 
Redigerat:
Tack för bra tips! Kanske skall kolla på att hyra en Brokk 40. Det måste väl funka.

Behöver trefas bara, undrar hur lätt det är att installera. Det ena brukar leda till det andra...
 
Trevas är alltid bra å ha när man renoverar å bygger ;)
 
Hyr en betongsåg och dela upp golvet i bitar, så kommer du åt att bila ur resten.
Med vattenkylning så dammar det inte alls och det går snabbt.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Jag hyrde en Hilti DCH 300, dvs en betongkap utan vattenkylning. Tyckte inte det dammade speciellt med den kopplad till grovdammsugaren. Det kostade väl typ 300kr + 500kr för en klinga på Jula.

Det tog väl mig drygt en timme effektiv tid att såga upp 20kvm i 0,5kvm stora block. Ytterligare en för att bära ut det kanske.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Intressant. Det låter onekligen betydligt smidigare än att hyra en Brokk.

Fortfarande lite orolig att just min betong är den hårdaste i världshistorien och käkar upp diamantklingor till frukost. Är jag bara nojjig? Det är runt 60m2 jag behöver få bort...

Hyr man grejerna utan klinga och fixar den själv?
 
Har du en vinkelslip kan du köpa en billig klinga och prova, inför att hyra eller köpare en större maskin.
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...ner/kapskivor-och-rondeller/diamantkapskivor/

tom de billigaste är rätt vettiga, såklart baserat på hur mycket man tänkt köra.
Jag har någon hundrakronorsklinga som hållt för både ett badrum, stenläggning och lite allmänt småkapande, kanske en 2-3h effektiv tid. Skulle antagligen hålla någon timme till.
 
Du kan hyra med klinga också, men slitaget kostar en del. Jag chansade och köpte en billig på Jula som sagt, jag har för mig att jag hade drygt halva klingan kvar efter avslutat arbete.
 
Problemet är att plattan är ca 20cm. Funkar inte med en vanlig vinkelslip och egentligen inte med scims Hilti tips heller om man skall igenom helt. Å andra sidan kanske man inte behöver det utan att det räcker med att komma genom drygt halva plattan och sen bila i spåren? Är det värt ett försök med diamantklinga till min 125mm vinkelslip?

Annars är jag inne på att hyra en golvsåg, typ http://www.stalhyrmaskiner.se/uthyrning/3260---golvsaag/
 
Är du säker på att plattan är 20cm över hela? Min var väl 15-16 på sina ställen, men ett slag med släggan gjorde att de sista centimetrarna släppte. Det finns ju handhållna varianter med 350-400mm klinga också, annars finns det ju även golvsåg som du nämner.
 
Nej, jag är inte säker på att det är 20cm över hela. Har bara gjort ett provhål än så länge.

Får väl frilägga hela plattan först och känna lite på det. Med tur och tunnare platta blir det handhållen vinkelslip och är den tjockare hyr jag golvsågen.

Stort tack för tipsen (älskar det här forumet)!
 
Har precis bilat bort i delar av källaren och i mitt fall var det 25-60cm anläggningsbetong med ballast 20-60 kross, det blev till att borra och kila...
Nu har jag bara resten kvar.... 30 kvm tog en vecka för två personer, blev drygt 20ton att transportera ut....

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.