Hej, vi ska renovera en stuga i Stockholms skärgård som idag inte har något vatten. Vi har tänkt att det går att ta sjövatten och använda till bad, tvätt och dusch. Går det att göra eller går vvberedare, o maskiner sönder? Vad ska vi använda? Huset ligger ca 14 höjd m ovanför vattnet och har ca 60 m till vattnet. Oerhört tacksam för tips och råd. / T
 
Vet ej.. Men du måste fixa ett godkänt avlopp. Annars kommer kommunen med pekpinnen. Att bara släppa ut är big no idag.
 
Med över 30 års seglande i Stockholms skärgård så tycker jag nog att det inte är en så god ide. Bräckvattnet är lite för salt för att inte lämna ett litet lager på huden. Kör du bräckvatten i tvättmaskinen kommer tvätten aldrig att kännas torr, salt håller fukt. Kan tänka mig att disken blir flammig och vin i salthaltigt glas är nog ingen höjdare.
Vad gäller korrosion får andra svara på. Det är nog bara att borr DJUPT, fixa ett avlopp, och be för att slippa saltinträgning i brunnen
 
Spola i muggen borde bräckvattnet duga till i alla fall.
 
harry73
pelpet skrev:
Spola i muggen borde bräckvattnet duga till i alla fall.
Finns där metalldelar i spolystyren, är de troligtvis inte anpassad för saltvatten. Sen kan man undra om de bakterier man behöver i filterbädden gillar saltvatten.

Om det finns andra som har gjort det, borde kommunen veta om det. Så ringer dom och hör vilka möjligheter du har.
 
Detta kommer att bli svårt. Först måste du få upp vatten till stugan. En sugpump kan bara suga upp till 10 m därför måste du ha en tryckpump nere vid vatten, helst dränkbar. Det betyder att du måste ha ström dit.
Nästan alla metaller rostar i bräckt vatten förutom rostfritt syrafast eller avzinkningsfritt mässing. Med det avståndet du har krävs ganska bra med rörtvärsnitt, minst 25 mm och då blir det ganska dyrt med rostfritt.
Rörledningar kan även utföras med PE eller PEX-slangar, dvs plast med motsvarande kopplingsdelar i plast. Då kommer nästa fråga: vilka armaturer väljer du? Vanliga i metall kommer inte leva särskilt länge. Det finns säkert specialarmaturer för båtbygge i plast.
Du kan även höra med ett båtsvarv om materialval. Fråga då gärna om det finns dränkbara tryckpumpar i rostfritt eller korrosionsfast.

Det hela kommer säkert att kosta rejält med pengar.

Lycka till!
 
Jag har delvis samma problem. Jag har sötvatten i drickskran och dusch men saltvatten som vi pumpar upp (15 m) idag utan problem. Vi har begränsat med sötvatten vi kan använda varje dag så vi man inte använda brunnsvatten till annat.
Dock skulle vi vilja ha en tvättmaskin i huset för att slippa släpa lakan, handdukar och kläder varje gång. Hur mycket kan det kosta att installera en avsaltningsanläggning? Vi har en rejäl pump och två varmvattenberedare på ett par tusen liter idag så det är bara reningen som är problemet som jag förstått det.
Har dock hört att vattenrening är dyrt?
 
Göran.W
Det finnas filter som använder omvänd osmos som kostar runt 18 k men dom producerar bara 4:a liter i minuten och får gå max 15 minuter på en timme i intervaller så man måste mellan lagra vattnet.
Jag skulle satsa på att lagra regnvatten i tex ibc containrar till toa, tvätt, dusch och disk.
Det man ska dricka kan man antingen uv behandla eller ta med sig för man behöver inte så många liter "rent" vatten per dag.
Laga mat eller tex koka kaffe eller te kan man göra med orenat regnvatten för ev bakterier dör av värmen.
 
På vässarö fanns det ett tag duschar med sjövatten, men när jag senast duschade där vill jag minnas att det var sötvatten i duschen. Förmodligen fungerade det inte bra i längden. Däremot finns det kranar med kallt sjövatten här och var på ön. Det är en ö där det bedrivs lägerverksamhet för tusentals barn på somrarna, så vatten är en begränsad tillgång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.