Hej,
Som så många andra så har jag suttit fast med Verisures hemlarm lite för länge och det börjar nu bli ganska så dyrt varje månad.
Kikade runt lite här och insåg snabbt att man kan fixa ihop något likvärdigt själv, utan att ha anslutning till larmcentral.

Folk verkar rekommendera lite till höger och vänster, vad är det man ska ha egentligen?
Funktionsmässigt vill jag ha så nära på samma saker som idag, trådlöst kopplade:
1xManöverpanel
3xMagnetkontakter
2xIR eller kamera
2xRökdetektorer
1xInomhussiren

Skulle man kunna köpa samma hårdvara som Sector och Verisure kränger och köra utan att koppla mot central? Larm mot telefon/SMS/mail/app.

Utomhussiren vore ett plus, för det kan inte Verisure leverera.

MVH

J
 
Redigerat:
jhall skrev:
Hej,
Som så många andra så har jag suttit fast med Verisures hemlarm lite för länge och det börjar nu bli ganska så dyrt varje månad.
Kikade runt lite här och insåg snabbt att man kan fixa ihop något likvärdigt själv, utan att ha anslutning till larmcentral.

Folk verkar rekommendera lite till höger och vänster, vad är det man ska ha egentligen?
Funktionsmässigt vill jag ha så nära på samma saker som idag, trådlöst kopplade:
1xManöverpanel
3xMagnetkontakter
2xIR eller kamera
2xRökdetektorer
1xInomhussiren

Skulle man kunna köpa samma hårdvara som Sector och Verisure kränger och köra utan att koppla mot central? Larm mot telefon/SMS/mail/app.

Utomhussiren vore ett plus, för det kan inte Verisure leverera.

MVH

J
Har du hört med verisure om möjligheterna till att köra deras larm utan abonnemang? Som en parantes kan jag nämna att utomhussiren finns för de engelska kunderna.
 
Den här frågan dyker ju upp lite varstans på nätet och jag går själv i samma tankar. Finns det någon som lyckats modda Verisures larm? Alltså att kunna koppla till sin egen mobil och helt utesluta larmtjänsten?
 
Med tanke på att de har sålt Verisure Home Box och Verisure Smoke Box och de fortfarande säljer Smart Plug Box, Lock Box etc som alla har appstöd med notifieringar så borde det fungera kan man tycka. Det lär ju inte ligga i deras intresse att marknadsföra eller över huvudtaget underlätta för kunder att utträda den dyra tjänsten med övervakning och väktare.

När det gäller att interfacea mot Verisures larm för att knyta det till andra hemautomationssystem så är vi några som har provat lite olika lösningar. Någon har använt sig av Home Plugs i kombination med Z-wave sensorer som känner av om de är på eller av och på så sätt kan detektera de fyra olika status som finns (olarmat, tillkopplat skalskydd, tillkopplat totaltskydd och larm). Själv använde jag mig av MyVerisure för att utläsa status men när de gjorde om webbplatsen så slutade mitt interface att fungera och har inte lagt någon energi på att lösa det.

"Pay for ever" larm är en dålig idé för konsumenten men en vinstmaskin för företagen. Man får se det som att man köper en tjänst som endast fungerar så länge som man fortsätter betala abonnemangskostnaden som går upp i pris med jämna mellanrum. Vad man köper i och med installationen och därmed äger och vilken nytta man har av den utrustningen i samband med uppsägning är oklart.

Det kanske är dags för konsumentverket att genomföra en genomlysning av villkoren i den kraftigt växande larmbranschen?
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.