Hej!

Har fiber indraget i villan. På väggen sitter en CPE (Inteno XG6749). Från en av LAN-portarna på denna går en nätverkskabel (rak koppling) till WAN-uttaget på min router (Inteno DG150A). Så långt är allt frid och fröjd, routern skickar ut WiFi-signalen och jag kan även koppla in datorerna till routerns LAN-portar.

I helgen fick jag för mig att flytta routern till övervåningen och drog då en CAT6-kabel ca 20 m lite snyggt och prydligt. Kontakterade den (rak koppling) och skickade in i routerns WAN-uttag. Inte ett liv i fanskapet! Testade att stoppa in den nya kabeln rätt i datorn, det fungerar felfritt.

Vad har jag gjort för fel? Erkänner att jag är nybörjare på sånt här, men det känns som om jag har gjort rätt. Jag har ju egentligen bara bytt ut en tvåmeterskabel mot en 20-meters.
 
Kabeln du drog, är det en tråd i varje tråd eller är det flera småtrådar i varje tråd?

Vad har du satt för kontakter?

Om du dragit entrådig kabel så måste det vara slitsar (typ krone).

Om du dragit flertrådig kabel så får det inte vara slitsar.
 
Om datorn inte är av allra senaste modell kanske den kör 100 Mbit/s. Då kan det fungera även om du har gjort något fel vid kabeltillverkningen. Routern har 1Gbit/s WAN, och det ställer högre krav på kabeln. Som Demmpa påpekar ska det vara patchkabel (=flerkardelig) om du sätter kontakter direkt på kabeln.

Det är viktigt att paren ligger rätt. Det räcker inte att det är lika kopplat i båda ändar. Kabeln består av 4 st tvinnade par i matchande färger.. Paren måste ligga på 1+2, 3+6, 4+5 och 7+8. Det finns alltså ett par där ledarna inte ligger intill varandra i kontakten.
 
vissa nätverkskort kan vara bra nog mycket smartare än routrar i att ändå få koppling korsad/rak kabel så om någon kabel ligger fel(så att säga) så kan nyare nätverkskort känna igen det men andra enheter bara ignorera. Prova att göra en ny kabel är mitt tips.
 
.......ta hjälp av bilderna på kjell.com och koppla rätt......:)
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Det låter som att du antingen har råkat korskoppla eller att något inte har kontakt.
Kopplade du enligt T-568B? Bild koppling, T-568B
 
Logga in in i routern och se vad va det är för status på wanporten när d kopplar in den.
 
Tack för svar. Färgerna ligger rätt, det är jag bombsäker på. Däremot är det inte omöjligt att det är en solid kabel, får kolla det när jag kommer hem ikväll Om det är så, är enda alternativet då att byta ut kabeln, eller finns det RJ45-kontakter för solid kabel?
 
gullegrizen skrev:
Tack för svar. Färgerna ligger rätt, det är jag bombsäker på. Däremot är det inte omöjligt att det är en solid kabel, får kolla det när jag kommer hem ikväll Om det är så, är enda alternativet då att byta ut kabeln, eller finns det RJ45-kontakter för solid kabel?
Det finns kontakter för solid kabel, men jag har aldrig sett någon i verkligheten.
Om du sätter ett nätverksuttag på väggen i varje ände så blir det bra med en solid kabel. Du behöver då dessutom en kort lös patchkabel i varje ände.
 
Kan du logga in i routerns gränssnitt?
 
Det är nog felkopplat i alla fall..

En rak kabel är korsad när den är rak..

Dvs man måste lägga kontakterna bredvid varandra och då ska det se ut så här:

8wirepatch.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
så länge prylarna stödjer Gbit så spelar riktig korsad eller rak ingen roll heller. Funktionen är automatisk i standarden
 
Det är inte felkopplat! Däremot var det en solid kabel, så jag antar att det är det som är problemet.
 
Eftersom det funkar i datorn, men inte via routern så måste det vara kabeln. Det funkade ju med en annan kabel innan flytten.

Solid kabel spelar ingen roll. SÅ känsligt är det inte. Jag har aldrig haft några problem med solida kablar.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Jag testar att pressa på nya kontakter imorrn och hoppas på bättre lycka då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.