En sak har jag lärt mig av att bo i hus.
Fukt tar sig alltid ut fuktspärr eller ej. Den enda frågan är hur mycket det förstör på vägen..
Har man färg som är genomsläpplig märker man inget. Köper man plastfärg på Bauhaus så händer det där. Oftast räcker det med att väggen kan "blöda" på en mindre yta så klarar man sig.
Fredrik
 
Jag fick tipset av en fukttekniker att skrapa bort färgen. Låter väldigt kämpigt att skrapa med typ kniv..
 
Det fungerar inte eller är inte realistiskt, naturligtvis har han rätt i att det handlar om att ta bort det täta skiktet.
Jag skulle själv rensat bort hela ytan en bit in i grundmuren och putsat om det hela. För när man förstorar dina bilder kan man se i kanten att man nog någongång har tunnputsat väggen. Det ser ut som ett mer grått puts vilket kan innebära ett cementrikt och tätt bruk. Sen har delar av detta ramlat av och innan försäljning har man målat med plastfärg. Därför är det så ojämn yta där man bara målat direkt på muren utan att dra på ny puts igen där ytputsen ramlat av.
om man använder för cementrik puts blir det i princip samma sak som att måla för tätt. Så därför skulle jag personligen börjat från början och kört ner ytan med en bilmaskin men det är tungt och ett stort jobb. Så därför är allternativet att slipa ner de ytor som det fungerar på och knacka ner ytan där det behövs putsa om och måla med silikatfärg.
 
Jag hyrde en rondell med diamantskär (plus dammsugare, det dammar något enormt att slipa bort färg och puts! Även MED dammsugare...) Att bara skrapa med färgskrapa tror jag inte på.

En synpunkt till - även om du skulle dränera om så skulle det kanske inte hjälpa så mycket, för det är mycket troligt att din grundmur står direkt på icke-kapillärbrytande material och suger upp fukt därifrån, dvs UNDER väggen.
Nej, börja med att göra som du fått tips om, ta bort färgen och ersätt den med silikatfärg.
 
Eftersom det inte är så stor yta som det bubblat på så kommer jag som oveanis säger att knacka ner putsen. Det ser ut att hålla på nästan alla andra ställen i källaren än just på den väggen vid trappan.

Märkligt dock att man ger sig på att både putsa och måla om man inte vet vad man ska använda för material.
 
Gissar att man gjort som här.
Åkt till närmsta Bauhaus och frågat vad man ska måla med och kommer hem med en hink bindoplast ...
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Gissar att man gjort som här.
Åkt till närmsta Bauhaus och frågat vad man ska måla med och kommer hem med en hink bindoplast ...
Fredrik
Så är det alldeles säkert, eller så har man tagit vad haft hemma.

Visserligen är det ren lyx att ha ett forum som detta och ens att ha tillgång till internet. När delar av källaren målades - jag gissar på runt 1993-1998, så kunde man ju inte på ett lika enkelt sätt ta reda på fakta eller fråga hur andra tycker och tänker utan då fick man ju lita på butiken, som inte ens hette Bauhaus utan det hette något helt annat som inte ens hade som specialitet att sälja färg.
 
peternicklas
Inget fel på dräneringen utan det är både fel färgsort samt att skyddet på ytsidan behöver bytas. Är antagligen tjära och denna försvinner efter några år..
 
Utgår från mina egna observationer och erfarenheter i min egen gammal källare som ursprungligen var putsat med kalkputs och målat med troligen limfärg . 1998 och tidigare var det svårt att få tag i kalkputs och silikatfärg och det såldes i stället våtrumsspackel och plastfärg för att fixa fuktskador i källaren.
Har själv rivit ner lagningar av alla möjliga sorter från elastiska spackelmassor till hård cement. Alla dom reparationer när man provade nya material i omgångar utan att få det rätt.
Än idag envisas man att i murade källare tillämpa renoveringsmetoder för trähus ....
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.