Hej!

Jag tar gärna emot kommentarer på min planlösning.
Jag och min sambo tror vi tänkt på "allt" men vi har kanske missat nåt? (antagligen  :) )

/Milli

 
  • Planskiss20051209.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Litet inlägg.
Borde inte skafferiet ligga som förr mot en yttervägg?
 
Jo, tanken var så från början men vi lyckades inte få till det. Det väger högre att ha diskhon framför fönstret  :) och vi vill inte flytta spisen för långt från diskhon.

Skafferiet ska inte fungera som kylrum utan mer som "förråd" för tomglas, skrymmande köksmaskiner, blomkrukor etc.

Fler synpunkter?

/Milli
 
Ska ni ha altan? Om ja, kommer ni då att uttnyttja balkongen på övervåningen? Vi byggde in den och fick en glasveranda däruppe också och ett fantastiskt fint vardagsrum där.
 
F
Ser kanon ut. Vill också bygga!!

Jag skulle nog ta bort klädkammaren mellan sovrummen uppe och satsa på skjutdörrsgarderober från vardera rum. Det är mkt snyggare med inbyggda garderober än löst stående och en klk har en förmåga att bli väldigt rörig. Schysst att komma åt kläderna från sitt rum. Dessutom blir ni av med lite dörrar!

Vet inte hur ni har tänkt med en ev. altan men om den ska svänga runt huset kan det vara schysst med en utgång från köket. Med tanke på att man brukar släpa saker från kök till grill och uteplatsen.

Lycka till :)
 
I all has två tips -

1. I köket till höger om diskhon skulle man kunna passa in ett litet hörnskafferi med neddörr.  Någonstans har jag sett sådana prefabskafferier i storlek runt metern att placera i hörn.  Då hamnar ni ju direkt mot ytterväggen med ventilen.  

2. Balkongen på andra våningen blir en "riskkonstruktion" (som kan medföra framtida läckage pga dålig avrinning).  Man bör alltid undvika bygga utgolv som samtidigt är tak över ombonat utrymme.  Gör istället ett snyggt kuverttak på verandan!  Och lägg hellre vädringsbalkongen över entrén.  Då får ni på köpet ett fint dörrtak.
 
Marbodalkök har färdiga skafferimoduler som är lätta att integrera, för övrigt håller jag bestämt med om att skafferiet skall ligga mot en yttervägg så att ni kan ha ett litet vädringsfönster. Kanske planerar ni inte att ha det för avsvalning av mat etc men jag lovar, när ni väl vant er vid att ha ett kliv-in-skafferi så kommer ni att använda det mer för detta ändamål. Vi hade en äldre våning i Göteborg tidigare och där fanns ett sådant från 1890-talet som fanns kvar och detta är ett av de största prioriteringarna vi gjort nu när vi ritar vårt kommande kök.

Skall ni ha golvvärme skall ni även tänka på att inte dra slingorna under skafferiet, ni bör även av en friskluftsventil där inne. Skall ni ha ljuskänliga varor bör ni solskydda fönstret med film.

Vad jag förstår är huset på 115 kvm per plan? Borde ni då inte fundera över om inte varje sovrum skall få en egen klädkammare - för ni har ju utrymmet? Det är ju såå mycket trevligare än garderobsväggar!!!!
 
Tack för alla tips och kommentarer!  :)

Altanen kommer att byggas runt om på högra sidan. Utgång från groventre och dörren från vardagsrummet. Det är västerläge.

Vi är medvetna om att köket kommer att ligga "fel" i förhållande till altanen med det spring som blir men vi vill ha altanen i västerläge samtidigt som vi vill ha köket i nord/öst läge där vägen in till tomten kommer in.

Balkongen vill vi ha i söderläge (vi har en fantastisk utsikt åt det hållet) och vi är medvetna om riskkonstruktionen. Vår husleverantör har dock intygat att det inte är något problem. Min sambos pappa är snickare och kommer att närvara en hel del under bygget och han har själv en liknande konstruktion hemma som hållit i 60 år nu utan problem :)

Vi har velat mellan klädkammare och garderober, ska nog tänka över det ytterligare.
Klädkammaren mellan badrummet och sovrummet på övervåningen ska ha skjutdörrar eftersom man bör komma åt tvättnedkastet från båda rummen på ett smidigt sätt.

Ska kolla över köksritningen igen och se om vi inte får till så skafferiet hamnar mot yttervägg  :)


/Milli
 
Vi har tidigare haft ett hus med inbyggd balkong över inrett våningsplan där det kom in både mängder med regn och snö - inga problem alls vid fuktmätning 31 år efter att huset byggdes. Det går allt att lösa med korrekt avrinning, tänk bara på alla platta tak, det är ju egentligen samma sak som en balkong över bostadsutrymme ;)
 
Avrinning samt att man isolerar så man inte eldar för kråkorna :)

Har gjort ett nytt försök angående köket och skafferiet. Tror jag lyckades ...
Vad tycks? Skafferiet mot yttervägg så man får in friskluftsventil.


/Milli
 
  • Plan1_nytt_kk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ett tvåvåningshus, eller ett 1½-plans med förhöjt väggliv? Tänker på takhöjden vid toalett (bör vara minst 1.90 i framkant) och bad (bör vara ståhöjd i.a.f. i en ände enligt de rekommendationer jag sett) på övervåning.

red/ var ju fönsterkupa där såg jag nu. :)
 
Det är ett 1½-plan med mansardtak så det är lite bättre med utrymme på övervåningen än i ett "vanligt" 1½-plans hus.
 
Milli skrev:
Avrinning samt att man isolerar så man inte eldar för kråkorna  :)

Har gjort ett nytt försök angående köket och skafferiet. Tror jag lyckades ...
Vad tycks? Skafferiet mot yttervägg så man får in friskluftsventil.


/Milli
Nu blev det bättre med skafferiet.  :D
Men vart tog fönstret över diskbänken vägen?  >:(
Miss i utskriften eller bortplockat?
 
Jag hade lagt till ett fönster över diskbänken och ett litet fönster i skafferiet.
 
Ja det blev bättre med skafferiet, men upplever du Milli att den där friskluftsventilen (vilken iof. är bra i ett skafferi, förresten åt vilket väderstreck är skafferiet placerat på sista skissen??)) är värd den uppoffring som blir följden när det gäller köksplaneringen och sov/arbetsrummets planlösning på sista skissen??

mvh/christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.