Vi är på gång att bygga ett lågenergi/passivhus, uppvärmning i den mån det behövs är tänkt att ske med vattenmantlad vedkamin och solfångare båda kopplade till en ackumulatortank. 3 kW elpatron i tanken ska finnas som backup. Värmen är sedan tänkt att förmedlar genom ett vattenbatteri i en FTX.
En VVS ingenjör har skissat på anläggningen, men jag är inte så säker på att han är "hemma" på en sån här anläggning. Han föreslår tex en 350 liters ackumulatortank, är inte det väl litet?
Var kan jag få hjälp att välja/dimensionera solfångare och kamin samt tank?
Hur gör man egentligen med tappvarmvatten, i en stor tank har man ju ofta mycket energi men vid för låg temperatur för tappvarmvattnet!
Energirådgivaren har rekommenderat Solentek
http://www.solentek.se/index.php?section=1
nån som har något att säga om dem?
 
350 liter är alldeles för lite. Jag skulle nog ta 750 eller 1000 minst för att få lite buffert sommartid om solen går i moln. Varmvatten fixar du med dubbla slingor i tanken och en liten elberedare efter som spetsar om inte värme finns i tanken. Du bör ju i alla fall ha en högt monterad elpatron i tanken så du kanske inte behöver den extra vvb'n.
 
Tack GustavW, jag tyckte väl att det verkade vara en alldeles för liten tank! Tyvärr verkar det som om vi har alldeles för många frågor att ta ställning till/ sätta oss in i nu :( Det känns som om vi skulle behöva proffshjälp med dimensionerandet/ utformandet av den här anläggningen.
Kan någon rekommendera en kunnig person eller firma?
 
Hej StenPer.
Skaffa dig lite underlag för dina tankar genom att t.ex. läsa boken "Solvärme i vårt hus". Finns på biblioteket eller på <http://www.solklart-solvärme.nu/pdf/formassol.pdf>
Läs t.ex. avsnitten "Faktorer som påverkar solvärmeutbytet", "Tillsatsenergin påverkar....",Effektiv tappvattenberedening......." och " Hur påverkar enskilda komponenter solvärmeutbytet" m.m. Kolla "checklista vid injustering för bästa utbyte...." hos BORÖ(www.boroe.com) och billiga grejor hos
<http://sfinxsolar.e-butik.se>. Sök via GOOGLE efter "stratifieringsrör" för att börja fundera lite på skiktningens betydelse.
Rekommenderar själv Vacumrör "Heatpipe" efterssom jag tror att de är att föredra av många själ. T.ex. är det möjligt med partiell förångning som skydd mot koknig.
Det jag rekommenderar är att själv sätta dig in i en del innan du kontaktar någon s.k. expert. De flesta "experter" vill sälja något till dig. Inte säkert att det är det bästa.
På detta forum finns många med stor erfarenhet(större än min) som du kan läsa vad de anser.
Vänligen
Lappen :)
 
Jag tackar Lappen för hans visdomsord :)
Du har alldeles rätt i att även om vi har en massa annat att ta ställning till just nu, så måste vi själva skaffa oss dom här kunskaperna!
Det här handlar ju om själva hjärtat i ett hus som vårat!
Tack igen för alla dina rekommendationer, jag sätter genast igång att läsa ;)
 
Jag vill varmt rekommendera SOLVÄRMEBOKEN ISBN 91-514-0337-4,
LARSONS FÖRLAG.
 
Tack Karkulla, vad jag förstår är detta samma bok som Lappen rekommenderade, tyvärr verkar den vara slut överallt då man söker hos nätbokhandlare :-[
Har förövrigt ägnat en stor del av helgen åt att läsa på i ämnet, riktigt intressant faktiskt!
Det jag just nu lutar mot är 10 kvm vacumrör i 70 graders lutning, 1000 liters ackumulatortank inbyggd med minst 20 cm lösull runt, värmeväxling till tappvarmvatten utanför tanken i en plattvärmeväxlare och ett system med möjlighet till partiell förångning.
Stratifieringsrör i tanken vore ju utmärkt, vilka tankar kan fås med sådant?
http://www.solklart-solvärme.nu/pdf/formassol.pdf
rekommenderar ett lågt flöde i solvärmesystemet för att hålla uppe temperaturen i solslingan, nån som har nåt att säga om detta? Det borde finnas nackdelar också!
Nåt annat jag funderar över nu när jag inser skiktningens betydelse är höjden på tanken, visst vore en så hög tank som möjligt att föredra, ju högre destå större möjlighet till skiktning?
Självklart får tanken i och med detta inte bli så mager att ytarean ökar så mycket att värmeförlusterna blir större än vinsten!
Ännu en fråga, varför verkar man inte värmeväxla värmen till radiatorerna, om man gjorde det och enbart använde tankens vätska som värmelager borde man kunna ha nån sorts enkel av gel i tanken! På detta sätt skulle konvektionsströmmar nästan helt kunna undvikas :-/
Kan vara helt ute och cykla nu, men arbetar inom ett område där vi ofta använder geler för att undvika just detta!
 
Hej!

Sorry, fel bok! -Jag förväxlade med Solvärmeboken. Den innehåller inte lika mycket teknisk fakta som den vi tidigare avhandlat i tråden, men bättre beskriven ekonomi runt uppvärmning.

http://www.drivkraft.nu/

Vad gäller Dina senaste funderingar så har jag inget direkt att komma med. Har bollat idéer med ett par herrar som ingår i Solgruppen (.se).
Leif Göransson har jag haft mest kontakt med och honom kan jag med nöje rekommendera, tel 019-224187. Han har säkert kommit i kontakt med frågeställningarna tidigare.

Redovisa gärna efterforskningarna här!
 
Jag gissade att det var "solvärme i vårt hus" du menade, det var det ISBN numret. Den var inte lätt att få tag på slut överallt, så den måste ju va bra :)
Lyckades i dag beställa den från
http://www.solgruppen.se/
Med tanke på ditt inlägg verkar jag ju vara på rätt spår!
Efter boken kan det nog vara dags för ett samtal med Leif Göransson, tack för tipset :)
I Tyskland verkar det finnas mer forskning ock kunskap om detta, kolla tex
http://www.solvis.de/
det verkar vara ett större företag som jobbar seriöst med detta, stratifieringsrören som använts i en del svenska tester kommer därifrån.
Animationen man kan ladda ner från deras internationella site är rätt beskrivande, fast det är klart dom vill kränga sina grejor!
Faktiskt liknar de anläggningar dom säljer den jag beskrev i min förra post!
Självklart återkommer jag om detta, min inlärningskurva är brant just nu ;)
 
Det är ju bittert att man slösade bort tiden på franska-lektioner... :'(
 
Ha, ha, ha, jag med ;D
Men dom snyggaste tjejerna läste ju franska ;)
 
Såna problem har åtminstone inte jag. Fast det beror inte på att jag var direkt jagad av tjejerna...

Det står, kan jag meddela, att stratifieringsröret är något som de har patent på. Kör man animeringen kan man förresten fuska, och få den på franska, om man nu vill, eller till och med engelska.
 
Tack Persson för översättningen, kan så här efteråt erkänna att jag inte blev jagad heller, trots franskan :p
Intressant att de har patent på stratifieringsröret, enligt oberoende svensk forskning (se första länken i Lappens inlägg), verkar det vara den enskilda förbättring som ger störst tillskott! Kan ge dem många sköna Euro i royalties när det blir allmänt förekommande!
Tror att jag ska skicka iväg ett mejl till dom (på engelska) och lyssna hur man kan handla som svensk och vad deras system kostar.
 
Tyskt patent DE10212688. Jag får inte ut något ur INPADOCs "legal status" (blir fel på sidan), så jag har ingen möjlighet att kontrollera om patentet gäller i många länder, speciellt Sverige då.

Har heller inte tid att traggla genom tyskan nu, för att utröna om man kan hävda att de bara har patent på ett sätt att bygga stratifieringsrör, eller om det är användningen av sådana rör i ackumulatortankar eller vad det nu gäller.

Ritningar finns i patentansökan, för den som vill bygga själv. Det finns inga juridiska hinder för det, så länge man inte börjar sälja.
 
Stenper.
Underbart att läsa om den energi du utvecklar för att sätta dig in i ämnet. Det riktigt "sprakar" om dig. Enbart värmeväxlare o gel intressant tanke.
Kommer att tänka på en debatt som pågick på <http://www.novator.se> gå till deras "dialogen"-läs insändare. Där finns en diskussion om "sjävcirkulation" (många CA drar ström-försumbart?) Läs vad <leif.palm....> och <stig.hvid.......> och kanske Bengt Degerman skriver. Läs runt datumen: aug.14, 2003 till aug.21,2003. De hävdar att pumpar många gånger är helt onödiga. ::)
Brytpunkten för när en investering är optimalt lönsam är också en fråga att fundera över. En svart slang på taket + plattvärmeväxlare eller i andra änden, en dyr men effektiv anläggning. På sommar månaderna är överskottet på solvärme så stort att du kan använda hur ineffektiva anläggningar som helst med gott resultat(ingen investering). Höst o vår kräver däremot pengar. Kanske är det mest lönsamt för dig att bygga en svart södervägg i ditt hus, med kanaler för varm luft som värmer huset.
Ja, ja ta det inte för allvarligt, mest ett infall, pga att du skall bygga nytt.
Det blev mycket det här. Tänkte mest reagera över din energi som jag finner uppfriskande. :)
Vänligen.
Lappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.