Hej! Värmer idag källaren (65kvm) till ~17 grader mha golvvärme (oisolerad) samt 2 element. Elpannan får kliva in och stötta varmvattnet vid 0ºC.
Har då funderingar på att sätta in ett konvektorelement istället, men frågan är vad besparingen kan bli? Installationen löser jag själv, men inköp av delar + att konvektorn antagligen kommer dra ur värmen så elsteg får gå in tidigt iallafall gör att jag tvekar på att det lönar sig på lååång sikt.
Idag används inte källaren som boyta men om ca 10 år kommer nog ett rum användas, då blir jag nog illa tvungen att ha igång golvvärmen i det rummet iaf..
Annars öppen planlösning som passar för konvektor.
Vad tycker ni?
 
Är det vattenburen värme? Med en elpanna som värmer vattnet?
Det vars lite rörigt i texten.
 
Haha, förlåt :)
Ja, det är vattenburen värme.
Det är en IVT luft/vatten pump med eltillskott.
 
Du får nog inte många procent besparing eftersom du saknar isolering. Ev kan du få lite bättre CoP på pumpen pga lägre returtemp, men rent energimässigt blir det inte mycket.
vad har du för golvbeläggning i källaren?

Komfortmässigt kan det bli lite skönare, men jag antar att du har rätt hög uttemp på golvvärmen för att hålla 17c i källaren.
 
Tror du det blir lägre returtemp ändå? Jag var inne på att det INTE skulle bli så låg returtemp tillbaka, nu får pumpen jobba med jättelåg retur hela tiden så han måste ta hjälp av elsteg?
Klinkers i hela källaren.
 
Varför har du 17 grader i källaren när den inte används som boyta? Och så värma med golvvärme i källare med oisolerad platta? Sämre går knappast.
Jag rekommenderar att endast använda radiatorer och hålla ca 12 C i källaren. Garanterat billigare och ge samma klimatet i rummen ovanför.
 
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
För att jag byter om där innan/efter jobb.
För att vi hänger tvätt där.
För vp står i källaren.
När jag har golvvärmen avstängd når jag lite mer än 12 i de rum där elementen står, resten blir klart kallare.
Därav funderingen kring fläktkonvektor.
 
Om eltillskottet går in redan runt nollan så har du antingen underdimensionerad anläggning eller väldigt hög framledningstempratur. Det senare kan avhjälpas med effektivare raddar och konvektor i källaren, och därmed få ut mer energi per inmatad kWh i värmepumpen.

En fläktkonvektor brukar installeras för sänkt returtemp om man installerar den på returledningen, eftersom den stora avkylningsytan i kombination med fläkten verkligen jobbar för att utjämna skillnaden mellan vattenet och luften.
Man kan såklart sätta in den parallelt som en radiator, och få ut hög effekt från den, allt beror på behovet.

I ditt fall kan en avfuktare, tex woods DS28 göra mkt stor nytta. Dels torkar tvätten snabbt, och dels så torkar den ut ev fuktig luft i källaren, vilket får den att kännas varmare.
 
Jag vill varna för avfuktare de är dyra i drift.
Det är nog rätt som TS säger att en aerotemper kan ge högre retur om nu golven är riktigt kalla. En aerotemper i källaren kan också hjälpa till att värma uppåt i huset. om där inte är golvvärme uppe.
 
Kondensavfuktare drar inga väldiga mängder energi och fukten som fälls ut till vatten omvandlas till extra värme i processen. Har avfuktare i såväl garaget som krypgrunden. Den sistnämnda är på 220 W drar ca 750 kWh/år men då är det ganska mycket fukt som ska dras ur luften under sommaren och början av hösten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.